Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Co by v dětské stravě rozhodně nemělo chybět? Jak často by měli malé děti jíst? Jak moc je důležité u nich dodržovat pravidelný stravovací režim? Zeptali jsem se výživové poradkyně Moniky Nevolové.

12 tipů, jak uspořádat vyvážený dětský jídelníček

Svačina
zdroj: Thinkstockphotos Svačina
aktualizováno 07.04.2015, 00:30 | 07.04.2015, 00:30 | doma.cz/ina

Co by v dětské stravě rozhodně nemělo chybět? Jak často by měli malé děti jíst? Jak moc je důležité u nich dodržovat pravidelný stravovací režim? Zeptali jsem se výživové poradkyně Moniky Nevolové.

„Děti bychom měli učit zdravě jíst už od malička, s přibývajícím věkem totiž hůře snášejí změny. Rozhodně by měli jít rodiče příkladem a k hlavním jídlům vždy podávat i saláty, či vařenou zeleninu, ke svačinkám mlsat ovoce a zvyknout je na lehké večeře,“ říká na úvod dietoložka.

 

Papání pro nejmenší


Tukové buňky organismu se tvoří do 3 let, je proto důležité dbát na přiměřenou váhu. Kojení je pro kojence a novorozence samozřejmě tou nejlepší výživou. Když je třeba přikrmovat, obyčejně cca okolo 6 měsíce začínáme se zeleninovými pyré, dále dětská pokračovací mléka. Nepoužívejte pokračovací mléka na bázi sóji, ani kravské mléko. Nenavyšujte dávky mléčného prášku v domnění, že dítě lépe zasytí. Tím navyšujete pouze hladinu bílkovin a minerálních látek. Stačí přesně dodržovat dávkování uvedené na obalu výrobku.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Retro styl frčí! Inspirujte se

Květiny léčí! Tipy, kterým se bude dařit v obýváku!

Nadchněte děti originální školní výbavou!

 

Nepreferujte pouhé podávání ovocných šťáv nebo džusů, hrozí návyk na sladké a nedostatečný příjem vápníku, který může vyústit až v dětskou osteoporózu. Dítě ve věku do tří let má mít zajištěn přísun mléka v množství cca 500 ml denně. U malých dětí nepřidávejte do jídel žádnou sůl ani koření a nepodávejte dítěti do cca 1 roku potraviny obsahující lepek. Úplně se vyvarujte použití cukru, konzervám a nepodávejte masové příkrmy do cca 7 měsíce, a ani poté nedávejte maso dětem denně – stačí cca 2x – 3x týdně.

 

Dítě
(Foto: oficiální zdroj)


Předškolní děti (3-6)


Děti intenzivně rostou, a tak potřebují dostatek mléčných výrobků, které obsahují vápník, kvalitní bílkoviny a tuky. Zajímejte se, co děti přes den snědly, a domácí stravou pak doplňte to, čeho by mohl být nedostatek. Každý den by dítě mělo začít snídaní. Jídlo dětem chystejte do 5-6 denních dávek (pozornost svačinkám). Není nutné jíst velké porce a dvakrát denně teplé jídlo, ale pravidelnost stravování zabrání pocitu hladu a přejídání. Sledujte také pitný režim dítěte, vypít by mělo více než 1 litr tekutin za den.

 


Mladší školní věk (7-10 let)


Mezi 7.-10. rokem rostou děti pomaleji. Méně se tedy navyšuje příjem energie, v tomto období je tedy důležité ovlivnit jeho další stravování. Pomáhejte dětem s výběrem co nejzdravějších jídel. Děti by měly jíst 5x denně, nezapomínejte na snídaně a svačiny, aby byly děti v dobré fyzické i psychické formě a neztrácely pozornost při vyučování. Vypít by měly děti tohoto věku asi 1,5-2 litry za den.


Starší školní věk (11-15 let)


Okolo 11. roku se děti nacházejí v období růstového skoku, proto mohou mít najednou potřebu jíst více než obvykle, obzvláště pokud aktivně sportují. Kromě vápníku pro růst kostí potřebují děti dostatečné množství železa a vitaminu B12.
Respektujte, kdy má dítě už dost a do jídla dítě nenuťte, ale nepodléhejte nátlaku dítěte a nepodřizujte se zcela jeho chutím.


Celkový denní příjem dítěte - 50 – 55 % by měly tvořit sacharidy. Omezte konzumaci sacharidů jako je běžný cukr, slazené nápoje, sladkosti a potraviny z bílé mouky. Sacharidy by tedy měly být tvořeny především celozrnnými výrobky, luštěninami, bramborami, ovocem a zeleninou.

 

Tuky by měly tvořit maximálně 30 % energetického příjmu a měly by být zastoupeny zejména rostlinnými tuky a oleji s vícenasycenými mastnými kyselinami. Bílkoviny by měly tvořit 15 % z celkového energetického příjmu. Zdroje bílkovin jsou převážně živočišného původu: maso, ryby, mléko a mléčné výrobky, vejce. Při jejich výběru ale dbejte na nízký obsah tuku. Bílkoviny rostlinného původu – především luštěniny.

 

Zásady dětské výživy v bodech

 

- Dopřejte dětem pestrou a rozmanitou stravu, bohatou na ovoce a zeleninu, celozrnné potraviny, mléčné výrobky, ryby a drůbež.


- Nenechte děti se přejídat, ale ani hladovět – jíst by měly pravidelně 5-6x denně.


- Velikost porce přizpůsobte jejich růstu, hmotnosti a pohybové aktivitě.


- Učte děti zdravému způsobu života svým vlastním příkladem. Pokuste se ovlivnit výběr jídel ve školce.


- Pravidelně konzultujte zdravotní stav dítěte s jeho praktickým lékařem a dbejte na hygienu stravy.


- Jídla pro děti by měla být z kvalitních surovin, nejlépe přírodně upravená, ne překořeněná. Nedosolujte pokrmy.


- Dbejte na dostatek ovoce a zeleniny – nejlépe 5 porcí denně.


- Jezte v klidu a v pohodě - nabízet, ale nenutit, netrvat na dojídání, nevytvářet okolo jídla negativní emoce.


- Zvykejte odmala děti na neslazené nápoje, dbejte na pitný režim, nabízejte dětem nápoje, děti od 3 let by měly vypít cca 1,5 – 2 litrů denně.


 

 
30 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře