Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Nepříjemný postrach většiny ložnic a častý důvod partnerských hádek je i chrápání. To bohužel patří mezi časté problémy mužů i žen a týká se stále větší části populace. Odborníci uvádí, že jím trpí až 40 % mužů a ve středním a starším věku postihu...

Vyzrajte na chrápání: Pomůže lepší polštář, změna jídelníčku i speciální vychytávky

Spánek
zdroj: oficiální zdroj Spánek
aktualizováno 08.08.2018, 16:41 | 08.08.2018, 16:41 | doma.cz

Nepříjemný postrach většiny ložnic a častý důvod partnerských hádek je i chrápání. To bohužel patří mezi časté problémy mužů i žen a týká se stále větší části populace. Odborníci uvádí, že jím trpí až 40 % mužů a ve středním a starším věku postihuje i poměrně významné procento žen.

Samotné chrápání vzniká při dýchání vibracemi měkkých tkání hltanu. Během spánku je sníženo napětí svalů, které tvoří svalovou trubici, skrze kterou dýcháme. Menší měrou se na chrápání může podílet i nos, resp. vnitřní partie nosu při větším vybočení nosní přepážky nebo při chronické rýmě.

 

Důvod, proč zhubnout

 

Vznik chrápání také negativně ovlivňuje obezita. Tuk v organismu se totiž usazuje nejenom na viditelných místech, ale rovnoměrně v celém organismu, tedy i v hltanu. Tukem prostoupené stěny hltanu jsou méně pevné a umožňují snadnější vibrace, ale i kolaps hltanové úžiny, který vyústí v zástavu dechu ve spánku (apnoickou pauzu).

 

S věkem se zhoršuje

 

S chrápáním začínáme nejčastěji v dospělosti, zejména po 40. roku věku. To se vysvětluje snížením elasticity vaziva a svalového napětí, které vede ke snadnějším vibracím (chrápání). Uvádí se, že jistou roli hraje i dědičnost, přičemž chrápání není přímo určeno geneticky, ale určitou skladbou dědičných faktorů, jako je tvar obličeje a oblasti hltanové úžiny, jisté formy obezity.

 

Je chrápání pro člověka nebezpečné?

 

„Běžné chrápání (pravidelné chrápání bez pauz) je problémem spíše pro ty, kteří ho musí poslouchat a často může vést například k oddělení ložnic. Pozor by si ale měli dát ti, kteří chrápou nepravidelně, trpí tzv. apnoickým syndromem. U apnoika je chrápání nepravidelné a často přerušované. Dochází k zástavám dechu, tzv. spánkovým apnoím, které způsobují, že je spánek neosvěžující a v důsledku toho je typickým příznakem např. zvýšená denní únava,“ říká odborník na spánkovou medicínu MUDr. Jan Kastner z Perfect Clinic.

 

Apnoický syndrom se vyskytuje asi u 4 % populace a představuje závažný zdravotní problém. Apnoické pauzy se mohou významným způsobem podílet na vzniku závažných onemocnění, jako jsou kardiovaskulární a metabolická onemocnění (vysoký krevní tlak, srdeční nemoci, cévní mozková příhoda, vysoká hladina cholesterolu, cukrovka aj.).

 

Chrápání
(Foto: oficiální zdroj)

 

Muži vs. ženy

 

Muži mají s chrápáním opravdu větší problém než ženy. Především díky jiné anatomii dýchacích cest (masivnější měkké patro, objemnější kořen jazyka, i větší hrtan) chrápou až dvakrát více než ženy. Na vině může být i vyšší konzumace alkoholu, frekvence kouření nebo to, že muži spí více s otevřenou pusou vinou horší nosní průchodnosti při vybočené nosní přepážce apod. U mnoha žen může být spouštěčem například i menopauza (ztráta elasticity vaziva v důsledku hormonálních změn), vyčerpanost, stres nebo obezita. Ve zralejším věku okolo 70. let se ale muži a ženy v četnosti chrápání začínají vyrovnávat např. právě kvůli přibývající váze v obou populacích.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Když muž chrápe či ztrácí erekci, nenechte ho spát osamotě
10 věcí, které musíte vědět o alergii a astmatu, aby se vám lépe dýchalo
Kolik spánku je moc a kolik málo? Ani lékaři si nejsou jisti
Poruchy spánku mohou být předzvěstí demence

 

Praktické tipy, jak omezit chrápání


Chrápání trápí mnoho mužů i žen a je často i důvodem partnerských či manželských rozepří. Zkuste ještě před tím, než si váš partner koupí špunty do uší nebo bude žádat oddělené ložnice omezit chrápání či se ho natrvalo zbavit našimi praktickými tipy.

 

Změňte polohu při usínání


Lidé, kteří mají tendence k chrápání, by neměli usínat na zádech, protože tato poloha chrápání umocňuje. Pokud usínáte na boku nebo na břiše, tak máte větší šanci dopřát svým spolunocležníkům klidnější noc. Ideální je spát na břiše, kdy máte paži položenou pod polštářem, na kterém ležíte. A pokud se během noci stále převalujete zpět na záda - tak vyzkoušejte legendární DIY tip: Zašijte si do zadní části pyžama golfový míček nebo tenisák. Ten zabrání převalování ve spánku na záda. Na pomoc si také vezměte vyšší polštář, protože pokud ležíte v mírně vyvýšené poloze, dojde k lepšímu zprůchodnění dýchacích cest.

 

Zvlhčovače jako prevence


„Jako prevence proti chrápání je také dobré doma používat zvlhčovače vzduchu, protože suchý vzduch může být pro naše sliznice dráždivý a způsobovat chrápání. Do zvlhčovače můžete dát bylinné extrakty z máty nebo eukalyptu, které dobře působí na uvolňování dýchacích cest, “ říká MUDr. Kastner. Před usínáním také dobře místnost vyvětrejte. Ideální teplota na spánek je 18–20 stupňů Celsia.

 

Spánek
(Foto: oficiální zdroj)

 

Pozor na alkohol a cigarety


Nežádoucí zvukové efekty při spaní prohlubuje též kouření a konzumace alkoholu před spaním. Cigarety dráždí měkké tkáně a dochází díky němu ke zduření a vzniku chrápání. Kouřit byste měli omezit úplně. Alkohol by se neměl pít 2 hodiny před spánkem, protože působí na celkové uvolnění svalů v krku, které vede k chrápání. Navíc alkohol způsobuje častější buzení během noci. Na vznik chrápání má vliv i braní sedativ. Ty mají při spánku stejné účinky jako alkohol.

 

Vyměňte polštář

 

Existují polštáře, které mají opravdu vliv na chrápání. Žádné kouzelné výrobky slibující nesplnitelné však nehledejte. Důležité je spíše to, zda má správnou velikost a tvar, který sedne právě vám. Krk a páteř by měly být především v neutrální poloze, při níž je krk v přirozeném postavení a plynule navazuje na páteř.

 

Vsaďte na bylinky

 

Někteří prodejci doporučují koupi polštářů naplněných různými směsmi bylinek proti chrápání. Nejčastěji jde o směs mateřídoušky, lipového květu a černého bezu. Složení má uvolňovat dýchací cesty a přispívat k plnohodnotnému spánku.


Zkuste moderní technologie


Spací sluchátka nejsou řešením pro ty, co chrápou, ale pro jejich zoufalé partnery. Sluchátka (např. Bose Sleepbuds) maskují speciálně vytvořenými relaxačními zvuky okolní hluk, jako právě chrápání, ale i ruchy dopravy. Bývají vytvořena ze speciálního měkčího materiálu, mají silikonové „zámečky“ proti vypadnutí a oproti klasickým sluchátkům pro poslech hudby jsou menší, aby se celá vešla do uší a nebránila komfortu ani při spánku v poloze na boku.

 

 

Jestliže vám nepomůže vzdání se cigaret, zhubnutí, ani žádná ze zmíněných praktik, můžete se obrátit na lékaře. Medicína dnes nabízí několik účinných zákroků.


Laser na pomoc

 

Celosvětově nejrozšířenějším a dlouhodobě nejefektivnějším zákrokem, který vede k výraznému snížení intenzity či vymizení chrápání u 80-90 % pacientů, je tzv. laserová uvuloplastika (zkr. LAUP), která se provádí u klasických „chrápačů“ (ne apnoiků). Jedná se o operaci v místním znecitlivění, zákrok by se mohl přirovnat k návštěvě u zubního lékaře. Samotný ambulantní zákrok obnáší snesení „přebývající“ části měkkého patra laserem. „Celková doba zákroku je asi 15-20 minut. Nezbytnou podmínkou dobré efektivity zákroku je i pacient bez větší nadváhy, neměl by tedy být operován člověk, jehož BMI překračuje hodnotu kolem 30. Jednak proto, že lidé s větší nadváhou trpí ve vyšší míře spánkovou apnoí, a také proto, že u pacientů s nadváhou má LAUP menší efekt,“ dodává MUDr. Jan Kastner. To samozřejmě platí i pro stav po operaci, aby byl efekt zákroku dlouhodobý, je dobré nepřibrat, ale dodržovat zdravý životní styl a pečovat o zdravý spánek.


U apnoiků se doporučuje komplexnější operace hltanu v celkové anestezii anebo léčba přetlakovým ventilátorem s nosní maskou (zkr. CPAP). Pokud by se LAUP provedl u apnoika, zredukovalo by se pravděpodobně chrápání, ale dechové pauzy by pacientovi zůstaly (tzv. tichý apnoik). A tento stav by nadále ohrožoval zdraví pacienta.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře