Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Skutečně existuje rozdíl v tom, jak bílý a tmavý chléb ovlivňuje náš organismus? Podívali se na to v nové studii.

Šokující objev: Bílý chléb je pro některé lidi zdravější než celozrnný

Svačina
zdroj: Thinkstockphotos Svačina
aktualizováno 10.07.2017, 00:31 | 10.07.2017, 00:31 | Doma.cz/tvnoviny.sk

Skutečně existuje rozdíl v tom, jak bílý a tmavý chléb ovlivňuje náš organismus? Podívali se na to v nové studii.

Tu provedli výzkumníci z izraelského Weizmannova institutu vědy. Sledovali střevní bakterie a hladiny tuků, cholesterolu, glukózy a základních minerálů jako je vápník a železo u 20 zdravých lidí.

 

Polovina účastníků konzumovala jeden týden průměrné množství čerstvého celozrnného chleba - představuje přibližně deset procent kalorií přijatých za celý den. Druhá polovina zase klasický bílý chléb. "Počátečním zjištěním, a to bylo v rozporu s našimi očekáváními, bylo, že neexistovaly žádné klinicky významné rozdíly mezi účinky těchto dvou druhů chleba na některé z parametrů, které jsme měřili," uvedl hlavní autor studie profesor Eran Elinav.

 

Anketa
Jakému pečivu dáváte přednost?
 

 

Po týdnu konzumace bílého nebo celozrnného chleba měli účastníci dvoutýdenní přestávku a pak se skupiny vyměnili. "Podívali jsme se na několik faktorů a nebyl tam žádný měřitelný rozdíl v účinku, který tento druh dietní intervence měl," dodává profesor Elinav.

 

Tescoma s chutí: Domácí chléb
(Foto: Tescoma)


Vědci tvrdí, že podobná celková reakce na dva druhy chleba může být vysvětlena. Různí lidé reagují jinak na stejné potraviny v závislosti na směsi mikrobů ve střevě. "Zjištění v této studii jsou nejen fascinující, ale potenciálně velmi důležité, protože směřují k novému paradigma: různí lidé reagují jinak, dokonce i na tytéž potraviny," řekl vedoucí výzkumník Eran Elinav.


ČTĚTE TAKÉ:

Pečivo: tmavé neznamená vždy celozrnné
Jak zužitkovat staré pečivo? Vyzkoušejte naše výborné recepty
Pečivo při dietě: vyberte to pravé!

 

"Zjištění jsou jasná - žádný účinek podle typu chleba na více než 20 vzorcích nebyl," řekla Susan Jebbová, profesorka diety a zdraví obyvatelstva na Oxfordské univerzitě. "Je pravděpodobné, že je to příliš malá skupina na zjišťování potenciálních malých rozdílů, ale faktem zůstává, že na zdraví neexistuje žádný měřitelný účinek," dodala.


Prodej bílého chleba se od roku 1974 snížil o 75 procent a nákup celozrnného chleba, který se vnímá jako zdravější alternativa, zase stoupl o 85 procent. Přitom jde možná jen o módní trend. Jezte tedy bez obav to, co vám chutná a hlavně - co vašemu zažívání dělá dobře a po čem se cítíte vitálně.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře