Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Víte, kolik v průměru denně sníte čerstvého ovoce a zeleniny? Ani gram, 200 g, 500 g nebo více? Aby vaše tělo dostalo potřebnou denní dávku vlákniny, minerálních látek, vitamínů a stopových prvků, měli byste sníst minimálně kilo zeleniny a ovoce. ...

Největší mýty o zdravé stravě: Po ovoci se tloustne. Je to pravda?

odšťavnovače 3
zdroj: Thinkstockphotos odšťavnovače 3
aktualizováno 29.11.2013, 19:41 | 29.11.2013, 17:08 | TN.cz

Víte, kolik v průměru denně sníte čerstvého ovoce a zeleniny? Ani gram, 200 g, 500 g nebo více? Aby vaše tělo dostalo potřebnou denní dávku vlákniny, minerálních látek, vitamínů a stopových prvků, měli byste sníst minimálně kilo zeleniny a ovoce. Tvrdí to nutriční terapeutka Renata Křivohlavá. Co si myslí dále?

"Kilo ideálně převážně čerstvé zeleniny a ovoce - tato porce není tak veliká jak se zprvu zdá, pokud rozdělíte příjem ovoce a zeleniny do 5-6 porcí během dne.


Patříte k lidem, kteří se ve večerních hodinách vyhýbají ovoci jako čert kříži? Není důvod, ovoce se poměrně snadno a rychle tráví, takže pokud si dáte jablko, pomeranč či jiný druh ovoce jako druhou večeři, bude vám lehce a nebudete mít problém brzy na to usnout.


Trápí Vás kalorická hodnota ovoce? Bojíte se jej jíst, abyste nepřibrali? Klidně hoďte obavy za hlavu a dejte si na odpolední svačinku banány či hroznové víno.

 

Čerstvé ovoce má obecně vysoký obsah vlákniny a vody – tyto dvě složky tvoří hlavní část objemu ovoce a přirozeně vás tak limitují v jeho nadměrné konzumaci. Zkuste si sníst 10 banánů jen tak na svačinku – z tohoto množství byste už výčitky mít mohli. Málokdo však obstojí, již při 5 kusech nastávají problémy.
 

Pokud člověk přibírá na hmotnosti, je to v drtivé většině z nedostatku pohybu a z nadměrného příjmu jídel s vysokou denzitou (tato jídla obsahují v porovnání s ovocem a zeleninou minimum vody a vlákniny a jsou naopak hutná, bohatá na tuk a přidaný cukr).
 

Jezte jednoduchá jídla – dejte si místo ovocného salátu s jogurtem jen jeden druh ovoce, za to však klidně větší porci. Jednoduchost bude mít za následek snazší, efektivnější a rychlejší trávení."

 

Bc. Renata Křivohlavá je nutriční terapeut z Elixír studia pro zdravý pohyb a životosprávu, www.elixirstudio.cz


 

 
1 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře