Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Pokud se s blížícím se jarem rozhodujete dopřát svému tělu i mysli lepší zacházení, zkuste inovovat přístup sama k sobě ve třech notoricky známých bodech jakými jsou zdravá strava, zdravý pohyb a relaxace těla i duše.

Saunu nebo vířivku? Víme, co vašemu zdraví prospěje lépe

Domácí sauna
zdroj: Tn.cz/ thinkstockphotos.com Domácí sauna
aktualizováno 14.02.2017, 14:45 | 14.02.2017, 14:45 | doma.cz

Pokud se s blížícím se jarem rozhodujete dopřát svému tělu i mysli lepší zacházení, zkuste inovovat přístup sama k sobě ve třech notoricky známých bodech jakými jsou zdravá strava, zdravý pohyb a relaxace těla i duše.

Zdravá strava vám dodá vyvážený přísun energie, pro zvládnutí přívalu každodenní fyzické i duševní námahy a relaxace nám naopak umožňuje se po námaze zregenerovat. Způsobů relaxace existuje zhruba tolik, kolik je na světě lidí, ale pokud se rozhodujete investovat do domácího wellness, neměli byste opominout dva základní prostředky – spa a saunu. V obou případech jde o příjemný způsob regenerace a čerpání nových sil, ale odlišnou metodou.

 

„Zatímco ve spa neboli vířivce jde o přenos tepelné energie od zdroje na povrch těla, v sauně či parní lázni se přenáší teplo kromě pokožky i na dýchací cesty“ říká MUDr. Antonín Mikolášek, nestor českého saunování a zakladatel Klubu přátel saunování. „Saunová kabina v ideálním případě doplněná bazénkem i vířivky mají v denním životě svůj neoddiskutovatelný praktický dosah. Jedná se s trochou nadsázky o „horké konkurentky“, které se však umí skvěle doplňovat v náš prospěch. „V podstatě jde o termogenní zdroje, které se sice liší rozdílnými médii pro transport tepla (voda nebo vzduch), ale v jejich konečném vlivu na fyziologické děje organismu se liší jen málo“ dodává MUDr. Mikolášek.

 

Saunu nebo vířivku?


V ideálním případě obě dvě, protože se skvěle doplňují, ale používat obě zařízení ve stejný den není vhodné. Jejich hypertermický neboli prohřívací účinek je velmi podobný. Saunovat se stačí 1 – 2x týdně, ale musíme počítat s tím, že nahřátí sauny vyžaduje předchozí plánování a určitou organizaci. Nejvýhodnější je proto zařadit saunování na pravidelný den v týdnu, kdy je možno věnovat sauně čas na přípravu. Vířivku oproti tomu můžeme využívat velmi flexibilně, ideálně ve dnech, kdy se nesaunujeme. „Vířivka má oproti sauně tu výhodu, že její příprava nezabere žádný čas, je trvale připravená k použití. Pak už stačí jen sundat ochranný termokryt a rovnou vklouznout do relaxační lázně“ dodává Kateřina Kadlecová ze společnosti USSPA, která vířivky vyrábí.

 

Mýtus: Saunování je nejlepším řešením, jak zahnat chřipku, angínu a další virózy
Saunování je vhodné jako prevence, ovšem nikoliv jako léčba. Při nemoci se má sice člověk vypotit, to však platí pro postel, ne pro saunu. Extrémní horko totiž projevy choroby zhoršuje. To znamená, že při horečce se teplota těla ještě zvýší, ucpané nosní dutiny bolí ještě více. Saunování také nelze kombinovat s léky, které pacienti při onemocnění obvykle konzumují. Sauna je navíc vynikajícím prostředím pro šíření bakterií a virů, nejen kvůli vlhku, ale též kvůli malému prostoru, kde lze onemocnění snadno předat kapénkovou cestou.

 

Když saunu, tak s bazénem


„Dalším případem, kdy se pobyt ve vodě a v horkém vzduchu skvěle doplňují je sauna a tzv. swim spa neboli domácí termální bazén s protiproudem. Swim spa dobře slouží k celkovému ochlazení během saunování (nezapomenout na očistnou sprchu!). Voda nebývá tak teplá jako ve spa a pohyb zajistí udržení teploty těla po předcházejícím prohřátí. Ochlazení však má trvat jen krátce a po koupeli ve vodě je důležité pokračovat v ochlazení pohybem na čerstvém vzduchu a spojit jej s několika respiračními cviky či posezením“ upozorňuje MUDr. Mikolášek. Saunování lze použít i po předchozím rekreačním plavání v protiproudu. Podle vynaložené námahy při plavání se zařazuje před saunováním alespoň půlhodinový odpočinek.


Pro celou rodinu?


Pobyt ve vířivce si mohou s rodiči dopřávat i menší děti. Přirozeně se tak zbaví strachu z vody a připraví se na první plavecké zkušenosti ve větších bazénech.


Saunování dětí u nás sice není zatím tak obvyklé jako třeba ve Skandinávii, ovšem pozitivní účinky má i na dětský organismus. Děti mohou začít navštěvovat saunu zhruba od 3 let za doprovodu rodičů. „Pro děti se používají většinou speciální dětské sauny, kde je teplota snížená na zhruba 65 °C, ovšem lze využít také klasickou saunu pro dospělé. V té by však dítě mělo sedět v nejnižších patrech, kde je teplota nižší. Rozdílná je oproti dospělým též délka pobytu v sauně. Dítě by zde mělo setrvat v rozmezí maximálně 3 až 8 minut. Ochlazování po sauně by pak mělo probíhat vlažnou vodou,“ říká Petr Pavlacký, ředitel akvaparku Aqualand Moravia.

 

 

Jakou zvolit teplotu


Stav, kdy ve vodě na obnaženém těle necítíme ani teplo, ani chlad nastává kolem 35 – 36°C. Pro domácí relaxaci by měla mít voda ve vířivce 38 °C až 40 °C. Horká koupel nad 40°C je už záležitostí odborné fyziatrické péče a do domácí spa nepatří. „Nesmíme zapomínat, že spa představují vklad původně léčebných metod do rukou laiků, proto je důležité znát doporučenou teplotu a časový limit pro takovouto relaxační domácí lázeň“ říká MUDr. Mikolášek. V teplé vodě vířivky by naše tělesné jádro mělo dosáhnout optimálního prohřátí (ke kterému dochází při 38°C - 38, 2°C), za dobu dvaceti minut.
V sauně jsme vystaveni teplotám mnohem vyšším. Při běžném saunování se pod stropem vytváří teplota zhruba 100-105 °C, ve výši hlavy to může být 96°C, v lehu na lavici zažíváme zhruba 55 °C – 70 °C(prohřívací zóna) a těsně nad podlahou je to kolem 40 °C i méně. Domácím potřebám stačí průměrná teplota prohřívací zóny, tedy 55°C – 70°C, a to po dobu 12 – 15 minut. Věděli jste, že obnažené tělo člověka však snese po dobu 20 – 30 minut teplotu absolutně suchého vzduchu i 120°C – 130°C?!

 

ČTĚTE TAKÉ:

Pozor na sprchy! Mohou být zdrojem nebezpečné bakterie
15 tipů na posílení imunitního systému
Sexy hrátky ve sprše! Každý si je může užít

 

Desetiny hrají roli


Na prohřátí vyšší než 38,2 °C by si měly dávat pozor ženy v prvním trimestru těhotenství díky riziku možného poškození vyvíjejícího se plodu a muži kvůli možnosti dočasného omezení pohyblivosti spermií.

 

Mýtus: Sauna pomáhá rychleji zhubnout

Podle odborníků lze samotným saunováním shodit jen zhruba 300 kalorií. Neubývá při něm totiž tuk, ale vypařuje se voda, která je v těle zastoupena bohatým množstvím. Ta se však vrátí ihned, jakmile se napijete nebo najíte. Na druhé straně je pravdou, že saunování zbavuje toxinů, jež jsou příčinou usazování tuku v podkoží, a posiluje metabolismus, což je důležitým krokem v procesu hubnutí. Samotné shazování kil je však spíše otázkou dlouhodobé aktivity.

 

 

Na jaké účinky se můžeme těšit?


Prvním a nejrychlejší účinek se dostaví hned ještě během prvního cyklu, ať se jedná shodně o vířivku nebo saunu. Uvědomíte si, že ačkoli jste si možná svou půlhodinu na relax těžce vydobyli, najednou si ji užíváte, jste třeba i s lidmi, které máte rádi nebo konečně jen sami se sebou a stres neodvratně uplývá spolu s každou kapkou vašeho potu. Povolují svalové kontraktury, působením tepla se vám rozšiřují cévy, kyslík a výživné látky tak mají znovuotevřenou cestu pro pronikání do celého těla. Jeden standardně dlouhý pobyt ve vířivce (tzn. 15 – 20 minut) vám zvýší podíl kyslíku v krvi o 10%. Ve vodě se zároveň podle fyzikálních zákonů snižuje hmotnost těla a hydrostatický vztlak dává pohybovému aparátu jedinečnou možnost odpočinout si. Nejznámějším okamžitým projevem saunování je masivní pocení, které ochlazuje krev pod kůží. Ve vířivce se potíme také, ale viditelně jen na kůži hlavy. Věděli jste, že při klasických třech cyklech saunování vypotíme až 450g tekutiny? Ta je plná odpadových látek, které se tak z našeho těla odplaví. Pokud užíváte parní saunu, pára vám zvlhčuje i dýchací cesty, které se tak přirozeně čistí.

 

 

Kdy nám vířivka pomůže a kdy se jí raději vzdát?


Teplejší koupele mezi 38°C – 40°C jsou vhodné pro zlehčování příznaků chronických revmatických onemocnění kloubů, artrózy a spondylózy, myogelózy, lumbaga, svalové kontraktury, artritidy, polioneuritidy a chabé parézy, gynekologická onemocnění či prostatidy.


Vířivka nastavená na teplotu těla mezi 37°C – 38°C nabudí sílu k manipulačním výkonům, patří do prostředků aktivní kinesioterapie a skvěle se hodí k relaxaci příčně pruhovaných svalů při svalových kontrakturách. Ale pozor! U svalových onemocnění v akutním stádiu se pobyt ve vodě nedoporučuje! U spazmů hladkého svalstva vnitřních orgánů se teplo poskytuje jen lokálně s reflexním účinkem. Totéž platí u onemocnění cév, kde pomáhá vzdálená aplikace tepla.

 

Čeho se ale rozhodně nevzdávat?


Času sama na sebe, místa, kde můžete být ve svém světě, intimní atmosféry, která rozproudí unavené partnerské vztahy, příležitosti žít svůj život podle svého.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Adela 12:16 23.02.2017
Na tohle jsou dobrý probiotika. Posílí imunitu a dají tělo do kupy po užívání ATB.
Tereza 12:23 20.02.2017
Mám to podobně, každou chvíli mě něco skolí. Určitě je to u mě i stresem, ale jak mám být v pohodě, když jsem pořád na neschopence. Prostě začarovaný kruh.
Irena 12:33 15.02.2017
Já chodím do sauny, jím zdravě a i imunologii jsem měla celkem v pořádku a stejně jsem každou chvíli nemocná.