Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Vitamin C je jednou z nejdůležitějších látek, které náš organismus potřebuje ke správnému fungování, a jeho dostatečný přísun může pomoci předcházet celé řadě onemocnění nebo urychlit jejich léčbu.

Nechybí vám vitamin C? Na podzim je doslova nepostradatelný

Unavená žena - 1
zdroj: Thinkstockphotos Unavená žena - 1
aktualizováno 23.11.2017, 15:30 | 23.11.2017, 15:30 | doma.cz

Vitamin C je jednou z nejdůležitějších látek, které náš organismus potřebuje ke správnému fungování, a jeho dostatečný přísun může pomoci předcházet celé řadě onemocnění nebo urychlit jejich léčbu.

Vitamin C byl poprvé izolován ve 20. letech 20. století maďarským biochemikem a laureátem Nobelovy ceny za fyziologii a lékařství z roku 1937 Albertem Szent-Györgyim, a to pod názvem kyselina hexuronická. Na konci 30. let minulého století pak sir Walter Norman Haworth z Birminghamské univerzity, držitel Nobelovy ceny za chemii z roku 1937, dokázal jako první určit chemickou strukturu vitaminu C a vyrobit ho syntetickou cestou.

 

Vitamin C je pro funkci našeho organismu nezbytný (esenciální) a je nenahraditelnou součástí naší denní stravy. „Vitamin C lidský organismus potřebuje zejména tehdy, je-li vystaven fyzickému stresu nebo virové infekci. Denní dávka pro zdravého dospělého člověka je cca 60 až 100 mg, může být ovšem zvýšena až na 1–2 g u dospělých i dětí s chřipkovými symptomy, sportovců či během pobytu v extremních klimatických podmínkách,“ říká MUDr. Vilím Šimánek, DrSc. Z Ústavu lékařské chemie a biochemie UP Olomouc a dodává: „Dostatečný příjem vitaminu C pak zajistíme nejen konzumací ovoce a zeleniny, ale také kvalitními doplňky stravy.“

 

5 základních faktů o vitaminu C a jeho vlivu na lidský organismus

 

Vitamin C přispívá:
 

• K normální funkci imunitního systému
• K ochraně buněk před oxidačnim stresem (nerovnováha mezi tvorbou reaktivních forem kyslíku, jinak též kyslíkovými radikály, schopností organismu rychle odbourávat a detoxikovat reaktivní meziprodukty)
• Ke snížení míry únavy a vyčerpání
• K regeneraci redukované formy vitaminu E (vitamin E chrání buněčnou membránu před poškozením kyslíkovými radikály)
• Zvyšuje vstřebávání železa

 

 

Kde najdeme nejvíce vitaminu C?

 

Z rostlinných zdrojů je na vitamin C velmi bohatý šípek, rakytník, dále pak citrusové plody (limetka, citron, pomeranč, grapefruit), papája, cibuloviny, brokolice, papriky, černý rybíz, jahody, rajčata, květák, špenát, kiwi, brusinky, ale také brambory a kyselé zelí. V případě, že je ve vašem jídelníčku nedostatek ovoce a zeleniny, můžete vitamin C získat užíváním doplňků stravy s jeho obsahem.

 

 

Infuze céčka vás posílí

 

Vitamín C je silný antioxidant, který je velmi důležitý pro správné fungování našeho organismu s prokázanými pozitivními účinky na náš imunitní systém. Lidský organismus si jej však nedokáže vytvořit. Proto je odkázaný na jeho příjem z jídla, především z ovoce a zeleniny. Tento příjem je určitě důležitý, avšak většinou nedostačující.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Pracujete na směny nebo dlouho ponocujete? Pozor na imunitu!
15 tipů na posílení imunitního systému
4 největší mýty o imunitě!


Nechte-li strávit celý podzim a zimu posmrkáváním a pokašláváním, můžete vsadit i na vitamín C podaný nitrožilně. Terapie se hodí i při jakékoliv zvýšené psychické či fyzické zátěži, stresu, při onemocněních nebo při akutních a chronických zánětlivých onemocněních, kdy dochází ke značnému zvýšení spotřeby tohoto vitamínu.


Nitrožilním podáním lze tuto spotřebu efektivně kompenzovat. Do těla tak dostanete mnohem vyšší dávku vitamín C. Konečně tedy dosáhnete potřebné úrovně tohoto vitamínu v krvi, kterou pestrou stravou nelze docílit. Preventivní podávání vitamínu C infuzní cestou pak výrazně posiluje imunitní systém našeho těla.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Monika 12:22 14.03.2018
Cecka je třeba po celý rok nejen na podtzim
Zanetka K 10:04 13.03.2018
S babi chodíme pravidelně sbírat šípky. Tam je céčka habaděj a jsme zrdraví. Pojde taky :)
Veruš 17:33 09.03.2018
Tak to chodíš do špatných obchodů. Vždyž papaju ma skoro kazdy druhy supermarket.
Danka Hein 09:36 07.03.2018
Papája to je moje. jen me stve že ji maji tak v malo obchodech :(
Jarmilka 16:40 05.03.2018
Ano je dobré podotknout ze přes céčko se vstřebává železo._ Citron je nezbytný pomocník.
Dejsy 10:10 09.02.2018
To neneni ceckem ale lidksou blbosti ze se neumeji oblékat!
René 12:54 07.02.2018
Bez Céčka ani ránu. Měl by se jíst povinně. Pak se lidi divi, že jsou marodí.
Milada 16:22 06.02.2018
já začala na podzim s Lymphomyosotem, do toho doplňovala C a pecka! Jen mírná rýma které jsem se střepala během 3 dnů a jsem v pohodě.
Viki 15:11 05.02.2018
Já se snažila dělat vše, jíst dobře, jíst C a stejně se mi chřipka nevyhla :/
Pavel, Česká Lípa 13:42 01.02.2018
Vitamin C by se mel fakticky doplňovat. Lidi se pak divěj, že jim chybí želelo. Jenže bez C se železo těžko vstřeba i kdyby člověk jedl kilo masa denně.
Amen
1 2