Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Po celý rok jsme v jednom kole. O prázdninách a v létě si ale i ten největší workoholik najde trochu času sám na sebe. Zkuste se proto tentokrát zaměřit na možná nepříliš zmiňované, ale o to důležitější orgány a jejich zdraví.

Sám sobě lékařem: Jak v létě posílit srdce, ledviny i mozek?

Cvičení
zdroj: Thinkstockphotos Cvičení
aktualizováno 16.07.2018, 00:24 | 16.07.2018, 00:24 | doma.cz

Po celý rok jsme v jednom kole. O prázdninách a v létě si ale i ten největší workoholik najde trochu času sám na sebe. Zkuste se proto tentokrát zaměřit na možná nepříliš zmiňované, ale o to důležitější orgány a jejich zdraví.

Fungování vnitřních orgánů je pro život klíčové, ale víte, co vlastně které orgány přesně dělají a jak docílit jejich zdraví a dlouhověkosti? Každý z vnitřních orgánů má své vlastní zákonitosti, podle nichž funguje, a díky nim můžete podpořit jeho zdraví.

 

Co jsou vnitřní orgány

 

Vnitřní orgány se nachází v prostoru od hrudníku, přes dutinu břišní až po pánev. Srdce, plíce, slezina, slinivka, ledviny, játra, střeva, vaječníky a děloha u žen a varlata u mužů jsou ty nejznámější. Další, neméně důležité orgány, kterých byste si měli hledět, je mozek a kůže.

 

Pomozte krevnímu oběhu

 

„Srdeční sval je jako velká pumpa, která zásobuje organismus krví. Krev přivádí do svalů nejen kyslík, ale také nezbytné živiny, a odvádí odpadní látky. Jakmile je problém se srdcem, výsledky mohou být fatální,“ tvrdí MUDr. Irena Sobotková z Lékařského domu Praha 7. Onemocnění srdce jsou nejčastější příčinou úmrtí ve vyspělých zemích, na svoji krevní pumpu byste si proto měli dávat pozor. Máte jenom jednu!


Pro zdraví srdce je důležitá strava obsahující dostatečné množství ovoce a zeleniny bohatých na antioxidanty, celozrnné produkty a nenasycené mastné kyseliny, především omega-3, jejichž nejlepšími zdroji jsou tučné mořské ryby a kvalitní rostlinné oleje, třeba olivový, makadamový či lněný.
„Ani srdce se ale neobejde bez fyzické aktivity, kterou byste měli provozovat alespoň pětkrát týdně po dobu 30 minut. A nemusí se jednat o běhání či náročná cvičení, postačí rychlá chůze nebo jóga zaměřená na správné dýchání,“ dodává k tomu fyzioterapeutka Tereza Novotná z center zdravého životního stylu Domu jógy.

 

 

Zákeřná tuhost aorty

 

S krevním oběhem souvisí i aorta, největší tepna v těle vedoucí ze srdce skrz hrudník a břicho. Zajímat by nás měla její tuhost. Čím je vyšší, tím je u jedince vyšší riziko předčasného úmrtí. Aorta se nachází přímo před páteří a jak páteř kvůli nedostatku fyzických aktivit a stárnutí organismu tuhne, tuhne i aorta. K rychlejšímu tuhnutí přispívá i hypertenze, nadměrné solení a nezdravý životní styl. Výsledkem je pak vyšší systolický tlak a riziko kardiovaskulárních příhod, zároveň se snižuje schopnost vypuzovat krev do periferií.


Aortální rigiditu lze zmírnit pravidelným cvičením, vyváženou stravou a snahou o minimalizaci stresu. Díky tzv. stresovému managementu dochází navíc i ke snížení krevního tlaku. Jaké cvičení je pro trénink vnitřního svalstva, které aortu a orgány obklopuje, ideální? Takové, které posílí střed těla, břišní svalstvo a hluboký stabilizační systém páteře – tzv. střed těla. Zkuste kruhový trénink, jógu, core posilování, nebo oblíbený cvik plank.

 

 

Nadechněte se


Tak jako je srdce pumpou krevní, jsou plíce pumpou vzduchovou, která každý den do těla přivede asi 10 tisíc litrů vzduchu. Zásluhu na tom má asi 200 milionů plicních sklípků, díky nimž tělesné orgány získávají kyslík, a tělo se naopak zbavuje oxidu uhličitého. Plicím pomůžete pravidelným cvičení a rozhodně se vyhněte kouření. Pro plíce není vhodný ani pobyt v prašném prostředí. Pokud žijete v městském prostředí, vyrazte pravidelně do přírody a zhluboka se nadechněte!

 

Ledvinám nesvědčí sůl


„Párové ledviny v těle obstarávají řadu procesů, od posilování kostí až po regulaci produkce červených krvinek, nejdůležitější je ale jejich vylučovací funkce. V organismu díky tomu zajišťují rovnováhu tělesných tekutin a elektrolytů. Nefungují-li ledviny správně, objevuje se únava, závratě a ztráta chuti k jídlu,“ popisuje Tereza Novotná.


U ledvin není moc jednoduchých zkratek, chce to zdravý životní styl a omezit sůl. Její nadměrný příjem je pro ledviny doslova zabiják. Příště, až si budete chtít přisolit jídlo, vzpomeňte si na to.

 

Tabulka - sůl v potravinách
(Foto: TN.cz)

 

Mimochodem, věděli jste, že se asi jeden člověk ze 750 narodí pouze s jednou ledvinou a často o tom ani nemá tušení? To naštěstí nevadí tolik, jako nevhodným životním stylem přetížené ledviny. Česká republika bohužel patří k zemím z čela statistik v onemocnění ledvin.

 

 

Pro žaludek a střeva sáhněte po probioticích a vláknině


Trávicí soustava je zodpovědná za rozklad jídla, a tím pádem za dodávku energie pro organismus. Už proto byste si ji měli hýčkat. Co je pro trávicí soustavu nejdůležitější? Vláknina, které byste měli za den zkonzumovat alespoň 20 gramů. Nejlepšími zdroji jsou celozrnné produkty, luštěniny a ovoce a zelenina. Stejně důležitá jsou i prebiotika, která jsou výživou pro „hodné bakterie“ ve střevech. Zdravý střevní mikrobiom je klíčový pro funkční obranyschopnost.


S trávením přímo souvisí i hrtan, díky němuž jsme schopni polknout stravu, ale také mluvit a dýchat. S hrtanem je to s rostoucím věkem obdobné jako s dalšími orgány – čím je starší, tím hůře zvládá námahu. Dopřávat byste mu proto měli pravidelný odpočinek, dostatečnou hydrataci a vynechat kouření a nadměrnou konzumaci alkoholu.


ČTĚTE TAKÉ:

Necítíte se fit? Oči prozradí, kde hledat příčinu
Cítíte únavu? Možná vás zlobí játra
Pozor na BÍLKOVINY: Příliš mnoho proteinů zničí vaše ledviny!

 

Kůži chraňte před sluncem


Největší tělesný orgán nelze opomenout. „Kůže tvoří bariéru mezi vnitřním prostředím těla a prostředím vnějším. Chrání organismus před patogeny, infekcemi a udržuje jeho vnitřní integritu,“ vyjmenovává hlavní funkce kůže MUDr. Sobotková.


Jak zdraví kůže podpořit? Především ochranou proti slunečnímu záření, které může být původcem rakoviny, vedle toho byste měli típnout svoji poslední cigaretu, a bránit tak vysychání pleti. Není třeba utrácet za drahá tělová mléka, stačí ubrat na teplotě vaší každodenní sprchy a zkrátit dobu ve sprchovém koutě, aby se co nejméně smýval přirozený kožní lipidový mikrofilm.

 

mozek - ilustrační foto
(Foto: oficiální zdroj)


Nezapomínejte na hlavu


„Ač mozek činí jen asi dvě procenta tělesné váhy, je to on, kdo řídí aktivitu celého organismu. Využívá až 20 % veškerého kyslíku a energie, kterou tělo přijme. Zodpovědný je za vědomé i nevědomé aktivity organismu, jako je přemýšlení, dýchání či trávicí procesy,“ prozrazuje Tereza Novotná.


Mentální kapacita klesá s věkem. Špatná zpráva je, že na vrcholu jsme kolem pětadvacítky, a pak už to jde pomalu z kopce. Jak mentálnímu úpadku zabránit? Také mozku pomůže cvičení, protože ho při něm spolehlivě okysličíte.


Mozek je ale především potřeba udržovat aktivní, jedině za takových podmínek mohou mozkové buňky regenerovat. Jestli se chcete celý život naučit španělsky, směle do toho. Přesně to je typ aktivity, kterou váš mozek potřebuje. Mozku dokonce pomáhají i zatracované počítačové hry. Soustředit se při nich totiž musíte na více cílů zároveň a pracujete s vícero ovládacími prvky.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře