Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Hormony jsou chemičtí poslové v organismu, které produkují žlázy s vnitřní sekrecí. Prostřednictvím krevního oběhu cestují po těle a jednotlivé orgány úkolují v tom, co mají a nemají dělat. Když dojde k narušení jejich rovnováhy, začínají se objev...

Zrádné hormony: Ovládněte je a zbavte se problémů s váhou i pletí

Menopauza
zdroj: Getty Images Menopauza
aktualizováno 06.08.2018, 00:01 | 06.08.2018, 00:01 | doma.cz

Hormony jsou chemičtí poslové v organismu, které produkují žlázy s vnitřní sekrecí. Prostřednictvím krevního oběhu cestují po těle a jednotlivé orgány úkolují v tom, co mají a nemají dělat. Když dojde k narušení jejich rovnováhy, začínají se objevovat problémy.

„Za normálních okolností produkují žlázy s vnitřní sekrecí tak akorát každého hormonu. V případě, kdy je některého z hormonů příliš mnoho či málo, se může objevit řada komplikací. Narušení křehké rovnováhy v dnešním zrychleném světě přitom není nic neobvyklého,“ vysvětluje instruktorka jógy Věra Vojtěchová z Domu jógy. Hladiny jednotlivých hormonů se navíc v průběhu života mění. Vliv má to, jak stárneme, na vině ale může být i nesprávné fungování endokrinních žláz.

 

Protože hormony regulují většinu tělesných procesů včetně metabolismu a aktivity reprodukčního ústrojí, a vliv mají i na naši chuť k jídlu, náladu či váhu, hodí se držet je na uzdě. Než se svěříte farmacii, vyzkoušet můžete alternativní metody.

 

Projevy hormonální nerovnováhy  

• Tloustnutí, hubnutí, otoky
• Únava
• Zimomřivost, horkokrevnost
• Zácpa, průjmy
• Suchá pleť, akné, pigmentace a další kožní neduhy
• Bolest a slabost svalů
• Otoky a bolesti kloubů
• Vypadávání vlasů
• Deprese, úzkosti, podrážděnost
• Pocení
• Problémy se zrakem
• Syndrom polycystických ovarií
• Gynekologické obtíže

 


Držte hormony na uzdě zdravou stravou


Jedním ze způsobů je úprava stravy. Vedle důrazu na ovoce a zeleninu byste si měli dát předsevzetí konzumovat během každého jídla bílkovinu, přičemž byste jídlo měli soustem bílkoviny zahajovat. „Bílkoviny zajišťují zdraví svalů, kostí i kůže. Jejich dostatečný příjem snižuje hladinu ghrelinu, hormonu hladu, a naopak stimuluje produkci hormonů, které nám dávají signál o tom, že jsme po jídle plní,“ popisuje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová.


Všeho moc škodí, cukru zejména


Vyhnout byste se naopak měli cukrům a průmyslově zpracovaným sacharidům. Jejich vynechání bývá spjato se zlepšením fungování hormonů a působí proti obezitě, diabetu a dalším onemocněním.

 


„Fruktóza je nepřítelem číslo jedna, podílí se na vzniku inzulínové rezistence, stavu, kdy buňky řádně nereagují na signály inzulínu,“ upozorňuje na jedno z největších úskalí konzumace cukrů lektorka Věra Vojtěchová. Nezatracujte ale všechny sacharidy, zaměřte se hlavně na ty komplexní a jejich střídmý příjem.


Jezte pravidelně


Vyhnout byste se měli přejídání nebo vynechávání jídel, pro hormonální rovnováhu je vhodné jíst pravidelně, stejnoměrné porce. Někomu vyhovuje jíst pět menších porcí denně, jinému tři větší, aktuálně se výživoví poradci ve vztahu k hormonům přiklánějí spíše ke třem větším pokrmům, mezi nimiž byste neměli nic konzumovat ani svačit.

 

Tuky nejsou zlo


Tuky mají vysoký sytící efekt, a navíc jako jediná makroživina neovlivňují hladinu krevního cukru. V tom mají velký benefit. Které konzumovat? Všechny. „Nevyhýbejte se máslu a dalším přirozeným tukům, jako je například olivový či jiný olej v kvalitě extra virgin, tedy první mechanický lis. Naopak do svého jídelníčku nezařazujte rafinované oleje,“ upozorňuje Bartolomějová. Cenné jsou i ty, které jsou zdrojem omega 3 mastných kyselin, a kromě jiného mají blahodárný vliv i na nervovou soustavu. Najdete je například ve vlašských ořeších.


Vstávat a cvičit!


Pravidelné cvičení je pro srovnání hormonů základ. Jeho největší benefit ve vztahu k hormonům plyne z toho, že snižuje hladinu inzulinu a navyšuje citlivost na inzulín. Inzulín je klíčový hormon v řadě funkcí, napomáhá buňkám brát si z krevního oběhu některé typy aminokyselin a cukr (glukózu), z nichž pak může vznikat energie. „Příliš mnoho inzulinu může vést ke vzniku inzulínové rezistence, stavu před rozvinutím cukrovky, cukrovce či onemocnění srdce,“ nastiňuje Věra Vojtěchová. Hladinu inzulínu je proto třeba hlídat. Základní je úprava stravy, kterou je vhodné doplnit i fyzickou aktivitou odpovídající vaší kondici.
 

Cvičení stimuluje produkci adiponektinu, hormonu s protizánětlivým účinkem regulujícího metabolismus, testosteronu a růstového hormonu. Nemusíte cvičit „na dřeň“, pro blahodárný účinek na hormony postačí pravidelná chůze nebo jóga.

 

Bolesti krční páteře
(Foto: oficiální zdroj)


Hormonální jóga


Přímo pro zkrocení hormonů existuje tzv. hormonální jóga. Ta přirozenou cestou prostřednictvím komplexních cviků harmonizuje jejich hladiny. „Stěžejní jsou v hormonální józe dechové a koncentrační techniky a dynamicky se střídající pozice, které působí na vnitřní orgány a ovlivňují produkci hormonů. Pro pozitivní vliv přitom stačí 30 minut denně,“ vysvětluje Věra Vojtěchová.


Nenechte si přerůst stres přes hlavu


Také stres si může s hormony pohrát. Dva hlavní hormony, na které má stres vliv, jsou kortizol a adrenalin. Kortizol je znám také jako stresový hormon, protože je to právě on, díky němuž jsme schopni stresu dlouhodobě vzdorovat. Adrenalin nám zase dodává energii v momentech, kdy je potřeba vypořádat se s akutním stresem. V současnosti je ale u nemalé části populace běžná spíše jejich nezdravě zvýšená hladina.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak si vyrobit hormon štěstí? Návod je jednoduchý a neuvěřitelně levný
Mužské hormony v ženském těle. Co s nimi?
3 zásadní hormonální změny: Kdy přijdou a jak zmírnit jejich dopad?


Zrelaxujte. Třeba na masáži


Jak hladiny kortizolu snížit? Osvojit byste si měli praktiky, jako je meditace, poslech relaxační hudby nebo cvičení zaměřené na hluboké dýchání. „Také masáže mohou přinášet organismu žádoucí uvolnění, a vás zklidnit a zrelaxovat. Vedle toho navíc mohou navyšovat hladinu hormonu štěstí serotoninu a dopaminu,“ říká k tomu Věra Vojtěchová. Kolik času byste měli podle ní redukci stresu věnovat? Vypnout byste se měli snažit alespoň na 10 až 15 minut denně, a to i v případě, že nemáte času nazbyt.

 

„Historicky nás kortizol a adrenalin chránily před nebezpečím daným predátory, v současnosti ale stres pramení spíš z našeho nabitého životního stylu. Bohužel, kvůli chronickému stresu, třeba v důsledku přepracování, zůstávají hladiny kortizolu neustále zvýšené, což může vést k přejídání, obezitě a nezdravému ukládání tuků v oblasti břicha, ale i vysokému krevnímu tlaku, rychlému srdečnímu tepu a úzkostem,“ vysvětluje Věra Vojtěchová.

 

Spánek
(Foto: oficiální zdroj)

 

I hormony potřebují kvalitní spánek


Vedle výživy, cvičení a snahy o zklidnění je pro hormonální rovnováhu nezbytný i spánek. Když spíte málo, nebo nekvalitně, hormony jako inzulín, kortizol, leptin, ghrelin a růstový hormon se začnou bouřit a snižuje se také citlivost na inzulin. Spánek potřebuje i váš mozek, který pro své správné fungování potřebuje projít všech pět fází spánkového cyklu. Kolik hodin spánku potřebujete? U každého člověka je to jiné, obvykle se ale doporučuje doba mezi 7 až 8 hodinami každou noc.


Pokud vám hormony nesrovná změna životního stylu, svěřit se můžete do rukou medicíny. „Příčinou hormonální nerovnováhy může být štítná žláza a její přílišná či naopak nízká aktivita, diabetes, tumor, poruchy příjmu potravy, užívání některých léků, ale i stres, trauma a špatná životospráva, u žen těhotenství, menopauza a kojení,“ popisuje MUDr. Radka Gregorová, gynekoložka z Lékařského domu Praha 7.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře