Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Menopauza je naprosto přirozenou změnou, procesem, který je nutno přijmout. Ale nikoli s nepříjemnostmi, které ji provázejí.

Zacvičte s menopauzou: Cviky, které zatočí s návaly, smutkem i inkontinencí

Zralá žena
zdroj: Thinkstockphotos Zralá žena
aktualizováno 27.03.2018, 00:19 | 27.03.2018, 00:19 | doma.cz

Menopauza je naprosto přirozenou změnou, procesem, který je nutno přijmout. Ale nikoli s nepříjemnostmi, které ji provázejí.

Stejně, jako prožíváme přerod z dívky v ženu, nastává období změny ve zralou ženu. A protože každá žena prožívá určité symptomy s různou mírou intenzity, je jen na nás, jak se s nimi vypořádáme. Je potřeba odložit předsudky a pověry a můžeme tímto obdobím projít s pocitem vitality a obnovy. Pokud si toho budeme vědomy, můžeme působit proaktivně a využít terapeutické nástroje ke svému prospěchu.

 

Menopauza představuje pouze konec reprodukční fáze v životě ženy. Nedostatek hlavního ženského pohlavního hormonu estrogenu stojí za nepříjemnými symptomy a jeho nedostatek narušuje tělesné i duševní pohody.

 

Mysl může řídit tělo, emoce i nadváhu

 

Na svém ženství a ženskosti je potřeba pracovat celý život, je to cesta, podobně jako cesta k našemu lidství, k sobě samému. Učme se naslouchat svému srdci a tělu, rozlišovat potřeby od tužeb, rozklíčovat své pocity, řetězce emocí a sdělení za nimi, tj. hledejme cestu ke skutečným potřebám, jejich projevům, abychom je mohli aktivně uchopit.

 

Je to cesta, jak předejít i skokovému přibírání, které postihuje po padesátce mnoho žen. Hladina estrogenu totiž klesá, nebo čelíme jeho nedostatku, což se projeví v metabolických procesech těla. Metabolické změny ovlivní ukládání tuků v oblasti pasu, břicha a prsou. Přibíráme ale i nejen v důsledku hormonálních změn, ale i kvůli nezdravému vztahu k jídlu: mlsáním zajídáme smutek, dlouhou chvíli, ale i pocit marnosti (syndrom prázdného hnízda, pocit zbytečnosti).

 

Strava jako základní kámen

 

Pochopitelně, že základním stavebním kamenem je strava. Zvláště po 45. roce si pečlivě vybírejte jídlo v souladu s potřebami těla – tělo potřebuje živiny a cenné látky. Ke konzumaci je vhodné ovoce a čerstvá zelenina, nejlépe syrová. Vařením ztrácí většinu vitamínů. Rovněž průmyslově zpracované potraviny s aditivy, konzervanty a barvivy vám neprospívají.

 

Kromě průmyslově zpracovaných potravin se vyhýbejte cukrům, způsobují kolísání inzulinu, a tím narušují tvorbu estrogenu, zvyšují tvorbu testosteronu. Je návykový, ale dá se vyřadit. Cukr nahraďte medem nebo sladem, sladkosti sladkým ovocem.

 

Zasloužíme si tedy vybírat a přemýšlet. Kromě celozrnných obilovin do stravy zařaďte výhonky a naklíčené obilniny, neboť pomáhají regenerovat buňky těla. Přispívají ke zvýšení příjmu přírodních estrogenů, vitamínů, minerálů a enzymů. Například 1 šálek naklíčených sójových bobů obsahuje stejné množství vitamínu C jako 6 sklenic pomerančového džusu!

 

 

Ke klíčení se doporučují semínka slunečnice (jsou bohatá na fytoestrogen) nebo alfalfu (bohatou na vitamíny A, B, C, D, E, G, K, U, vitamíny skupiny B, draslík a vápník). Pokud necháte klíčky vyrůst do cca 4 cm, získáte výhonky, další superpotravinu.


Do jídelníčku zařadit rovněž mateří kašičku a pyl. Mateří kašička je bohatá na aminokyseliny, enzymy, vitamíny, minerály, působí proti únavě a stimuluje mozek. Včelí pyl je bohatý na vitamíny A, B a růstový hormon, který stimuluje produkci estrogenu (pomáhá vstřebávat hormony, které se tvoří v hypofýze).

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak vyzrát na menopauzu? PROVĚŘENÉ PŘÍRODNÍ TRIKY z celého světa
Menopauza bez stresu: Nejlepší potraviny a bylinky, které vám zachrání přechod
Hrozí vám předčasná menopauza?

 

Pohyb nepřehánějte

 

„Pohyb určitě doporučujeme, nicméně, vyvarovat bychom se měly silovým sportům, není vhodné to přehánět a vyčerpávat se. To z hlediska hormonální rovnováhy není tělu prospěšné,“ varuje Jana Černotová, lektorka hormonální jógy. Zkuste protahování, harmonizující cvičení (jógu, plavání, cvičení ve vodě), chůzi.

 

Existuje dokonce speciální hormonální jóga, která pomáhá u žen s předčasným přechodem i ve všech etapách menopauzy se symptomy, jako jsou: návaly, noční pocení, suchá vagina, opakující se infekce urogenitálního traktu, inkontinence, zhoršená kvalita vlasů, pleti a nehtů, přibírání na váze, bolesti hlavy, migrény, nespavost, změny nálad, bolesti kloubů, syndrom karpálního tunelu apod.

 

Umí pomoci nejen s potížemi menopauzy, ale i s pravidelností menstruačního cyklu, PMS, bolestivou menstruací, chybějící menstruací, ale i silným krvácením, neplodností, syndromem polycystických ovarií či problémy s ovulací. Celkově ale zvýší kvalitu vašeho života: pomáhá s nedostatkem energie, se sklíčeností, špatnou náladou, smutkem, apatií, nespavostí, zhoršením paměti, zpomalením myšlení, migrénami.

 

Vyzkoušejte cviky, které vyzrají na potíže s menopauzou i menstruačním cyklem.

 

 

Co: Viparita neboli lehká či lomená svíčka

Proč: Tento cvik aktivuje štítnou žlázu a hypofýzu.

Jak: Z lehu na zádech se zvedněte do svíčky, dlaně opřete o oblast ledvin, lokty jsou na měkké podložce. Nohy zůstávají podle možností kolmo vzhůru, nezapomeňte uvolnit svalstvo krku a šíje. V této poloze provedeme dynamický dech, přičemž střídavě, v rytmu dechu, hmitáme chodidly: levé chodidlo přitažené špičkou k obličeji – nádech, pravé chodidlo přitažené dolů - výdech. Ideální délka cviku je 5 minut.

 
Co: Surya Bedhana
Proč: aktivace látkové výměny, příznivě ovlivňuje oba vaječníky, blahodárně působí na zažívání
Jak: Položte se na záda, protáhněte se do délky, levá ruka je ve vzpažení. Pokrčte levou nohu, přitáhněte levou patu k pravé hýždi, pravé chodidlo položte na levé koleno a přitiskněte ho k zemi. Protáhněte celou levou stranu těla, což způsobí hlubokou masáž oblasti uložení levého vaječníku. Provádíme dynamický dech pouze pravou nosní dírkou, při výdechu vtahujeme pupík. Pak s nádechem lehce pokrčíme obě paže, s výdechem je propneme, vydechneme všechen vzduch z plic, zadržíme dech, protáhneme se do dálky. Vtáhneme co nejvíce břicho a roztáhneme přitom žebra, jako kdybychom se nadechovali. V pozici zůstaneme několik sekund, poté uvolníme břicho, hrudník a volně dýcháme. Cvik provádíme zrcadlově na druhou stranu.


Co: Janu Shirshasana
Proč: intenzivně masíruje levý a pravý vaječník, aktivuje je a stimuluje ovulaci
Jak: Ve výchozí pozici, tj. v sedu s nataženými nohami a rovnými zády pokrčte pravou nohu, patu přibližte k hrázi, koleno nechte klesnou co nejníže k zemi a chodidlo zapřete o vnitřní stehno. Ruce dejte na sebe a vzpažte, vytáhněte se do výšky a trup pootočte k natažené noze. S výdechem proveďte předklon, levá ruka uchopí palec levé nohy a pevně jej stiskne, pravou ruku položte na ni. Provádíme dynamický dech, v rytmu dechu “pumpujeme” trupem” - střídavě propínáme špičku (výdech) a přitahujeme k tělu (nádech). Tím stlačujeme oblast levého vaječníku. Cvik opět provádíme také na opačnou stranu.

Co: Ardha Matsyendrasana
Proč: stimuluje levý a pravý vaječník, podporuje správnou funkci střev
Jak: V sedu s nataženými nohami pokrčíme levou nohu, levé chodidlo opřeme z vnější strany pravé končetiny v úrovni kolene. Levou rukou se za tělem (u hýždí) opřeme o zem, loket pravé ruky opřete o vnější stranu levého kolene a popř. se uchopíte za levý kotník. Trup protočíme doleva, pohled ukotvíme vzad za levým ramenem. Opět provádíme intenzivní dynamické nádechy a výdechy, pracujeme bříškem. Cvik provádíme symetricky také na opačnou stranu.


Co: Cviky na zeštíhlení
Proč: příznivě ovlivňuje funkci štítné žlázy, kterou aktivuje
Jak: Opřete se o předloktí, vykleneme hrudník, hlavu zvedneme do záklonu, nohy a špičky jsou propnuté. V této poloze provedete tři velmi hluboké nádechy a výdechy bez toho, aby se hlava pohybovala. Při výdechu procítíme protažení v oblasti hrdelní jamky.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře