Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Vysoký krevní tlak postihuje zejména ve středním a vyšším věku. Úpravou životního stylu můžete nemoci předejít a vyvarovat se tak velmi závažným problémům.

10 tipů pro boj s vysokým krevním tlakem

Tlak
zdroj: isifa.com Tlak
aktualizováno 09.03.2013, 00:00 | 09.03.2013, 00:00 | tn.cz / vac

Vysoký krevní tlak postihuje zejména ve středním a vyšším věku. Úpravou životního stylu můžete nemoci předejít a vyvarovat se tak velmi závažným problémům.

Hypertenze je nejčastějším onemocněním kardiovaskulárního systému. Postihuje zejména lidi ve středním a vyšším věku, ojediněle se však může vyskytnout i u dětí. Za hypertenzi je u dospělého člověka považován tlak vyšší než 140/90 mmHg, který byl naměřen minimálně ve 2 ze 3 měření v odstupu několika dní.

 

U diabetiků a osob s chronickým onemocněním ledvin by měl být dokonce nižší než 130/80 mmHg. Hypertenzi rozlišujeme na mírnou (140-179/90-104), středně závažnou (180-199/105-114) a těžkou (>200/115). Je způsobena jak geneticky, tak například i nadměrnou spotřebou soli anebo nadváhou či obezitou.

 

Dále na ní má vliv stres, kouření, nevhodná životospráva, stravovací návyky nebo nedostatečný pohyb. Může být také zapříčiněna jiným onemocněním, například ledvin či žláz s vnitřní sekrecí, atd. (tzv. sekundární hypertenze), ale i užíváním některých léků(např. hormonální antikoncepce).

 

ČTĚTE TAKÉ:

Trápení se štítnou žlázou? Hubnutí, tloustnutí, pot a nervozita

 

Tlak
(Foto: isifa.com)

 

 

V počáteční fázi tato nemoc „nebolí“, a právě v tom spočívá její zákeřnost.Později se projevuje například únavou, častými bolestmi hlavy, zhoršenou koncentrací či poruchami spánku. V případě neléčení může vést až k infarktu, angině pectoris (porucha v zásobování srdečního svalu krví, resp. kyslíkem), mozkové mrtvici, selhání ledvin či poškození sítnice.

 

Obecně panuje názor, že jediným řešením hypertenze jsou léky. Ty jsou samozřejmě v některých případech nezbytné, zvláště u těžších forem tohoto onemocnění, ale mnohdy stačí pouze změnit svůj dosavadní styl života. Pozorně si přečtěte následující doporučení, které vám mohou pomoci v boji proti vysokému krevnímu tlaku.

 

1.) Dosáhněte optimální tělesné hmotnosti (v případě snížení tělesné hmotnosti klesá zpravidla i krevní tlak – dle výzkumů při snížení hmotnosti o 4,4 kg klesá i tlak zhruba o 5/7 mmHg)

 

2.) Omezte kouření a nadměrnou konzumaci alkoholu (u muže by denní spotřeba alkoholu neměla přesáhnout 30 ml etanolu – 1,5 piva, 3 dcl vína, 1 „panák“, u žen zhruba polovina)

 

3.) Zvyšte svoji pohybovou aktivitu (riziko hypertenze se zvyšuje s nízkou fyzickou aktivitou)

 

4.) Vyhněte se chronickému stresu (je prokázáno, že stres, rozčilování se a spěch také napomáhá tomuto onemocnění)

 

5.) Dbejte na pravidelný způsob života a dostatek spánku

 

6.) Nepřecházejte nemoci

 

7.) Choďte na pravidelné preventivní prohlídky (je dobré nechat si svůj tlak pravidelně měřit, zabráníte tak nepříjemným situacím plynoucím z pozdní indikace tohoto onemocnění)

 

8.) Po poradě se svým lékařem omezte léky podporující retenci (zadržování) sodíku a vody - nesteroidní antirevmatika, kortikoidy, případně u citlivých žen hormonální antikoncepci

 

9.) Upravte svůj jídelníček. Jelikož sůl zadržuje vodu v těle a tím stoupá krevní tlak, její příjem by neměl přesáhnout zhruba 6 g za den. Nestačí pouze omezit solení jídla, ale je třeba omezit příjem potravin, jako jsou uzeniny, salámy, paštiky, živočišné tuky, uzené a solené ryby, tučné mléčné výrobky, slané sýry, tavené sýry, konzervovaná zelenina či zelenina ve slaném nálevu, chipsy, sušenky, slané crackery, preclíky, solené oříšky, cornflakes, slané pečivo, instantní jídla a polévky, slané kořenicí směsi. Zvyšte příjem ovoce a zeleniny (v ovoci a zelenině se nachází draslík, který může pozitivně ovlivnit výši vašeho tlaku) a podíl nenasycených mastných kyselin. Příjem nasycených mastných kyselin ve stravě je naopak třeba snížit.

 

10.) Dodržujte pitný režim a vyvarujte se pití nevhodných nápojů (alkohol, káva, silný černý čaj, energy drinky, minerální vody s vyšším obsahem sodíku – např. Poděbradka, Hanácká, atd.)

 

Až v případě, že i s přijetím výše zmíněných opatření nebudete pozorovat žádnou žádoucí změnu, je třeba přistoupit ve spolupráci s vaším lékařem k lékové léčbě vysokého krevního tlaku.
 

 

Zdroj: Průvodce preventivní péčí ZP MV ČR. Další informace můžete najít také na stránkách ZP MV ČR a Zdraví jako vášeň.

 
25 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře