Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Nemocem jako je chřipka a nachlazení se člověk bohužel nevyhne. Dobrá zpráva ovšem je, že rekonvalescenci je možné správně zvolenými pokrmy výrazně urychlit. Kromě těch nejlepších potravin, které podpoří váš boj s nemocí, vás seznámíme i s modelov...

Těchto 7 potravin vás vyseká z nachlazení a chřipky

nachlazení - 1
zdroj: Thinkstockphotos nachlazení - 1
aktualizováno 13.01.2017, 16:29 | 13.01.2017, 16:29 | doma.cz

Nemocem jako je chřipka a nachlazení se člověk bohužel nevyhne. Dobrá zpráva ovšem je, že rekonvalescenci je možné správně zvolenými pokrmy výrazně urychlit. Kromě těch nejlepších potravin, které podpoří váš boj s nemocí, vás seznámíme i s modelovými jídelníčky pro léčbu nachlazení a chřipky.

„Největší chybou je, když při nemoci snížíte příjem jídla. Ve skutečnosti totiž organismus během nemoci potřebuje vyšší příjem kalorií než za normálních podmínek,“ vysvětluje Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví.

 

Když tedy při nemoci nejíte, protože nemáte hlad, neprokazujete svému zdraví zrovna tu nejlepší službu. „Snížený příjem kalorií navíc omezuje regeneraci organismu, zhoršuje příznaky a prodlužuje trvání nemoci,“ dodává.


Zapomenout byste ovšem neměli ani na řádný příjem tekutin! Ideální jsou z toho důvodu pokrmy, které podpoří hydrataci organismu a zároveň jeho výživu.


Jaká je tedy TOP 5 potravin proti nachlazení a chřipce?


1. Pořádná polévka


Drůbeží polévka se coby prostředek léčby nachlazení využívá už staletí. Není se čemu divit. „Její konzumací dodáte organismu dávku vitamínů, minerálů, kalorií a bílkovin, které tělo pro svoji regeneraci a uzdravení potřebuje. Vedle toho je polévka dobrým zdrojem tekutin a elektrolytů. Ty jsou pro dostatečnou hydrataci organismu nezbytné,“ vyjmenovává největší klady konzumace výživné polévky Markéta Brožová, hlavní trenérka fitness pro ženy Contours.

 

Co si dát při nachlazení?

 

Snídaně: omeleta s houbou shitake (vajíčka jsou bohatá na zinek, který podporuje obranyschopnost, jeho konzumace do 24 hodin od prvotních symptomů, dokáže zkrátit dobu nachlazení. Houby shitake zase zvyšují aktivitu bílých krvinek, důležitých pro obranyschopnost. Když přidáte pikantní chilli, podpoříte uvolnění hlenu.)
 

Svačina: jogurt (obsažená probiotika snižují zánět v organismu, a díky tomu zkracují dobu nachlazení a ulevují od jeho symptomů.)
 

K pití: čaj
 

Oběd: červená paprika s brokolicí a humusem (pro podporu obranyschopnosti je třeba tělu dodat vitamín C a právě červená paprika a brokolice jsou na něj obzvlášť bohaté. Z humusu zase získáte dostatek bílkovin. A jako dezert si zakousněte pomeranč nebo grep, další „studnice Céčka“.)
 

Svačina: pečená sladká brambora (sladké brambory sice v našich končinách nejsou příliš známé, to ovšem neznamená, že byste se jim měli vyhýbat, naopak! Jsou bohaté na vitamín A, který podporuje aktivitu bílých krvinek.)
 

Večeře: kuřecí polévka


Ještě větší jsou požadavky na příjem tekutin v případě chřipky. Inhalace horkého kuřecího vývaru zase napomáhá zprůchodnit ucpaný nos. Abyste si nemysleli, polévku samozřejmě neinhalujte. Bohatě stačí, když se nakloníte nad talíř vařící polévky, kterou konzumujete.


Kuřecí polévka obsahuje aminokyselinu cystein. Jedna z jeho forem stimuluje rozklad hlenu a působí protizánětlivě, protivirově a antioxidačně. Drůbeží polévka také tlumí aktivitu neutrofylů, které mohou být původcem ucpaného nosu a věčného pokašlávání.


Podle Markéty Brožové však není třeba orientovat se výhradně na drůbeží polévku: „Podobně jako kuřecí a drůbeží polévka jsou v případě nemoci přínosné masové vývary z kostí. I ony obsahují velké množství tekutin, ale i kalorie, vitamíny a minerály, například hořčík, vápník, kyselinu listovou a fosfor.“ Stejně jako v případě kuřecí polévky také jejich konzumace uvolňuje ucpaný nos a napomáhá odhlenění.

 

Nachlazení
(Foto: oficiální zdroj)


2. Česnek


Česnek by měl být v případě nemoci vaším velkým spojencem, výčet jeho zdravotních benefitů je totiž skutečně obšírný! Nejdůležitější je podle nutriční specialistky Moniky Bartolomějové alicin, jeho účinná látka působící proti bakteriím, virům i plísním a podporující aktivitu imunitního systému.
 

Na účinky česneku na lidský organismus se proto soustředilo nejedno vědecké zkoumání. Ta přinesla překvapivé výsledky:


• Pravidelní konzumenti česneku jsou méně nemocní. Oproti skupině, která konzumovala namísto česneku placebo, byli konzumenti česneku nemocní o 70% dnů méně
 

• Pravidelní konzumenti česneku se uzdravují rychleji, jejich rekonvalescence trvala průměrně o 3,5 dnů méně než u skupiny, která konzumovala placebo


• Podle jiných studií zase česnek zmírňuje akutní symptomy chřipky a nachlazení a zkracuje dobu onemocnění
 

Česnek si můžete dopřát samotný, nejlepší účinek bude mít, když si každé tři až čtyři hodiny dopřejete jeden stroužek.

 

„Chuťově schůdnější ovšem bude, když si ho rozmačkáte do vývaru, který tak ještě více obohatíte o léčebné účinky,“ nastiňuje jinou variantu konzumace Markéta Brožová.

 

Chřipka
(Foto: Profimedia)


3. Med


Med působí antibakteriálně, díky vysokému obsahuju antimikrobiálních složek. Ve starém Egyptě jej z toho důvodu ho ranhojiči využívali pro krytí zranění. Některé studie dokládají, že jeho konzumace stimuluje obranyschopnost. Med je proto podle Ing. Moniky Bartolomějové ideálním spojencem, pokud vás škrábe v krku z důvodu bakteriální infekce, jejíž původce redukuje.


Mnoho studií navíc dokládá, že u dětí tlumí med návaly kašle. Jak připravit nejlepší nápoj proti kašli a bakteriální infekci? Rozmíchejte čajovou lžičku ve skleničce teplého mléka.

 

Co si dát při chřipce?


Snídaně: ovesné vločky s banánem (ovesné vločky obsahují beta-glukany, látky urychlující hojení a posilující imunitní systém. Banány dodají draslík, jehož zásoby se často při chřipce a vysoké horečně vyčerpávají.)
 

Svačina: čerstvý ovocný džus (máte doma mixér, ve kterém si můžete umixovat čerstvé ovoce do lahodné šťávy? Tím lépe, ovoce plné vitamínů a minerálů se vám bude v tekuté formě lépe konzumovat. Pokud mixér nemáte, dopřejte si zkrátka jen ovoce.)


K pití: zázvorový čaj


Oběd: květáková polévka (květák zvyšuje hladinu glutathionu, silného antioxidantu, který napomáhá imunitnímu systému vypořádat se s chřipkou.)


Svačina: kefír (stejně jako jogurt je i kefír nabitý probiotiky, která pomohou organismu překonat nemoc.)
 

Večeře: smoothie z mandlového mléka a jahod (vitamín C, zinek a vitamín E jsou správné fungování imunitního systému nezbytné a ve formě smoothie je snadno získáte. Jahody dodají „céčko“, mandle zinek a vitamín E. Když do smoothie přidáte řecký jogurt, získáte i potřebné bílkoviny.)


4. Zázvor


Tento asijský zázrak dokáže ulevit v případě těhotenských ranních nevolností. V období, kdy nemoci řádí doslova na každém rohu, nás ale bude spíš zajímat jeho vliv na nachlazení a chřipku.


„Gingeroly, aktivní látky které zázvor obsahuje, se v organismu chovají podobně jako léky působící proti zánětu. Mají antioxidační a antimikrobiální účinek. Obsažené seskviterpeny zase cílí na ucpaný nos a potlačují kašel,“ popisuje nutriční specialistka Bartolomějová.


Vědci také prokázali, že konzumace zázvoru působí proti uchycení rhinovirů („virů nachlazení“) na buňky a podporuje produkci protivirových chemikálií, které ještě více působí proti aktivitě virům na sliznicích.


5. Čaj


Popíjení horkého čaje patří k léčbě nemocí neodmyslitelně. Proč si tak rádi dáme šálek? Stejně jako horký vývar, i čaj uvolňuje ucpané dutiny.


Dále obsahuje polyfenoly, látky, které se přirozeně nachází v rostlinách, a podle některých studií mají na organismus pozitivní vliv – působí antioxidačně a protizánětlivě. Jsou to zejména polyfenoly taniny, které působí proti virům, bakteriím a plísním. Taniny pravděpodobně potlačují růst bakterií v krku, ulevují od bolestí krku a kašle.

 

Jaké potraviny jsou nejbohatší na vitamín C?

 
Při nemoci je důležité dodat organismu vitamín C. Z jakých jídel jej získáte nejvíce?
 

1. Žluté či červené papriky
2. Jahody
3. Citrusy
4. Černý rybíz
5. Kiwi
6. Růžičková kapusta
7. Brokolice
8. Květák
9. Rajčata
10. Meloun


6. Avokádo


„Avokádo je trošku neobvyklé ovoce, má nízký obsah sacharidů a naproti tomu je bohaté na tuky,“ říká Markéta Brožová. „Bohaté je na zdravé mononenasycené tuky, stejné jako se nachází v olivovém oleji. Je také skvělým zdrojem vitamínů, minerálů a vlákniny.“


Díky obsahu zdravých tuků, zejména kyseliny olejové, napomáhá v organismu snižovat zánět a podporuje aktivitu imunitního systému.


Během nemoci je jejich konzumace přínosná, protože poskytne dostatek kalorií a důležitých živin, které organismus potřebuje, pozitivem je i to, že se avokáda velmi snadno konzumují.


7. Kurkuma


Toto koření plné chutí má v ajurvédské a tradiční čínské medicíny po staletí své pevné místo, stejně jako v tamní tradiční kuchyni. Kurkumu najdete v každém kari koření a je to její polyfenol kurkumin, který je zodpovědný za žluté zbarvení koření.


Vedle chuťových benefitů má nicméně i benefity zdravotní: „Podporuje organismus v boji proti nachlazení a chřipce. Konkrétní mechanismus zatím není znám, vědci nicméně předpokládají, že ovlivňuje některé buňky imunitního systému a jejich reakci na stimulanty,“ popisuje Ing. Monika Bartolomějová.
 

„Takže až se zase budete příště cítit pod psa, vedle ověřených léků si dopřejte některá z těchto jídel. Nejlépe všechny! Uvidíte, že rekonvalescence bude rychlejší a symptomy onemocnění mírnější,“ uzavírá trenérka Brožová.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Andulia 17:00 17.02.2017
Je to tak, hodně je to o výživě a zdravém stylu, otužování...
Já k tomu vedu celou rodinu, někdy proti jejich vůli, ale funguje nám to. Skoro nemarodíme. A ještě tedy kupuju a užíváme doma Preventan, ten je dobrý na imunitu.
Lucka 09:01 17.01.2017
s tímto článkem můžu jen souhlasit, upravila jsem stravu a nachlazená nejsem, doplňuji to ještě vitamíny od pargavitu, mám ty s malinovou příchutí a jsou výborné :-)