Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Svačiny jsou pro děti velmi důležité. Zajistí jim spolehlivý přísun energie na celé dopolední vyučování. Díky kvalitnímu složení svačiny nepřepadne vašeho školáka hlad a nedostatek energie ani při odpoledních aktivitách.

Co dětem ke svačině? Tipy pro ty, co jim dochází nápady

Svačina do školy
zdroj: Emco Svačina do školy
aktualizováno 20.09.2019, 12:11 | 20.09.2019, 12:01 | doma.cz

Svačiny jsou pro děti velmi důležité. Zajistí jim spolehlivý přísun energie na celé dopolední vyučování. Díky kvalitnímu složení svačiny nepřepadne vašeho školáka hlad a nedostatek energie ani při odpoledních aktivitách.

Se začátkem školního roku jste si slibovala, jak je budete poctivě připravovat doma, ale teď vás kolotoč povinností občas dožene a vybavíte děti sotva jablíčkem a sušenkou? Máme pro vás tipy na zdravější svačinky i rychlé recepty, které zvládnete za pár minut. Navíc jsou tak chutné, že si třeba přibalíte svačinu do práce i vy.

 

Nespoléhejte, že si dítě poradí samo


„Jistě je lepší jídlo připravené doma, než dát dítěti peníze, aby se o svačinu postaralo cestou do školy samo. Většina dětí totiž skončí u sladkého pečiva typu koblihy, šátečky nebo třeba u komerčních baget, sladkých limonád apod. To ale není vhodné jídlo ani pro dospělého, natož pro dítě. Nedodá mu živiny, ani energii na dlouhou dobu,“ upozorňuje Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka dietologických sítí Svět zdraví.


Správná a vyvážená svačina by měla obsahovat dostatek komplexních sacharidů, bílkovin a kvalitní tuky. Ideální je to v tomto procentuálním zastoupení: Sacharidy 50–55 %, Bílkoviny 15–20 %, Tuky 25–35 %. Velkou část svačiny by měla tvořit zelenina a ovoce. A to jak u dopoledních, tak odpoledních svačin. „S ovocem je to u dětí snazší je – přirozeně sladké, proto jim více chutná. Horší situace nastává u zeleniny, která se často dětem zdá zbytečná. Rodiče by to ovšem měli vidět jinak a zeleninu alespoň schovávat do pomazánek, dipů nebo salátů. Vitaminy A a C a vláknina obsažené v ovoci a zelenině jsou totiž pro zdravý růst a vývoj dětí naprosto nezbytné,“ říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.


Vyváženou a zdravou svačinu zvládnete připravit sami doma. Stačí vám k tomu celozrnné pečivo, které můžete jednoduše naplnit např. šunkou, sýrem, pomazánkou z tvarohu, ricotty, lučiny, ale i avokáda, pečené zeleniny nebo luštěnin. Můžete být ale daleko více kreativní a do svačinové krabičky například domácí ovesné sušenky, celozrnné muffiny s jablky nebo chutné sendviče. Záleží, kolik máte času, i zda máte lednici vybavenou vhodnými surovinami.

 

Na co se ve výživě dítěte zaměřit

- Dostatek tekutin, a to neslazených a bez bublin.
 

- Vhodné tuky. Do jídelníčku dítěte je vhodné zařadit potraviny bohaté na omega 3 mastné kyseliny (vlašské a lískové ořechy, mandle, dýňová, lněná a chia semínka, avokádo). Nevyhýbáme se také máslu, které je přirozenou potravinou a kromě obsahu mastných kyselin s krátkým řetězcem obsahuje i důležitý a často nedostatkový vitamin D.
 

- Dále do jídelníčku zařadíme potraviny s přirozeně se vyskytujícími komplexními sacharidy jako je celozrnná rýže, oves, proso, pohanka, quinoa, kořenová zelenina nebo čerstvé ovoce.
 

- Větší konzumaci zeleniny, čerstvé i tepelně upravené na doplnění vitaminů, vlákniny, minerálních látek a enzymů. A také čerstvé ovoce.
 

- Důležitou součástí jsou rovněž luštěniny. Vhodná je například červená čočka, která se nemusí před samotným vařením namáčet a především neobsahuje nadýmavé látky. Dále cizrna a různé druhy fazolí, jako např. fazole adzuki.

 

Problém jménem sladkosti


Sladkosti s přidaným cukrem jsou něco, co dítě útlého věku z výživového hlediska opravdu nepotřebuje. Pokud chcete dětem dopřát něco dobrého na zub, určitě je lepší to řešit ovocem v čerstvé či sušené podobě, případně ovocným pyré, nebo třeba oříšky. Můžete také například zkusit s dětmi něco zdravého upéct. Když jej do přípravy zapojíte, určitě mu pak výsledné jídlo bude více chutnat. Pustit se můžete do domácího perníku s jablky, pohankových palačinek či mrkvového koláče. „Preferujte čerstvé potraviny a vyhněte se zbytečnému cukrování a polevám. Místo cukru můžete využít i kvalitní sirupy (třeba javorový či datlový), med nebo džemy s vysokým podílem ovoce a bez přidaného cukru,“ radí Věra Burešová.


Sladkou obměnou může být ale i ovoce s jogurtem a domácí granolou, celozrnné či cuketové muffiny s ovocem, rýžové lívanečky, nejlépe domácí a nepřislazovaná ovocná přesnídávka či husté smoothie nebo ochucený tvaroh. Ani v nouzi dětem nebalte sladké čokoládové tyčinky, ochucená mléka, tučné salámy nebo hamburgery. Sice v nich tyto pokrmy vyvolají nadšení, ale budou po nich unavené a mít brzy hlad.

 

ČTĚTE TAKÉ:

DĚTI: Müsli k snídani? Příliš cukru! Čemu se ještě vyhnout?
12 tipů, jak uspořádat vyvážený dětský jídelníček
Chcete, aby vaše dítě udrželo ve škole pozornost? Dohlédněte na to, co snídá a svačí

 

Víte, kdy dítě svačí?


„Složení svačin by mělo být odpovídající věku dítěte a době, kdy jde na oběd. Je nutné počítat s tím, že některé dny děti obědvají i po třinácté hodině, a proto doporučujeme zabalit ještě jednu malou svačinku v podobě ovoce, zeleniny, jogurtu, oříšků nebo domácích müsli tyčinek,“ radí Monika Bartolomějová.


Malé děti uvítají kreativnější zpracování svačin, klasický rohlík s máslem a šunkou není to pravé a hlavně je to jednotvárné. Doporučujeme dítěti ovoce nebo zeleninu nakrájet na menší kousky, málokteré dítě samo sáhne po celém jablku. Malému dítěti je mimochodem lepší pořídit pěknou krabičku na svačinu a láhev na pití, než používat igelitový sáček a láhev od minerálky, děti hodně vnímají i očima.


Také doporučujeme s dítětem svačinu připravovat společně. Samo si řekne, na co má chuť, a vy máte pod kontrolou, co jí. Velice dobře ho v jídelníčku usměrníte a naučíte, jak by svačina měla vypadat.


Je důležité kontrolovat, zda svačinu sní a kolik toho vypije. Je dobré mít na paměti, že chutě nás všech se mění a to, co vaše dítě dříve nemělo rádo, s postupem času bez problémů sní a naopak. Je dobré vyzkoušet jednotlivá jídla nejdříve doma a potom potravinu zařadit do školní svačiny.


Důležitý je také pitný režim


Podporuje koncentraci při vyučování i při sportovních aktivitách odpoledne. Naučte děti pít hlavně obyčejnou vodu. V případě, že dítě vodu nepije, můžete mu do ní přidat trochu kvalitní, nejlépe domácí šťávy. Nebo třeba připravit ráno čaj s medem a citrónem a ten mu nalít studený do lahve. Vhodnou alternativou je voda ochucená lístky máty, meduňky, popřípadě bazalky nebo kolečkem citrónu, pomeranče nebo okurky. Pokud je dítě zvyklé na sladké nápoje, snažte se podíl slazení postupně snižovat, až dítě odnaučíte pít sladké nápoje úplně.

 

Čemu se raději vyhnout?

- Sladkosti, které obsahují velké množství cukrů a ztužených tuků, např. trvanlivé tukové pečivo, čokoládové tyčinky, müsli tyčinky s polevami, slazené cereálie, kupované koláče a koblihy, pro svou malou výživovou hodnotu zasytí na krátkou chvíli.
 

- Smažené hranolky (všeobecně jídlo kupované ve fast-foodech) obsahují mnoho soli a mohou být připravované na přepáleném tuku. Při smažení vzniká mimo jiného akrylamid, což je látka s neurotoxickým a potenciálně karcinogenním účinkem.
 

- Chipsy obsahují také mnoho soli. V případě, že jsou ochucené, pak obsahují aromata, často nevhodný glutaman sodný, barviva. I chipsy mohou mít vyšší obsah akrylamidů a mohou obsahovat trans mastné kyseliny.
 

- Limonády (všeho druhu), protože jejich vyšší konzumace zvyšuje riziko vzniku metabolického syndromu a dalších civilizačních onemocnění. Z hlediska vysokého obsahu cukru nejsou vhodná ani tzv. “pitíčka”, tzn. ovocné džusy v krabičkách s brčkem. Jsou navíc často doslazovány glukózo-fruktózovým sladidlem.
 

- Kofeinové limonády „light“ obsahují umělá sladidla. Umělá sladidla do dětské výživy vůbec nepatří. Navíc vyvolávají chuť na další sladké potraviny. Kofein je návyková látka a do dětských jídelníčků rovněž nepatří.

 

Co mít po ruce, když nestíháte?

 

Svačinky na zahnání hladu:


Svačina
(Foto: Archiv firem)


* Emco box „Rozbal to ve škole“ (595 Kč, objednávky na emco.cz). Tento praktický box plný Emco svačinek ušetří čas každé mamince. Obsahuje 44 kusů výrobků, mezi kterými jsou i oblíbené Emco ořechové tyčinky, 100% ovocné tyčinky bez přidaného cukru nebo dětské ovesné sušenky Biskiti.
 

* Raw & bio tyčinka Lifebar Lifefood (35 Kč, prodává Globus nebo Countrylife). Neobsahují žádný přidaný cukr, uměla sladidla, éčka ani ztužené tuky či palmový olej. Jsou vyráběny ručně z těch nejlepších raw & bio surovin zpracovaných při teplotě maximálně do 45 °C. Právě tento raw postup vám zaručí, že vašemu tělu neunikne žádný vitamín, minerál ani enzym a to v té nejpřirozenější podobě.
 

* Proteinový croissant KetoDiet (59 Kč, prodává ketodiet.cz). Místo sacharidů v něm najdete spíše vysoký podíl bílkovin a vlákniny.
 

* Ovesná kaše v kelímku Vitana jablečná (29,90 Kč). Kvalitní ingredience a vysoký obsah vlákniny a bílkovin bez zbytečného cukru.

 

Sladké, ale ne nezdravé:

 

Svačina
(Foto: Archiv firem)


* Jogurt Hollandia Pan Bůůů banánový (130 g, 14,90 Kč). V novém větším balení se sníženým obsahem cukru. Lehké složení s prospěšnými kulturami BiFi, min. obsahem laktózy a cukru, a naopak vysokým podílem ovoce.


* Špaldová srdíčka v mléčné čokoládě EnerBIO (39,90 Kč, prodává Rossmann). Zdravá pochoutka v bio kvalitě obsahuje špaldu a pšenici a je ideálním parťákem, pokud vás během dne přepadne chuť na sladké. Originální tvar srdíček vás navíc potěší a pobaví zároveň.


* Ovocné candies Captain Candy (cena za váhu, prodávají obchody Captain Candy nebo on-line na captain-candy.cz). Dokonale šťavnaté želé bonbony, bez zbytečných dochucovadel, barviv nebo konzervantů. A když si vyberete právě ovocné, jsou skutečně ovocné. Vybírat můžete příchutě sladké i kyselé.


* Brumík Jahůdka (30 g, 9 Kč, prodává kosik.cz). Měkká svačinka s s jablečno-jahodovou náplní.

 

Nezapomeňte na pitný režim:

 

Pití
(Foto: Archiv firem)


* Proteinový shake Vitana borůvkový s tvarohem (29,90 Kč). Proteinový nápoj s vysokým obsahem vlákniny a bílkovin, slazený fruktózou.


* Bylinková limonáda Ugo Malina, bazalka, limeta, jablko (0,5 l, 33 Kč, kosik.cz) Nesycená čerstvá bylinková limonáda s ovocem, ošetřená vysokým tlakem. Podíl ovocné složky nejméně 15 %.


* Vitaminová minerální voda DrWitt Relax (750 ml, 24,90 Kč). S příchutí černého rybízu, brusinky & ibišku obsahuje hořčík a vitaminy B1, B6 a B12, které přispívají ke snížení míry vyčerpání a celkové psychické pohodě. V jedné lahvi se nachází více jak 100% doporučeného denního příjmu vitaminů B6 a B12 a více než polovina doporučeného denního příjmu hořčíku. Vitaminy B jsou nezbytné pro správné fungování nervového systému, pomáhají při poruchách spánku, depresivní náladě či nervozitě. Hořčík je naopak potřebný pro správnou funkci svalů a přenos nervových vzruchů, dokáže snížit i únavu.
 

* Ovocný nápoji Capri-Sun granátové jablko se šroubovacím uzávěrem (0,33 litru, 21,90 Kč). Ovocné nápoje Capri-Sun nejen osvěží a zaženou žízeň, ale oceníte i jejich složení. Neobsahují umělá sladidla, barviva ani konzervanty.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře