Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Sluníčko ještě nějakou chvíli nebude pořádně hřát, kolikrát se celý den ani pořádně neukáže, a tak musíme stále myslet na to, abychom chodili dostatečně oblékaní. Zejména na svá záda si dávejte extra velký pozor a počasí ale nepodceňujte – mohla b...

Prochladlá záda nebo kolena? Rychlá pomoc proti bolesti i blokádě

Bolest zad
zdroj: Thinkstockphotos Bolest zad
aktualizováno 26.02.2018, 16:08 | 26.02.2018, 16:08 | doma.cz

Sluníčko ještě nějakou chvíli nebude pořádně hřát, kolikrát se celý den ani pořádně neukáže, a tak musíme stále myslet na to, abychom chodili dostatečně oblékaní. Zejména na svá záda si dávejte extra velký pozor a počasí ale nepodceňujte – mohla by to pěkně odnést.

Ne nadarmo nám maminky radily, abychom nosily košilku a zastrčily si pořádně triko. Akutní bolesti zad jsou často způsobeny právě povětrnostními vlivy (vlhkost, studený vítr, chlad). Ať už je ale teplota jakákoliv, platí jedna zásada: obléct se adekvátně situaci. S málo oblečením totiž můžete prochladnout, s příliš mnoha vrstvami se zase zpotíte a následným ofouknutím nastydnete, přičemž oboje vede k prochladnutým svalům či kloubům.

 

Akutní bolesti způsobuje náhlé strnutí svalů v určité části páteře, s nímž je spojená i blokáda krve v dané oblasti. Stažené svaly dráždí nervová zakončení, což vede k úporným bolestem, které zabraňují pohybu ve smyslu úklonu, předklonu či otáčení, v bolavém místě dochází k ostré, často vystřelující bolesti.

 

Jaké jsou nejčastější důvody bolesti zad a jak jim můžeme předcházet?

 

1) Špatné držení těla – jedná se o špatný životní návyk, který se zpravidla formuje již v dětství. V dospělosti je možné držení těla zdokonalovat pomocí fyzioterapie a posilováním břišních i zádových svalů.

 

2) Nevhodná obuv – vysoké podpatky, ani ploché podrážky nedělají páteři dobře. V příliš vysokých podpatcích dochází k nesprávnému namáhání kloubů a vazů. Plochá podrážka pak nohu dostatečně nefixuje a dochází ke hroucení klenby chodidla. Ideální je proto obuv střídat a nosit široké a nižší podpatky.

 

3) Prochladnutí – stejně jako mohou nastydnout vaše dýchací cesty, mohou nastydnout i vaše záda. V zimních měsících by se proto mělo méně dbát na módní trendy a chránit svá záda teplým spodním prádlem.

 

4) Špatné sezení – zejména při práci u počítače má mnoho lidí tendenci ulevovat svým zádům špatným držením těla. Při sezení by však kolena měla být ohnuta do pravého úhlu a záda se opírat celou plochou o opěradlo. Monitor by měl být nastaven přímo proti očím.

 

5) Přehnaná nebo nedostatečná aktivita – absence pohybu a sportovních aktivit vede k ochabnutí svalů, zkracování šlach a v některých případech i osteoporóze. Při opačném extrému je však tělo zatěžováno a při špatné výživě kloubů a svalů dochází k jejich degeneraci. Nejlepší je v tomto případě volit zlatou střední cestu.

 

 

6) Nadváha a špatný životní styl – usazování tukových zásob v těle a nedostatek pohybu má negativní dopad také na naše klouby a svaly. Tělo je nadměrnou vahou přetěžováno a pohyb se stává obtížný, v některých případech i nemožný. Dbát bychom proto měli na dostatečný přísun zeleniny, ovoce a dostatek pohybu. Zapomínat bychom neměli ani na dostatečný přísun důležitých minerálních látek, jako je vápník a hořčík, které se podílejí na tvorbě kostního minerálu.


7) Stres – dlouhodobý stres nutí člověka své tělo chránit, a proto se uchyluje k nepřirozenému postoji. Nervová soustava je při stresu přecitlivělá a tudíž také náchylnější ke vnímání bolestí.

 

8) Nošení kabelek – módní trend nošení příručních kabelek se bohužel podepisuje i na našem zdraví. Tahání těžkých tašek v jedné ruce nebo přes rameno přetěžuje pouze jednu stranu a učí tělo špatnému držení, které je pak velmi složité odnaučit.

 

9) Náročná fyzická práce – nebezpečná pro záda je zejména v dlouhodobých případech, kdy je páteř opakovaně přetěžována. Jednostranné úkony a rotace jsou pak příčinami chronických bolestí.

 
Jak léčit akutní bolesti a blokády?

 

Ať už vás záda začala bolet při práci na zahradě, nebo během jarního úklidu, nečekejte, až bolest ustoupí. Pomáhá klidový režim, který je rozhodující, tělo totiž potřebuje klid a prostor na autoreparační proces. Nesnažte se velkou blokádu za každou cenu rozhýbat – pro organismus to může znamenat jen další stres a hrozí větší zablokování.

 

„Jediný univerzální cvik v akutním stádiu je trakce – protažení v zavěšení,“ radí MUDr. Hynek Lachmann, neurolog z FN Motol. Bolest se raději nepokoušejte zmírnit ani intenzivní masáží. „U neškoleného laika bych doporučoval pouze tlakovou stimulaci svalů bederní páteře, která nesmí příliš bolet, resp. bolest nesmí být vnímána jako nepříjemná,“ dodává lékař. Pokud bolest spontánně nepoleví do 2 týdnů či se opakuje, je na místě návštěva fyzioterapeuta.

 

Bolest
(Foto: Profimedia)


Důležitý je i dostatek tekutin, k tišení bolesti můžete využít i analgetika, bolest pak většinou odezní. Někdy se tak ovšem stane pouze na určitý čas, je proto důležité akutní bolest nezanedbávat a léčit dostatečně, aby později nepřešla do chronického stadia. Pokud klidový režim ani prášky proti bolesti nepomohou, potíže se nelepší a objeví se teplota, raději navštivte praktického lékaře. Poradí, jak postupovat v léčbě, a vyloučí poruchu ledvin – s tou totiž může bolest beder souviset, podle čínské medicíny jsou ostatně bedra „skladištěm ledvin“.


Vyzkoušejte suché teplo

 

Říká se, že při akutních bolestech zad může ulevit i horká sprcha a v ní opatrné protahování či lázeň s rozmarýnovým extraktem, problémy se tím ale mohou naopak spíše zhoršit. Mokré teplo sice přináší krátkodobou úlevu, po ukončení aplikace horké vody ale dochází k opětovnému stažení svalů a blokáda (zánět) se může ještě prohloubit.

 

Lepší variantu představuje tzv. suché teplo, které zaručí pomalé povolování strnulých a stažených svalů, díky čemuž akutní blokáda postupně odezní. „Na bolavou oblast aplikujte nahřátý otrubový polštářek, elektrickou dečku nebo kožený pás - tzv. kočku. Krátkodobě lze užít také nesteroidní antirevmatikum, např. ibuprofen, v kombinaci s vitaminy B ve vysokých dávkách,“ říká MUDr. Lachmann. Dobrou pomocí vám při akutní bolesti bude také složený, v mikrovlnce nebo na topení nahřátý ručník, elektrická dečka či nahřívací lahve.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Když klouby vržou, pátrejte po příčině
Bolí vás kolena? 4 cviky, které pomohou, ale šetří klouby
Potraviny pro zdravé klouby: které to jsou?

 

Vybavte si lékárničku:

 

Na bolavé klouby i záda
(Foto: Archiv firem)


* Milgamma®N cps (100 tobolek, 527 Kč, prodává pilulka.cz) je volně prodejný lék na opakované bolesti zad. Obsahuje trojkombinaci vitaminů B1, B6 a B12, které vyživují poškozené nervy zad, chrání je před zánětem a pomáhají léčit samotnou příčinu bolesti zad.

 

* Odborníci doporučují náš jídelníček doplnit také o doplňky stravy s obsahem kolagenních peptidů, které jsou nezbytné pro pevnost chrupavek a kloubních tkání. Pokud jste vegetariánka a nechcete užívat peptidy zvířecího původu, zkuste například první 100% rostlinný Geladrink Vegan (360 kapslí, 892 Kč, k dostání na orling.cz).


Pozor na klimatizace

 

Akutní bolesti zad bývaly dříve typické pro jarní a podzimní počasí, kdy je venku obvykle více větrno a chladněji, ústřely v oblasti páteře vás ovšem mohou potrápit i v létě. Díky klimatizacím jsme vystavováni velkým teplotním změnám, svaly pohybového aparátu zažívají teplotní šoky z přechodu z horkého venkovního do vnitřního chladného prostředí a stáhnou se. Stačí pak jeden rychlý pohyb, a strnutí svalstva je na světě. Pozor i na dlouhý pohyb v klimatizovaných místnostech, může dojít k prochladnutí části zad.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře