Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Jak dlouhý by měl být odpolední spánek?

Šlofík po o? Víme, jak dlouhý smí maximálně být

Únava
zdroj: Thinkstockphotos Únava
aktualizováno 06.01.2019, 00:00 | 06.01.2019, 00:00 | Doma.cz/tvnoviny.sk

Jak dlouhý by měl být odpolední spánek?

Přestože je délka spánku potřebná k regeneraci organismu individuální, při snaze o úpravu spánkového režimu se nedoporučuje spát déle než osm hodin. Vítané je však odpolední zdřímnutí, které nastartuje metabolismus na zbytek dne.

 

Většina z nás se cítí spíše nedospaná, i se spánkem to ovšem můžeme přehnat. "Platí, že jakýkoliv spánek delší než osm hodin je škodlivější než spánek krátký,“ upozorňuje dokonce lékař ze Spánkové laboratoře Ján Hronec.


„Pokud máte možnost odpoledne si zdřímnout, využijte ji. Opět ale platí, že méně je více. Nespěte proto déle než dvacet minut, abyste nenabourali svůj noční spánek," dodává odborník.

 

Anketa
Dodržujete odpolední spánek?
 


Za kvalitním spánkem není jen počet hodit strávených v posteli


Základem dobrého spánku je soubor hned několika faktorů. V první řadě jde o vhodnost prostředí. Ložnice by měla být dostatečně tmavá, s teplotou kolem 18 stupňů Celsia, a to ideálně v létě i v zimě. Ani během zimních měsíců se nedoporučuje spát v přetopené pokoji. Namísto toho je vhodnější udržovat v místnosti celoročně stálou teplotu. Před spánkem je třeba dobře vyvětrat, aby se vzduch vyčistil.

 


"Protože ložnice je místo vyhrazené pro spánek, odstraňte z ní všechny rušivé elementy jako televizor, počítač či blikající světýlka. Vhodná je i investice do kvalitního matrace a ortopedického polštáře, které zvýší váš komfort během noci," připomíná specialista.

 

ČTĚTE TAKÉ:

6 zajímavostí, které jste možná nevěděli o spánku a snění
Klidný spánek bez bolesti? Pozor na chyby, kterými si sami ubližujete
Ženy potřebují spát více než muži. Důvod vás dostane!


Řízek, pivo ani cvičení se na noc nehodí


Při problémech se spánkem je třeba dbát i na zdravou životosprávu. Vyloučení alkoholu, kofeinu, nikotinu a těžkých mastných jídel těsně před spánkem by mělo být samozřejmostí. "Navzdory podpoře pravidelné fyzické aktivity není vhodné krátce před plánovaným spánkem ani intenzivní cvičení, ani velká fyzická zátěž. Existuje mylná představa, že před spánkem je třeba na poslední chvíli vyčerpat a unavit. Pokud to přeženeme, dosáhneme často opaku - problémů se usnutím, "zdůraznil odborník.


Těsně před spánkem by se už v posteli neměli řešit závažné pracovní ani osobní problémy. Pokud je to jen trochu možné, mobilní telefon by měl zůstat před dveřmi ložnice. Ruší jak jeho modré světlo, tak vnitřní neklid, který přítomnost aparátu vyvolává. "Často pomáhají při usínání příjemné vzpomínky nebo představy," dodává Hronec. Zkuste si k nim vracet ve své fantazii, nebo vzpomínejte společně s partnerem. Povídání těsně před usnutím totiž podle vědeckých výzkumů pomáhá udržet vztah pevnější a láskyplný.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře