Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Vychytralí prodejci stále častěji obchází vyhlášky a nařízení státu. Máme pro vás deset jednoduchých tipů, jak zjistíte, že vás prodejci (ne)šidí.

Tady prodávají zkažené jídlo! Jak poznat, že se obchodu máte vyhnout obloukem?

Nákup potravin
zdroj: Thinkstockphotos Nákup potravin
aktualizováno 07.11.2012, 11:25 | 07.11.2012, 00:00 | doma.cz/ina

Vychytralí prodejci stále častěji obchází vyhlášky a nařízení státu. Máme pro vás deset jednoduchých tipů, jak zjistíte, že vás prodejci (ne)šidí.

Také vám záleží na tom, za jaké potraviny své peníze utrácíte? Mělo by, v první řadě kvůli zdraví a v druhé, že se přece nenecháte oklamat lacinými triky prodejců. Dnes je hlavní zodpovědnost na samotných zákaznících, kteří mají velký výběr, ale zároveň i zodpovědnost. Ačkoliv se provádí pravidelné kontroly a nezávislé testy, stejně se najde dost triků, jak se zákazníka lidově řečeno natáhnout.

 

Vše začíná při výběru obchodu, ať už se jedná o obří supermarkety, či malé samoobsluhy, vždy si všímejte následujících věcí:


1) V obchodě by mělo být čisto, sucho a teplota by neměla překračovat 25°C. Pokud jsou potraviny skladovány v nevyhovujících podmínkách, můžete si být jisti, že se to projeví i na kvalitě a trvanlivosti nabízeného zboží.


2) Všímejte si oblečení prodávajících. To platí především u obslužného pultu se sýry a masem. Oblečení prozrazuje i způsob práce a hygienu celého obchodu. Prodavačkám by neměl chybět čepeček na sepnutí vlasů, ještě větší nutností jsou rukavice při kontaktu s potravinami.


3) Prošlé zboží je vždy řádně označeno a vymezeno na straně od ostatního sortimentu.

 

 

Na co si dát největší pozor u samotného nákupu potravin? Prodejci potravin se snaží všemožně vyzrát nad státními nařízeními. Tohle je seznam jejich triků, které byste měli znát:

 

1) Zavádějící etiketa. Existují regule na slovní spojení např. Nízkotučný, bez cukru apod. Ale lákající nápisy ve stylu pro štíhlou linii (či místo čokoládové, kakaová pochoutka), které zabírají především na ženskou klientelu – nejsou nijak postižitelné, tudíž ani průkazné a vy byste na tyto slogany neměli brát zřetel.


Podívejte se, jak dopadly naše TESTY:


Velký test Mikulášů: Nešiďte děti kalorickými náhražkami

Velký test jogurtů: Místo ovoce i řepa, nebo dýně

Velký redakční test: Hledali jsme nejlepší máslo na trhu

 

2) Čitelná etiketa je základ každého kvalitního výrobku, který se nebojí být podroben bližšímu zkoumání vašeho oka. Na etiketě byste měli být schopni bez problému najít datum spotřeby, složení (množství a kvalita použitých potravin), zemi původu (případně dovozce, či distributora), způsob zpracování a uchovávání a v neposlední řadě i výživovou hodnotu kupované potraviny.


3) Nečitelná etiketa je tedy nejen podezřelá, ale dokonce protizákonná! Proto dostane-li se vám do ruky výrobek, kde nemůžete informace rozluštit, či je vůbec najít, vraťte ho raději zpět do regálu.


4) Při nakupování mražených potravin si dejte zvýšený pozor. Je-li už na první pohled výrobek obalen tlustou vrstvou ledu, raději ho nekupujte. Tyto finty používají především prodejci mražených ryb, které bývají často účelově napouštěny vodou, aby se zvýšila jejich hmotnost. Místo masa, pak v tomto případě kupujete led.


PŘEČTĚTE SI vše o posledním velkém skandálu s RYBÍM MASEM na TN.CZ:


MÍSTO MASA VODA! Ryby jsou plné ledu, vyhodíte odpad i za 200 Kč


5) U masa ještě zůstaneme. U pultového prodeje si dávejte pozor na nasvícení. Nezřídka kdy obchody využívají růžové světlo, aby maso vypadalo lépe než ve skutečnosti.

 

 

6) Další trik obchodních řetězců bývá lákání na typické české výrobky a tradice. Pod zavádějícími názvy (např. české hody, zabijačka, Vánoce atd.) regálů prodávají výrobky nejčastěji i německého, či polského původu. Proto vždy důkladně zkontrolujte etiketu!


7) Dobré je i vědět, že na reklamaci výrobku máte osm dní od nákupu. Jen nesmíte vyhodit lísteček. Výrobky z „lahůdek“ můžete reklamovat do 24 hodin.
 

 
4 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře