Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Lidský organismus potřebuje pro své fungování širokou škálu vitaminů, minerálních látek a dalších živin, prostřednictvím kterých je zajišťován bezproblémový chod veškerých tělních procesů. Tyto látky tak mimo jiné příznivě ovlivňují činnost vnitřn...

Trápí vás častá bolest hlavy? Víme, co vám CHYBÍ V JÍDELNÍČKU

Nervozita
zdroj: Thinkstockphotos Nervozita
aktualizováno 16.05.2018, 17:00 | 16.05.2018, 17:00 | doma.cz

Lidský organismus potřebuje pro své fungování širokou škálu vitaminů, minerálních látek a dalších živin, prostřednictvím kterých je zajišťován bezproblémový chod veškerých tělních procesů. Tyto látky tak mimo jiné příznivě ovlivňují činnost vnitřních orgánů a mají vliv na celkové zdraví jedince. V momentě, kdy je však tělo dlouhodobě vystaveno nedostatku některého prvku, může docházet ke značným zdravotním komplikacím a vážným onemocněním.

Jedním takovým prvkem, jehož nedostatek přímo ovlivňuje chod lidského organismu, je železo. Tato minerální látka se v lidském těle vyskytuje jako součást krevního barviva hemoglobinu, prostřednictvím kterého zajišťuje transport kyslíku do jednotlivých buněk organismu. Tato funkce je zcela nenahraditelná, a pokud dochází nepřiměřenou stravou k nedostatku příjmu železa, trpí jedinec tzv. anémií neboli chudokrevností.

 

Zůstane-li anémie neléčená, dochází k oslabení celého organismu a ztrátě přirozené imunity. U dětí navíc představuje nedostatek železa nebezpečí v podobě negativního vývoje inteligenčních schopností, kdy vzniklé důsledky již nelze v dospělém věku nijak korigovat.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Masturbací proti migréně! Skutečně to funguje?
Bolest hlavy: Tohle jsou nejčastější příčiny! VELKÝ PŘEHLED
RADY K NEZAPLACENÍ: Jak na bolesti hlavy bez polykání prášků


Příznaky nedostatku železa


Kromě hemoglobinu je možné železo nalézt také ve svalovém barvivu, proto mezi základní příznaky nedostatku železa spadá:

 

- nadměrná únava - snížená pozornost
- závratě - špatnou schopností soustředit se
- celková tělesná slabost - bledá a mdlá pokožka
- silné bolesti hlavy - lámavé nehty
- syndrom neklidných nohou - špatná kvalita až vypadávání vlasů
- silné bušení srdce - silná a bolestivá menstruace


Kde železo získat?


Nejsnáze dostupný zdroj železa představují potraviny bohaté na minerální látky. Pro zajištění optimálního množství se doporučuje konzumovat tmavé bobulové ovoce, jako jsou borůvky a černý rybíz, dále sušené, nesířené meruňky, fíky nebo švestky, ze zeleniny pak červená řepa, špenát a další zelené listy.

 

 

V jídelníčku by však neměly chybět ani luštěniny, semínka, ořechy nebo maso, zejména hovězí a telecí. Vzhledem k různým stravovacím preferencím je však mnohdy příjem železa z běžné stravy nedostačující a je nutné jeho doplnění prostřednictvím potravinových doplňků.


Obecně platí, že dospělý jedinec by měl za den přijmout alespoň 18 mg železa, přičemž se nedoporučuje tuto dávku vědomě překračovat. Zvýšená konzumace by totiž mohla podnítit vznik cukrovky nebo infarktu, či způsobit poškození vnitřních orgánů. Aby však mohlo být železo kompletně zpracováno, je důležité konzumovat takové potraviny, které neobsahují látky zhoršující jeho vstřebávání, jako jsou fosfoproteiny, fytáty, ale také káva, čaj nebo některé léky.

 
1 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Věrab 20:17 17.05.2018
Mám kamarádku, která trpěla na úporné bolesti hlavy. Její slabost byla čokoláda. Skoro každý den snědla tabulku čokolády. Kdesi se dozvěděla, že má omezit konzumaci čokolády. Byl to těžký oříšek, ale dok?ázala to. Bolesti jsou pryč. Když jsou Vánoce nebo třeba narozeniny a trochu si zahřeší, bolest hlavy se ohlásí.