Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Mnozí lidé pravidelně sportují, snaží se jíst zdravě a celkově se o své tělo starat. Stydíte se, že vy k nim nepatříte a hodláte to s novým školním rokem napravit? Pozor, ať netrénované tělo nepřeceníte.

Začínáte se sportem? Pozor na začátečnické úrazy a bolesti

Bolest kloubů
zdroj: Profimedia Bolest kloubů
aktualizováno 17.09.2018, 16:08 | 17.09.2018, 16:08 | doma.cz

Mnozí lidé pravidelně sportují, snaží se jíst zdravě a celkově se o své tělo starat. Stydíte se, že vy k nim nepatříte a hodláte to s novým školním rokem napravit? Pozor, ať netrénované tělo nepřeceníte.

Je skvělé, že jste se rozhodli začít pravidelně s nějakým pohybem. To tělu po všech stránkách prospěje. Pokud jste ale poslední dobou spíše zaháleli, nasazujte tempo a zátěž raději pozvolna.

 

Vrhnout se po hlavě do pohybu naplno může netrénovanému tělu způsobit řadu následných problémů. Zároveň se často objeví příznaky problémů, o kterých se při běžném pohybu nedozvíte. Když pominete nebezpečí infarktu nebo zjištění, že nestačíte s dechem, bývá častým varovným znamením bolest v kloubech, což mohou být příznaky osteoartrózy.

 

 

Jde o selhání obnovy kloubní chrupavky. Poškození kloubů osteoartrózou je tím větší, čím více zatěžujeme své klouby sportem či nevhodným pohybem. Onemocnění lze rozpoznat podle několika příznaků. „Mezi nejvýraznější patří především bolest a ztuhlost kloubů při zátěži, dále pak citlivost na chlad a počasí, bolesti svalů, výrazné zhoršení pohyblivosti nebo dokonce i bolesti během noci. Typická je také tzv. startovací bolest a ztuhlost, která vzniká především ráno po probuzení, případně po jiném delším klidu“ vysvětluje MUDr. Pavel Drbal, specialista na fyzikální a rehabilitační lékařství.

 

Rozvoj onemocnění bývá velmi pozvolný a někdy může trvat i několik let. V případě, že není zánět včas rozpoznán a léčen, může vést až k ubývání chrupavkové hmoty a postihovat i další kloubní tkáně, především pak kloubní kost. Ta se v konečné fázi začne postupně rozpadat a nezbývá než zvolit chirurgické řešení – instalaci totální endoprotézy.

 

6 tipů, jak sportovat bezbolestně:

1) Pravidelně posilujte svaly dolních končetin! Dobře vyvinuté svaly jsou totiž schopny vykompenzovat sníženou funkci kloubů. Ideálním pohybem je např. jízda na kole, chůze, plavání, jóga nebo i obyčejný strečink.

 

2) Zaregistrujete-li první příznaky, doporučují odborníci omezit především pohyby s doskoky, při kterých klouby velmi trpí.

 

3) Nevyhýbejte se pohybu na slunci! Zní to možná zvláštně, ale při pobytu na slunci se aktivuje vitamin D, který je pro náš imunitní systém velice důležitý a významně zasahuje také do metabolismu kostí.

 

Běhání
(Foto: oficiální zdroj)

 

4) Vybírejte si obuv s pružnou podrážkou, která tlumí nárazy při pohybu.

 

5) Pokud se u vás bolesti kloubů objeví a máte lékařem předepsané léky proti bolesti, věnujte svým kloubům péči dvojnásobnou! Dopřejte jim speciální vnitřní výživu, hýbejte se. Pokud máte nadváhu, pokuste se nadbytečná kila shodit.

 

6) Zkuste své klouby zbytečně nepřetěžovat, například dlouhým stáním nebo chůzí.


Jak se o své klouby starat zodpovědně?

 

Genetické dispozice si nevybíráme, ale to, jak se ke svým kloubům chovat, ovlivnit můžeme. Ideálním řešením, jak se o své klouby starat a dopřát jim dostatečnou výživu, mohou být například doplňky stravy, jejichž hlavní účinnou látkou jsou tzv. kolagenní peptidy. Kolagen totiž tvoří až 70 % sušiny kloubních chrupavek a je základní stavební bílkovinou, která tvoří pojivové tkáně našeho pohybového aparátu. Kolagen nelze ve výživě tkání kloubů nahradit jinak než jedinou látkou – opět samotným kolagenem. Jedině tak se pojivová tkáň může správně vyvíjet a následně tak mnohem lépe odolávat přetěžování bez toho, aniž bychom v budoucnu museli řešit zdravotní následky.


Vybavte se:

 

Na sport sportovní oblečení a obutí. Je nejen pohodlné a funkční, ale pomáhá vám předcházet úrazům a přetížení organismu. Rovněž poslouží proti prochladnutí kloubů.

 

Sportovní oblečení
(Foto: Archiv firem)

 

* Oblečení na sport nesmí škrtit a sklouzávat. Dobře padnoucí je ideální, volné plandavé oblečení se může někde zachytit a způsobit vám pád a zranění. Přitom pořizovací cena nemusí být vysoká: triko Kik, 189 Kč, legíny Kik, 219 Kč.
 

* Boty musí dobře sednout, tlumit došlap a být pevnou oporou kotníku. Nové Nike Zoom Fly Flyknit (4060 Kč, k dostání na zalando.cz) jsou vybavené technologií Nike React. Podrážka z této pěny umožňuje lehčí a pružnější došlap, poskytuje ochranu proti otřesům a ultralehký prodyšný svršek Flyknit poskytuje dostatečnou oporu.


Hodláte-li namáhat svůj pohybový a kloubní aparát, posilte ho vhodnou stravou a pečujte o něj i venku, když mu nešetrným zacházením ublížíte.

 

Sportujeme zdravě
(Foto: Archiv firem)


* Odborníci doporučují jídelníček doplnit o doplňky stravy s obsahem kolagenních peptidů, které jsou nezbytné pro pevnost chrupavek a kloubních tkání. Zkuste například Geladrink Sportaktiv (252 g, 729 Kč, k dostání na orling.cz).

 

* Zábal na hrudník, břicho, kyčle a záda Mamavis (758 Kč, k dostání na zdravibezchemie.cz). Na bolesti hrudníku, břicha, kyčlí či zad je tento zábal ideálním pomocníkem. Přírodní cestou pomůže od různých nemocí a bolestí díky suchému teplému zábalu nebo metodě Priessnitzova zábalu (mokrý studený zábal), vhodný je i na hojení poúrazových a pooperačních stavů nebo artróza kyčlí.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Bolí vás klouby? Kdy je to jen z prochladnutí a kdy už se máte bát artritidy?
Potraviny pro zdravé klouby: které to jsou?
Chrupavky nebolí, ale trpí! Odhalte včas, že vám jde o zdraví


Pozor na úrazy

 

Úrazy kloubů mohou být buď méně vážné, kdy stačí kloub zpevnit použitím obinadla, anebo vážné, které jsou spojeny s výraznou bolestí, otokem a hematomem a omezením hybnosti zraněného kloubu. Jako první pro zmírnění otoku kloub ledujte, nohu si položte nad úroveň kyčle, a postižené místo stabilizujte obinadlem. „Nohu především nezatěžujte, a co nejdříve vyhledejte pomoc lékaře. Následná léčba se liší dle typu a rozsahu poranění kloubu. Záleží, zda se jedná o mikrotraumata, nebo už o malé natržení či dokonce úplné poškození kloubních pouzder, vazů, šlach eventuálně úponů a svalů. Pokud se jedná pouze o mikrotraumata, vhodná terapie je možná ihned,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. U větších strukturálních poškození je nutný nejdříve klid 4 – 6 týdnů, než může pacient začít naplno zatěžovat. Vhodným pohybem může být například plavání, rychlá chůze, některá jogínská cvičení nebo jízda na kole. Vybírejte si obuv s měkčí podrážkou tlumící nárazy při pohybu a stravujte se zdravě. Snížíte tak riziko nadváhy.

 

 

Nevhodné sporty

 

„V případě potíží s bolestmi zad či kloubů bych doporučila vyhýbat se sportům, které jsou spojeny s vyšší a nárazovou zátěží (například při rychlém a náhlém pohybu, jako je třeba tenis, ale i golf). A také aktivitám, při nichž dlouhodobě zatěžujeme pohybový aparát (například dlouhodobý běh). Dále byste se měli vyhýbat sportům, u kterých si nemůžete zvolit vlastní tempo a také těm, u kterých hrozí vyšší míra rizika úrazu či pádu, jako volejbal nebo fotbal,“ dodává MUDr. Michaela Tomanová. Vyhýbat bychom se také měli všem dalším kontaktním a bojovým sportům.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře