Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Věděli jste, že vaše záda musí při některých činnostech zvládat až 270% zatížení? Stačí maličkosti, například i to, že kyblík s vodou zdviháte tím nesprávným způsobem. Stejně tak při utírání prachu, vysávání nebo umývání oken dostávají vaše záda z...

Nezničte si záda vánočním úklidem

Úklid
zdroj: Thinkstockphotos Úklid
aktualizováno 09.12.2018, 00:00 | 09.12.2018, 00:00 | doma.cz

Věděli jste, že vaše záda musí při některých činnostech zvládat až 270% zatížení? Stačí maličkosti, například i to, že kyblík s vodou zdviháte tím nesprávným způsobem. Stejně tak při utírání prachu, vysávání nebo umývání oken dostávají vaše záda zabrat více než je nutné.

Od častých bolestí zad je možné si pomoci i smysluplnou prevencí – správným vykonáváním každodenních činností, aktivním životním stylem a dlouhodobým vyživováním poškozených nervů zad. Možná pro vás bude novinkou i to, že svým zádům můžete uškodit i při předvánočním úklidu.

 

Základní pravidlo: Rovná záda a jedna noha vpředu


Naše záda dostávají nejvíce zabrat při domácích činnostech, jejichž rozsah a intenzita se stupňují spolu s přicházejícími svátky. Chcete-li zvládnout předvánoční úklid bez bolesti zad, přinášíme vám několik základních rad, jak na to:
 

● Pokud vysáváte, myjete okna, žehlíte nebo vaříte, snažte se mít záda co nejvíce rovná. Odborníci též doporučují stát s jednou nohou mírně vpředu nebo vzadu, případně s jednou nohou položenou na podložce. Tak můžete přenášet váhu z nohy na nohu a šetřit si záda před zbytečným přetěžováním.

 

● Pokud musíte zvedat těžké předměty, sehněte se do mírného podřepu a váhu zvedněte. Dejte si pozor na to, abyste při zvedání neměli ohnutá záda. Největší ranou pro vaše záda je, když zvedáte a přesouváte těžké předměty rotací, tedy z boku před sebe.

 

● Při zvedání lehkých předmětů si předkročte jednou nohou vpřed, abyste hmotnost zdvihali více do nohou než zády.

 

● Velký nákup si ideálně rozdělte do dvou tašek a záda zkuste držet narovnaná.

 

 

Co dělat s náhlou bolestí?

 

Pokud vás záda během úklidu přece jen chytla, nečekejte, až bolest ustoupí. Pomáhá klidový režim, který je rozhodující, tělo totiž potřebuje klid a prostor na autoreparační proces. Nesnažte se velkou blokádu za každou cenu rozhýbat – pro organismus to může znamenat jen další stres a hrozí větší zablokování.


Vyzkoušejte suché teplo

 

Říká se, že při akutních bolestech zad může ulevit i horká sprcha a v ní opatrné protahování či lázeň s rozmarýnovým extraktem, problémy se tím ale mohou naopak spíše zhoršit. Mokré teplo sice přináší krátkodobou úlevu, po ukončení aplikace horké vody ale dochází k opětovnému stažení svalů a blokáda (zánět) se může ještě prohloubit.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vánoční úklid: Kdy začít a na co nezapomenout?
Děti doma nepomáhají? Známe triky, které to změní
4 triky, které vám pomohou ZKRÁTIT každodenní ÚKLID

 

Lepší variantu představuje tzv. suché teplo, které zaručí pomalé povolování strnulých a stažených svalů, díky čemuž akutní blokáda postupně odezní. „Na bolavou oblast aplikujte nahřátý otrubový polštářek, elektrickou dečku nebo kožený pás - tzv. kočku. Krátkodobě lze užít také nesteroidní antirevmatikum, např. ibuprofen, v kombinaci s vitamíny B ve vysokých dávkách“, říká MUDr. Hynek Lachmann, neurolog z FN Motol. Dobrou pomocí vám při akutní bolesti bude také složený, v mikrovlnce nebo na topení nahřátý ručník, elektrická dečka či nahřívací lahev.

 

Důležitý je i dostatek tekutin, k tišení bolesti můžete využít i analgetika, bolest pak většinou odezní. Někdy se tak ovšem stane pouze na určitý čas, je proto důležité akutní bolest nezanedbávat a léčit dostatečně, aby později nepřešla do chronického stadia.

 

Záda mohou bolet i ze stresu!

 

Tělo a psychika jsou propojené více, než se zdá. „Zásadní roli v tom hraje vegetativní nervový systém, který řídí většinu podvědomých procesů. Pokud jsme ve stresu, třeba dostaneme strach z čehokoliv, nervový systém automaticky zareaguje zvýšeným svalovým napětím. Dlouhodobé psychické zatížení nebo nevyřešené psychické problémy se pak mohou projevovat opakovanými bolestmi páteře, především v oblasti krční páteře a ramen,“ říká primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí a Infinity Clinic MUDr. Michaela Tomanová.


Pokud klidový režim ani prášky proti bolesti nepomohou, potíže se nelepší a objeví se teplota, raději navštivte praktického lékaře, který poradí vhodnou léčbu.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře