Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Dobrou kondici a pohodu máte především ve svých rukách. Někdy stačí docela malá změna v každodenních návycích, abyste se cítili vitální a fit.

Potřebujete porazit únavu, stres i kila navíc? 5 kroků ke zdravějšímu životnímu stylu

Fit v zimě
zdroj: Getty Images Fit v zimě
aktualizováno 18.12.2018, 16:28 | 18.12.2018, 16:28 | doma.cz

Dobrou kondici a pohodu máte především ve svých rukách. Někdy stačí docela malá změna v každodenních návycích, abyste se cítili vitální a fit.

Na které hlavní zásady byste měli pamatovat?


Talíř je základ

 

Důležitou součástí péče o naše zdraví je racionální jídelníček, kde by neměla chybět zelenina, ovoce, bílkoviny, zdravé tuky a cukry. Nutriční specialisté radí jíst raději častěji, ale v malých porcích, při čemž sacharidy (vitaminy, pečivo, přílohy) a tuky by se měly na talíři objevit spíš v první polovině dne a odpoledne patří proteinům (bílé maso, vajíčka, sýry) a zelenině.

 

Pamatujte, že energetický příjem by neměl převyšovat výdej. Dospělý člověk má sníst 2000 kcal. Když si nejste jisti, zda váš jídelníček odpovídá zásadám zdravého životního stylu, vyzkoušejte různé fitness a kalorické aplikace (přehledná a česky je třeba appka Kalorické tabulky). Do ní si detailně ukládáte jak svoji pohybovou aktivitu, tak zkonzumované dobroty a aplikace vám pomůže sledovat energetický příjem i výdej. Sami pak snadno určíte, jestli jíte a hýbete se správně, nebo byste mohli něco změnit, abyste se cítili ještě lépe.

 

nafouklé bříško - 1
(Foto: Getty Images)

 

Hýbat se je třeba

 

Heslo „sportem ku zdraví“ platilo, platí a platit bude. Jen díky fyzické aktivitě si udržíme štíhlou linii a zůstaneme v dobré kondici. Navíc pohyb urychluje metabolismus, takže sportovec v klidovém režimu spaluje větší množství kalorií než ten, kdo raději okupuje gauč před televizí. V neposlední řadě se při pohybu vyplavují do krve hormony štěstí endorfiny, které se postarají o naši dobrou náladu. A proto když máte „den blbec“, je nejúčinnějším lékem jít si večer zaběhat nebo na lekci aerobiku.

 

Odborníci doporučují hýbat se dvakrát až třikrát týdně alespoň třičtvtě hodiny. Jestliže nejste zrovna sportovní nadšenec, stačí chodit ve svižném tempu. Člověk by měl denně urazit asi 10 000 kroků, což odpovídá 7,5 kilometrům, aby si udržel dobrou kondici.

 

nafouklé bříško - 2
(Foto: Getty Images)

 

Už žádný stres!

 

V dnešní uspěchané době na nás strašák stres číhá ze všech stran a je jedním z hlavních příčin různých chorob a chronických obtíží. Věděli jste například, že stres negativně ovlivňuje trávení a lidé, kteří jsou v permanentním napětí, automaticky sahají po nezdravých kalorických bombách nebo po alkoholu? Stres též zvyšuje riziko srdeční příhody, zhoršuje stav pleti i vlasů. Zkuste si proto tu a tam naordinovat volný den, kdy nebudete myslet na žádné starosti.

 

Nebo si najděte koníčka, u něhož dokážete vypnout. Skvělé jsou nenáročné činnosti, jako vybarvování antistresových omalovánek, můžete upravovat fotky, háčkovat, zkusit keramiku. Rozčiluje-li vás vaše neobratnost, jděte na procházku se psem, učte se nový jazyk, nebo si pusťte naplno hudbu a vytancujte to ze sebe. Odborníci také zjistili, že pokud ze sebe dokážeme stres dostat jakoukoli emocí, výrazně snižujeme jeho účinek. Jinými slovy, kdo se nervuje, ale dusí to v sobě, škodí si víc než ten, kdo se dokáže vykřičet nebo bouchnout do stolu.

 

pracovní stres
(Foto: Linkedin)

 

Chce to relax


Organismus potřebuje dostatek času na to, aby mohl regenerovat. Unavené tělo je náchylnější k různým obtížím. Lidé, kteří málo spí, se navíc snaží dohánět nedostatek energie konzumací kalorických a nezdravých pokrmů. Prostě sáhnou po hamburgeru nebo čokoládě ve snaze nakopnout svoje vyčerpané tělo. Důsledkem únavy proto mohou být nejen obezita, ale i různá jiná onemocnění, jako jsou kardiovaskulární choroby nebo cukrovka.

 

Vědci také prokázali, že už jedna probdělá noc rozhodí metabolismus a nastartuje stresové hormony odpovědné za zvýšenou chuť k jídlu. A proto je velice důležité, abychom tělu dopřáli dostatek odpočinku. Pro dospělého člověka není luxus spát osm hodin denně, to je základní potřeba, aby jeho organismus fungoval tak, jak má.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Tajemství ženského hubnutí, které vás dělí od vytoužené postavy
TEST: Dokážete dodržet své novoroční předsevzetí?
Pět dietních prohřešků, které kazí předsevzetí zhubnout
Hubnutí jde moc pomalu? 5 nejčastějších příčin

 

 

Vidět svět růžově

 

Pozitivní myšlení patří ke zdravému životnímu stylu. Kdo se umí na svět dívat z té lepší stránky, bývá spokojenější, vyrovnanější a také zdravější. A že zrovna nemáte důvod k optimismu? Pak si zkuste každý večer sepsat, co všechno se vám ten den povedlo – i kdyby to měla být sebevětší maličkost, určitě zjistíte, že máte proč se usmívat. Pořiďte si na to hezký blok nebo kreativní diář, ve kterém je prostor právě pro různé myšlenky, záznamy a nápady. A hned bude na světě lépe.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře