Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Už od dětství máme vštípeno, že máme jíst hodně ovoce s vitaminem C. Co ale ostatní druhy vitaminů? Víte například, proč je důležitý dostatek vitaminů D, E a K?

Vitamin E tlumí PMS, Déčko pomáhá proti Parkinsonovi: Průvodce nejléčivějšími vitaminy

Mrkev
zdroj: Thinkstockphotos Mrkev
aktualizováno 20.02.2018, 16:25 | 20.02.2018, 16:25 | doma.cz

Už od dětství máme vštípeno, že máme jíst hodně ovoce s vitaminem C. Co ale ostatní druhy vitaminů? Víte například, proč je důležitý dostatek vitaminů D, E a K?

Vitamin D

 

V běžných potravinách se vyskytuje málo. Hlavními známými zdroji vitaminu D jsou tuňák, sardinky, tresčí játra, treska, makrela, losos, žloutky, máslo, mléko a maso. 90 % potřeby vitaminu D pokrývá ale molekula vznikající v kůži působením slunečního světla.

 

Nedostatkem vitaminu D trpí kojenci, malé děti a staří lidé. Nedostatek vitaminu D se projevuje svalovou slabostí, ztuhlostí a také zvýšenou citlivostí k infekcím. U dětí se mohou vyskytovat nespecifické symptomy, např. roztěkanost, podrážděnost, nadměrná potivost a zmenšená chuť k jídlu, může vést ke zvýšené křehkosti ve stáří. Proto se např. kojencům vitamin D podává orálně, doporučuje se i seniorům. Některé studie zjistily, že lidé s Parkinsonovou chorobou měli výrazně nízkou hladinu vitaminu D.

 

Vitamin E


Používá se pro léčbu některých nemocí, zejména srdečního nebo svalového původu. Působí proti křečím v lýtkách spolu s hořčíkem, léčí kožní choroby, těžké opařeniny, jizvy apod. Dodává energii a chuť do života, vychytává volné radikály, podporuje imunitní systém, snižuje riziko srdečně cévních onemocnění.

 

 

Vitamin E podporuje činnost mozku a nervového systému. Mnohé studie ukazují jeho pozitivní vliv při onemocnění mozku a nervů, jako je Parkinsonova a Alzheimerova choroba. Je často nazýván vitaminem plodnosti, protože má vliv na správnou funkci reprodukčních orgánů. Svoji roli má i při regulaci předmenstruačních potíží a zmírňuje projevy návalů v menopauze. Reguluje hladinu krevního cukru a podporuje cirkulaci krve. Podle nejnovějších výzkumů má vitamin E pravděpodobně antikarcinogenní vlastnosti.

 

Vitamín E se vyskytuje ve všech listových zeleninách, zeleném čaji, v listech moringy olejodárné a v rostlinných olejích. Nejlepšími zdroji jsou kukuřice, vejce, chléb, máslo, sýry, hrách, fazole a špenát. Z olejů jsou nejlepšími zdroji kukuřičný olej, olej z obilných klíčků a sójový olej.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Bojíte se RAKOVINY? Prevence pro ženy od 20 až do 60 let!
Mozková mrtvice se týká i vás! 5 varovných příznaků a možnosti prevence
Líbání je skvělou prevencí proti nemocem

 

Vitamin K

 

Je důležitý pro správnou srážlivost krve. Vyskytuje se v zeleném ovoci a zelenině. Větší množství se vyskytuje ve špenátu, rajčatech, sójovém oleji, brokolici, kapustě, hlávkovém salátu, hovězích játrech, zeleném čaji, vaječných žloutcích, ovsu, pšenici, chřestu, másle a v sýrech.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře