Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Je to nemilé, ale může se stát, že dárek, který najdete pod stromečkem, nefunguje nebo má vady. Může reklamaci v obchodě řešit dárce i obdarovaný? Jak se zachovat, když dar pochází z výprodeje či ze slevové akce? A jak je to s věnovanými poukázkam...

Co dělat, když se vám vánoční dárek nelíbí nebo má vadu? Hlavně nápravu neodkládejte

Nevhodný dárek
zdroj: Getty Images Nevhodný dárek
aktualizováno 24.12.2018, 17:10 | 24.12.2018, 17:10 | / doma.cz/dTest

Je to nemilé, ale může se stát, že dárek, který najdete pod stromečkem, nefunguje nebo má vady. Může reklamaci v obchodě řešit dárce i obdarovaný? Jak se zachovat, když dar pochází z výprodeje či ze slevové akce? A jak je to s věnovanými poukázkami nebo vouchery na zboží, pokud vyprší jejich platnost?

Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace nedarovaného zboží. Problém je v tom, že prodejce může chtít prokázat, že zboží je koupené u něj a že je v záruce. Většinou se tak neobejdete bez účtenky nebo přímé pomoci toho, od koho jste dárek dostali.


Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím. „Právo uplatňovat reklamaci má výlučně dárce. V praxi většinou nikdo neověřuje totožnost osoby, která věc reklamuje, pokud přinese všechny doklady. Často to ověřit ani nejde. Jinak je tomu ale u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji postačí účtenka či faktura,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.


Chcete-li být dobře připraveni a problémům předejít, je nejlepší písemně postoupit obdarovanému právo reklamovat („Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“) nebo mu napsat plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady („Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše související s konkrétní reklamací věci a přijímal případná plnění…“).

 

Reklamace
(Foto: Getty Images)

 

„Může se stát, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatní, ale peníze za neopravitelný výrobek přijdou na účet dárce, ze kterého bylo zboží placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením od kupujícího. Rady a vzory k reklamacím najdete na webu dtest.cz. S dotazy se můžete obrátit na poradenskou linku dTestu na čísle 299 149 009,“ doporučuje Lukáš Zelený.


A co když dárce pořídil dárek ve výprodeji či v akci? Zlevněné zboží se od toho nezlevněného má lišit pouze cenou. Výprodej nikdy nesmí zhoršit služby poskytnuté zákazníkovi ani omezit jeho zákonná práva, a to včetně možnosti reklamovat vady zboží. Řešení případných problémů má být stejné jako kdykoli jindy. Výjimkou je pouze situace, kdy si ve slevě vědomě kupujete vadné, kazové či poškozené zboží. To musí být zlevněno a je logické, že vada, pro kterou zákazník dostal slevu a věděl o ní od začátku, není reklamovatelná. Koupíte-li například bundu se špatným zipem s tím, že zip vyměníte sami, nemůžete za měsíc přijít zpět a bundu pro tuto vadu reklamovat,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

 

ČTĚTE TAKÉ:

50 ÚŽASNÝCH drobností, které muži dělají, aniž by si uvědomovali, jak moc pro nás znamenají
7 rad, jak se neztrapnit u vánočního stromku
Jak přežít vánoční svátky, i když jste single

 

Je rozhodně dobré zahodit stud a přiznat dárci, že vám vybral dárek sice pěkný, ale nepadnoucí nebo takový, který již doma máte. Nečekejte, čím dříve naleznete ideální řešení pro nápravu, tím lépe, těsně po vánocích může být navrácení nebo vyměnění zboží za jiné dokonce naprosto bezproblémové. Řada obchodníků vychází v otázce reklamace právě v době Vánoc vstříc, například prodlouženou dobou, po kdy mohou nepoškozené zboží vracet třeba až do poloviny ledna.


Pokud jste dostali k Vánocům poukaz či voucher na zboží, pohlídejte si jeho platnost. Propásnete-li datum na něm uvedené, nemusí prodejce poskytnout nic, poukázka prostě propadne. Ačkoliv to vypadá nefér, už v minulosti rozhodl Nejvyšší soud ČR ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtům. Je jen na zákazníkovi, jestli ho sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře