Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Zhubnout se dá i bez diety. A nemusíte se přitom bát jojo efektu, při kterém váha znovu poskočí nahoru. Prozradíme vám, jak váhu snížit a udržet ji ve správných mezích.

10 rad pro hubnutí bez diety

Mlsná
zdroj: Thinkstockphotos Mlsná
aktualizováno 28.07.2016, 16:42 | 28.07.2016, 16:42 | tn.cz / vac

Zhubnout se dá i bez diety. A nemusíte se přitom bát jojo efektu, při kterém váha znovu poskočí nahoru. Prozradíme vám, jak váhu snížit a udržet ji ve správných mezích.

Při slově dieta většině žen naběhne husí kůže a představuje si, jak za den budou moci sníst maximálně 2 jablka, zeleninový salát a jeden bílý jogurt. Nejčastěji se s „dietou“ začíná od pondělí a končí buď už druhý den, ti vytrvalejší a odhodlanější kolem sebe nadávají a prskají špatnou náladu i 14 dní. Pak se jim obvykle na váze ukáže nějaký motivující úbytek a ví, že to odpírání nebylo nadarmo. Po dalších dvou týdnech je původní váha zpět a někdy i nahrazená vyšším číslem.

 

Co je to dieta?

 

V současnosti je podle mě toto slovo používáno více než je zdrávo a motá hlavu všem, kteří nejsou spokojeni se svojí hmotností. Určitě to také znáte: „Dieta na 2 dny a 5 kg máte dole“, „Rýžová dieta“, „Tukožroutská polévka“ a plno jiných typů diet, které zaručují zhubnutí. Nepopírám, že nepomohou, pokud opravdu budete rozpisy dodržovat a především jejich snížený energetický obsah. Tyto způsoby stravy mají ale jeden podstatný háček, a to že člověk je opravdu vydrží jíst ty dva dny a nebo 14 dní. Pak už polévka teče ušima, zelí nadýmá… A s „dietou“ je konec.

 

ČTĚTE TAKÉ:

KALKULAČKA BODY MASS INDEX

 

Ve skutečnosti je ale pojem dieta v dnešním světě chápáno úplně jinak, než jaký význam opravdu má. Definice slova dieta podle slovníku je totiž takové: „jedná se o druh jídla které člověk, zvíře či skupina lidí obvykle konzumuje“. Dieta tedy neznamená období, kdy si hlídáme, co jíme, abychom zhubli, ale jedná se o způsob stravování. Dieta se v žádném případě nerovná hladovce.

 

 

Ony totiž diety existují, ale ty se uplatňují v klinické dietologii (v nemocnici), kdy se mluví o speciálně upravené stravě, která je přizpůsobená zdravotnímu problému či nemoci pacienta. Jedna z těchto diet je například dieta diabetická, kde je v jídelníčku přesně kontrolováno množství sacharidů, které pacient může za den sníst. Další z těchto diet uplatňovaných v klinice je tekutá, šetřící, se sníženým množstvím bílkovin a další.
 

Jak tedy zhubnout?

 

Je na čase říci si, že už žádné dočasné diety a nevyvážená ochuzená strava, už žádné jojo efekty. Základ je chtít něco změnit – natrvalo. Nejdříve byste si měli uvědomit, zda to se sebou opravdu myslíte vážně. Zda stojíte o ty změny, které vám pomohou ke zhubnutí a k udržení váhy a pocitu pohody. Nezapomínejte, že je to běh na dlouhou trať.
 

 

Rady pro trvalé hubnutí

 

Následující rady jsou všeobecně platné a určitě je i dobře znáte. Bohužel málokdo se těmito jednoduchými doporučeními řídí. Asi lidé nevěří, že něco tak prostého by mohlo fungovat, a tak je lehčí uvěřit nějakému extrému, než zdravému rozumu.

 

1.) Všechny tyto rady vám dopomohou krůček za krůčkem, nemusíte je v žádném případě dodržovat všechny naráz, ale postupně. Jde o to, abyste u každé změny vydrželi, a aby vás to bavilo. Jakmile si začnete odpírat naráz vše, co jste doteď dělali a měli rádi, je malá šance, že k tomu opět „nesklouznete“. A když si na sebe naložíte velké břemeno, které chcete zvládnout, může se stát, že to nevydržíte a pak nastanou zbytečné výčitky.

 

2.) Nikdy není pozdě začít hubnout.

 

3.) Pamatujte si rovnici příjem = výdej. Z toho vyplývá, že pohyb při hubnutí velmi pomáhá. (A sami zjistíte, že nejen hubnutí vám pohyb přinese.) Nemusíte vydávat žádné vrcholové výkony, jakýkoliv pohyb se počítá. Neměli byste se mu vyhýbat, naopak jej vyhledávejte. Ono i obehrané „nejezděte výtahem“, „vystupte o zastávku dříve“ je důležité. Najděte si pohyb, který vás bude bavit. Kupte si overball, skákejte přes švihadlo, běžte plavat. Ne, každý sport vás může bavit, ale můžete zkoušet zjišťovat, který ano.

 

4.) Dodržujte pitný režim. Na 1 kg své hmotnosti byste měli vypít denně minimálně 30 ml tekutin. Tudíž obecně se doporučuje 2 – 2,5 l/den. Při zvýšené zátěži (sportování, zvýšeném pocení, v létě) se doporučuje 3 – 5 l. Nejvhodnější jsou obyčejné vody, střídané s minerálními vodami, vše nesycené. Pokud vám ale vody nechutnají, můžete si vařit ovocné či zelené čaje. (Káva, černý čaj, alkohol se do tekutin nezapočítávají.)

 

5.) Jezte pravidelně. Snažte se jíst 5× denně po 2 – 3 hodinkách. Tak zabráníte ukrutnému pocitu hladu a vyluxování všeho, co vám přijde pod ruku. Také porce si po těchto kratších intervalech nebudete muset nakládat velké, protože uvidíte, že nebudete mít tak velký hlad. A v neposlední řadě, zabráníte tak svým chutím, které se rádi dostavují, když právě nejíte pravidelně.

 

 

6.) Jezte vyvážnou pestrou stravu. Zdravá výživa neznamená jíst jen neobvyklá a netradiční jídla, která seženete jen v prodejnách zdravé výživy. Stačí se jen trošku zajímat o složení potravin, které naleznete na štítku či obalu a vědět, co není z hlediska zdraví a hubnutí vhodné. A samozřejmě vybírat si i vhodnou úpravu pokrmů.

 

7.) Určitě si přečtěte tyto zásady zdravé výživy, kde najdete další pomocné body. A opět platí: snažte se je do svého jídelníčku a stylu života aplikovat postupně.

 

8. ) Berte všechny změny jako zábavu, zkoušejte nová jídla, nové technologické úpravy, nové potraviny. Vyzkoušejte nový sport. Naučte se lépe organizovat svůj volný čas, ve kterém si také najděte čas na oddech.

 

9. ) Nevažte se každý den, vážení může spíše demotivovat. A vám přece nejde, o co nejrychlejší úbytek, ale o trvale a pozvolně zhubnutá kila a o své zdraví. Optimální úbytek je 0,5 – 1 kg týdně. Půjde-li váha příliš rychle dolů, hrozí ztráta svalové hmoty místo tukové, a to není vhodné.

 

10. ) Nic si nevyčítejte. Pokud zjistíte, že jste udělala něco, čeho teď litujete, hlavně to vše nehoďte za hlavu. Dělejte jako by se nic nestalo a pokračujte ve svém režimu, jak jste se naučila. V praxi: Raději si ten vaječný řez pěkně v klidu vychutnejte a na večeři si dejte svého oblíbeného tuňáka se zeleninou (žádné vynechávání jídla!). A nejlépe – po řezu se jděte trošku projít.

 
2 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Jakub 22:59 15.06.2011
40 kilo? to bych chtěl vidět.
Lída 22:55 15.06.2011
A kolik za to budeš chtít peněz ? To už radši nepíšeš viď.
hubnutí 19:40 07.06.2011
Dobrý den, jestli máte zájem o hubnutí napište mi na email tom246@seznam.cz rád Vám pomohu mám několik spokojených klientů, kteří mi zhubli od 5 do 40kg a co je hlavní nadále si to udržují. V případě zájmu mi do emailu napište jméno Váš telefon a čas kdy Vás mohu kontaktovat vše je nezávazné.