Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Bolesti zad patří mezi jednu z nejčastějších příčin omezení pracovní schopnosti a fyzické aktivity. Jsou důsledkem současného životního stylu, ke kterému patří jednostranné dlouhodobé přetěžování, statická práce v nevhodné poloze a málo pohybu.

Máte sedavé zaměstnání? Tohle vám pomůže proti bolesti zad

Práce
zdroj: isifa.com Práce
aktualizováno 31.07.2017, 00:59 | 31.07.2017, 00:59 | doma.cz

Bolesti zad patří mezi jednu z nejčastějších příčin omezení pracovní schopnosti a fyzické aktivity. Jsou důsledkem současného životního stylu, ke kterému patří jednostranné dlouhodobé přetěžování, statická práce v nevhodné poloze a málo pohybu.

Řadu zdravotních rizik přináší i dlouhé sezení, tolik typické pro kancelářskou práci. Prosté bolesti zad většinou odezní po odstranění příčiny, ovšem není radno je podceňovat. I mírné bolesti, které důkladně neléčíme, mohou totiž vést k chronickým stavům. Zásadní roli hraje prevence.

 

Bolesti zad jsou po nemocech z nachlazení druhou nejčastější příčinou návštěv praktického lékaře. Roční prevalence bolestí zad, tj. podíl nemocných ve vybrané populaci v dané lokalitě a v čase, se pohybuje mezi 15–45 %, přičemž nejčastější jsou bolesti v oblasti bederní páteře. „Řada poruch je funkčních a upraví se v poměrně krátké době, zejména odezní-li provokující faktor – nadměrná zátěž, jednostranné přetížení, infekce apod. Tyto stavy se označují jako prosté bolesti zad a patří mezi ně akutní krční, hrudní a bederní blokády. Je však důležité rozpoznat stavy, které dráždí nervový systém a pacienta potenciálně ohrožují. Alarmující jsou neustupující kruté bolesti zad, opakující se těžké blokády zad, bolesti vystřelující do končetin a prstů, zhoršující se svalové oslabení včetně poruchy citlivosti či poruchy hybnosti,“ říká MUDr. Michal Lazák, praktický lékař z Prahy.

 

Pozor i na mobily


Nepříznivý vliv na pohybový systém má dlouhé sezení, které je pro kancelářskou práci více než typické. Kromě funkčních blokád páteře mohou být příčinou bolestí zad organická onemocnění páteře, jako je postižení meziobratlových plotének, osteoporóza, poúrazové postižení páteře apod. Současnému životnímu stylu dominují moderní technologie, které mají rovněž vliv na lidské zdraví. Vyvolávají například tzv. syndrom Text-Neck neboli syndrom esemeskového krku. Jak sám název napovídá, je způsoben nadměrným sledováním mobilních telefonů, iPadů a podobných zařízení, čímž se zvyšuje zatížení krční a hrudní páteře, kdy je hlava dlouhou dobu předkloněna a předsunuta a krk se ohýbá směrem dolů. Syndrom může být doprovázen chronickou bolestí hlavy, ramen, bolestí horních zad, větším zakřivením páteře, časnějším nástupem degenerativních změn páteře, nižší kapacitou plic, poškozením svalů, šlach či nervů.

 

Sedavé zaměstnání
(Foto: oficiální zdroj)


Hledejte příčinu

 

„Nekomplikované akutní bolesti mají dobrou prognózu, co se týče závažnosti poruchy i relativně rychlého odeznění obtíží. Obtíže se však mohou opakovat, zejména pokud se jedná o nadměrnou zátěž, jednostranné přetěžování, dlouhé stání nebo sezení v nevhodné poloze apod. Tyto faktory je třeba vyloučit. V akutní fázi pomáhá krátkodobý fyzický klid, analgetika a velmi účinná je včasná kvalitní fyzioterapie. V rámci prevence je především nutné upravit celkový pohybový režim, pracovní polohu a nezbytné je i pravidelné preventivní cvičení,“ upozorňuje MUDr. Michal Lazák.

 

Léčbu lze podpořit také vybranými léky. Na bolestivé stavy zad, kloubů, svalů i vazů je vhodné použít lokální nesteroidní antirevmatika (např. Ibalgin krém), které přináší úlevu od bolesti, a navíc působí i protizánětlivě. Po zmírnění bolestí by se měl pacient včas zapojit do běžných denních aktivit, zvyšovat intenzitu zátěže a vynechat činnosti, které bolesti zvyšují, aby nedošlo k chronicitě obtíží.

 

Co s tím? „Zejména při práci s počítačem bychom proto měli dodržovat alespoň základní opatření, které bolestem pomohou předejít,“ radí fyzioterapeut Karel Novák a dodává: „Sem patří nejen pravidelné cvičení a pracovní přestávky, ale především samotná úprava pracovního místa.“

Bolest zad
(Foto: oficiální zdroj)


Chcete léčbu nebo prevenci?

 

• Braní léků proti bolesti může způsobovat obtíže zažívacího traktu. Řada volně prodejných analgetik obsahuje, byť v malé dávce, nesteroidní analgetika. To může po delším užívání vést k problémům. Riziko nežádoucích účinků stoupá s věkem.
• Aplikace gelů může být příčinou kožní reakce – ekzému, zarudnutí, pálení či svědění. O fototoxických a fotosenzitivných reakcích na sluníčku ani nemluvě.
• Operační terapie může znamenat další pooperační komplikace, nejčastěji zánětlivé.
• Následný klidový režim v teple vás může dohnat k šílenství.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Bolí vás záda při žehlení? Tyto cviky vám pomohou
Fakta o bolesti zad! Proč nás tak trápí?
Saunou vyléčíme záda, astma i nechuť k sexu!

 

Jak se tedy zbavit problémů s bolavými zády? Prevencí! Nacvičujte správné držení těla, zapracujte na kondičce, vyhýbejte se rizikům, choďte plavat, upravte si pracovní místo i postel a dobře spěte. A pravidelně cvičte! To potvrzují i lékaři v HMO Group v Seattlu, kteří představili výsledky 12 týdenního pozorování klientů s bolestmi zad a konstatovali, že vysoce účinným terapeutickým cvičením je jóga.

 

„Je třeba pochopit, že z pohodlí domova nebo z rychlé terapie není možné dosáhnout dlouhodobého zlepšení. Je to jen řešení akutního stavu, ale regenerace musí přijít z vlastního zapříčinění, snahy a vůle se sebou něco udělat,“ dodává závěrem lektor jógy Václav Krejčík.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře