Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Počet dětí s vadou řeči se razantně zvyšuje, problémy s výslovností má téměř polovina předškoláků.

Každé čtvrté dítě nevzali do školy - kvůli vadě řeči!

Čtenářka
zdroj: Thinkstockphotos Čtenářka
aktualizováno 15.09.2016, 00:57 | 15.09.2016, 00:57 | doma.cz

Počet dětí s vadou řeči se razantně zvyšuje, problémy s výslovností má téměř polovina předškoláků.

České děti mají problémy s nesprávnou výslovností. Podle údajů Asociace logopedů ve školství má vadu výslovnosti 40 % dětí v předškolním věku. U každého čtvrtého dítěte je to dokonce důvodem k odkladu školní docházky. Za problémy můžou podle logopedů také rodiče, kteří si s dětmi málo povídají. Komunikační schopnosti a správnou výslovnost se mohou děti v současné době učit i s logopedickou aplikací v tabletu.

 

Nedostatečná komunikace s dítětem je jednou z příčin, proč se zvyšuje počet dětí, které mají vadu řeči. Kvůli nesprávné výslovnosti má odklad školní docházky dokonce 25 % českých dětí. Nejčastější poruchou je dyslalie neboli patlavost. Jde o vývojovou vadu, při které dochází k nesprávnému tvoření jedné nebo více hlásek. „Každé dítě si prochází obdobím, kdy má potíže s napodobováním hlásek a následně slov. Mezi 6. a 7. rokem by už ale mělo dítě mít správnou výslovnost. Samozřejmě je tu velmi důležitý zájem ze strany rodičů,“ říká předseda Asociace logopedů ve školství Alexandr Bednář.

 

Jednou z příčin nesprávné výslovnosti může být porucha fonematického sluchu, kdy dítě hlásky nesprávně analyzuje, nedovede rozlišit správnou a nesprávnou výslovnost. U některých dětí mohou ovlivnit výslovnost anatomické odchylky řečových orgánů - jako je například nesprávný skus, přirostlá podjazyková uzdička. Nemalou měrou se na narušené komunikační schopnosti podílí i nesprávný řečový vzor. Rodiče totiž na děti zbytečně šišlají, mluví mazlivě nebo příliš rychle.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vaše děti málo čtou? Nenuťte je, nefunguje to
Nedeptejte školáčky! Může to skončit sebevraždou
Vašim dětem nejde čtení? Víme, co jim doopravdy pomůže


Bez logopeda se vady řeči nezbavíte


Pokud u dítěte zaregistrujeme poruchu řeči, měli bychom navštívit logopeda, který nám poradí jak s dítětem pracovat. Důležité je i sestavení nejvhodnější terapie, která bude zaměřená na konkrétní vadu řeči. „Někdy se rodiče snaží laicky, pomocí různých příruček výslovnost dítěte upravovat sami. Tím ale mohou nesprávnou výslovnost ještě zhoršit. Rodiče by se svými dětmi měli spíše co nejvíce komunikovat, vyprávět jim básničky a zpívat písničky. Měli by s nimi mluvit pomalu a srozumitelně,“ upozorňuje Mgr. Helena Kolbábková ze speciálně pedagogického centra.

 

Děti a tablet - 1
(Foto: oficiální zdroj)


Léčba hrou, pomoci může i tablet


Logopedická terapie vyžaduje každodenní práci s dítětem a pravidelné návštěvy u odborníka. Dítě by se ale nemělo přetěžovat, stačí krátké každodenní procvičení. Ideální je zvolit hravou formu. V tom může rodičům pomoci i mezi dětmi velmi populární tablet. K dispozici je například aplikace Slovohrátky, kterou vyvinuli sami logopedové. „Z vlastní praxe můžu říct, že tabletová aplikace je u dětí i rodičů velmi populární. Je pro ně zajímavější, interaktivní a dítě si během učení a procvičování v podstatě hraje,“ říká logopedka Helena Kolbábková. Pomocí zábavných cvičení si děti procvičí hlásky ve zvucích, slovech, jednoduchých větách i básničkách. Součástí aplikace jsou i interaktivní dechová a artikulační cvičení. I tady je ale nutná spolupráce s rodiči a logopedem. Ani moderní technologie nenahradí lidský faktor, který je během logopedické terapie u dětí extrémně důležitý.

 
2 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Jan 21:20 20.09.2016
To je logický důsledek rozpadu funkční rodiny. Jako první je to skutečnost, že každé páté dítě žije bez otce. Samoživitelky a "výborná" pracovní doba od 8 - 9 hodin, polední přestávka a práce do 17 hodin i déle je podle řady idiotů "normální".
Výsledkem je, že dítě opouštějící v některých městech družiny až po 17 hodině přijíždí do noclehárny kolem 18 hodiny. Běžný chod rodiny vede k tomu, že utahaná matka ráda poskytne tablet jen aby měla klid.
Jsou známy děti, které ve 4 letech ovládají lépe základní mobilní operace. Pokud voláte do takové rodiny, samozřejmě takový "smrad" je ten nejdůležitější člen rodiny a je to on, kdo bere telefony a vy smlouváte, aby byl tak laskav a zavolal rodiče...
Jiná skupina "rodičů" volí pro děti oázu klidu, nicnedělání, slepého čumění na nahrané pohádky a matka mezitím klidně klimbá po únavné noci a práci, kterou dělá, třebaže ji nenaplňuje...
Některé ženy důsledně dodržující pojem "mateřská dovolená" jdou tak daleko, že ve své zdechlosti si nechají dovážet jídla z restaurací, protože nemají čas něco připravit pro spoustu zájmů, kterých se nechtějí vzdát. Nedávno jsem takové "moudré" mámy viděl s dětma v kočárku na veřejné hudební produkci, kdy náměstím duněly reprosoustavy a tyto telata se svými ratolestmi stály 5m od nich. Vysvětlovat jim, že jejich ratolest může mít za dvě hodiny takového pořadu poškozený sluch znamená, že jim berete "právo" využít mateřské dovolené tímto smysluplným způsobem...
Setkávám se v praxi s dětmi a podotýkám z řad vzdělaných rodičů, kdy jejich dítě s ročním odkladem do školy, narozené v lednu, nebylo schopno rozpoznat levou a pravou ruku, neznalo pojmenovat prsty na svých rukou, neznalo základní číslovky 1. až 5. Paní doktorka/matka konstatovala, že na to jsou přece učitelé a škola. Počáteční evidentní logopedické vady jí zřejmě nevadily.
Dítě však má doma stovky pohádek na CD nosičích nebo v záznamu, bohužel pravá a levá bota - velký problém. Obouvání je možné jen díky suchému zipsu. Dítě nekomunikuje a jako v řadě případů volí pro rychlejší komunikaci posunky.
Nebudu se zastávat rodičů, bohužel v řadě případů by si měli raději pořídit malého psíka, dát mu výchovu přes agenturu, která naučí základním povelům, protože dítě je pro ně jen prestižní záležitost, životní bonus k doplnění kariéry a životního standardu.
Pracovní doba, kterou všichni po 89 roce vítali z důvodů,že se mohou ráno vyspat, postupně přivedly společnost do situace, že imitace rodin se schází v podvečer a celý láskyplný výchovný proces trvá dvě hodiny včetně osobní hygieny, pak rychle DVD, tablet nebo maminkou půjčený mobilní telefonu plní společníka i v postýlce...
Dětem chybí aktivní komunikace, vycházející z láskyplného rodinného prostředí. Když se podívám ve třídě, z 25 dětí dvě mají stejné jména jako rodiče a jsou z plně funkční rodiny. Pak následují děti z rozvedených manželství a zbytek je z blíže neurčených vztahů, kde je třeba třetí, čtvrtý maminčin přítel...
Z tohoto společenského hnoje nemůže v konečném součtu vyrůst kvalitní populace.
Zdeněk 17:28 16.09.2016
Můj mladší syn neuměl R. Tak byl u logopedky a stálo to (kdysi) 50 Kč. Protože jsem věděl jak by se to měl učit tak jsem dal za sklo padesátikorunu a řekl mu, že když se to do čtrnácti dnů naučí sám tak je jeho a ne logopedky. Vyšlo to perfektně. Byla jeho. Říká se tomu pozitivní motivace.
Katka 20:29 15.09.2016
Bodejď by uměly děti pořádně mluvit, když od malička koukají do tabletů a mobilů, v televizi jim běží nesmyslné pohádky, kterým ani dospělý sami pořádně nerozumí a nikdo s nimi necvičí mluvené slovo, mámy a tátové jim nečtou klasické pohádky, protože od toho je technika a pak se divíme, že děti neumí mluvit.