Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Světová zdravotnická organizace WHO vydala nová doporučení ohledně aktivit vhodných pro malé děti. Podle jejích zjištění totiž tráví dnešní děti příliš mnoho času sledováním multimediálních zařízení, a to na úkor kvalitního pohybu a spánku.

Tablet dětem dopřejte, ale jen na omezený čas. Doporučená doba vás překvapí

Holčička s tabletem
zdroj: Getty Images Holčička s tabletem
aktualizováno 06.09.2019, 00:00 | 06.09.2019, 00:00 | doma.cz

Světová zdravotnická organizace WHO vydala nová doporučení ohledně aktivit vhodných pro malé děti. Podle jejích zjištění totiž tráví dnešní děti příliš mnoho času sledováním multimediálních zařízení, a to na úkor kvalitního pohybu a spánku.

Už v nejútlejším věku si děti vytvářejí návyky, které formují jejich chování v následujících letech. Proto je důležité, jakým příkladem jim v této době budeme a jaké mantinely jim nastavíme. Podle zjištění WHO tráví dnešní děti příliš mnoho času sledováním multimediálních zařízení, a to již od nejútlejšího věku. V průměru stráví u obrazovek asi 2,2 hodiny denně, a to na úkor pohybu a spánku.

 

Děti do dvou let? Zákaz

 

„Přitom podle doporučení WHO děti do 2 let před obrazovku vůbec nepatří, zato by měly mít aspoň 180 minut aktivního pohybu denně. Později jim samozřejmě můžeme sledování pohádek dopřát, ale vždy na rozumnou dobu. Například děti ve věku 3-4 let by měly strávit před obrazovkou maximálně 1 hodinu denně,“ cituje doporučení Světové zdravotnické organizace Jana Havrdová, prezidentka České komory fitness a prezidentka FISAF.cz. Den má pouze 24 hodin, a pokud dítě stráví před obrazovkou tři hodiny, znamená to, že tento čas chybí někde jinde. Zasahuje tak do aktivit, které pediatři a psychologové označují za klíčové, a to je pohyb a kvalitní spánek.

 

Rodina
(Foto: Getty Images)

 

Vychováváme malé tlouštíky?

 

Z vysedávání u obrazovek se postupně stala zábava, a často i návyk, které vytlačily ostatní zájmy, přirozené pro dětský věk, především běhání a hraní si venku, jízdu na kole atd.
Sezení nahradilo pohyb a následky vidíme všude kolem sebe. Dnešní děti mají ze stálého hrbení u obrazovek horší držení těla, nejsou tak mrštné, jako byli v mládí jejich rodiče, a také tloustnou. V současné době trpí v ČR nadváhou každé čtvrté dítě, obezitou každé sedmé a monstrózní obezitou čtyři děti ze sta.


ČTĚTE TAKÉ:

Co by měl zvládnout váš předškolák: Otestujte, zda není moc líný
Šok: Venkovské děti jsou lenoši, děcka z města jim dají ve sportu na frak
Sport, výlet nebo počítač: Co vede mezi zájmy našich dětí?

 

Vraťme dětem jejich čas na hraní

 

Výzva WHO zní: Vraťme dětem jejich čas na hraní! Tím „hraním“ rozhodně není míněno hraní her na tabletu, ale vzkaz všem dospělým, aby pomohli dětem žít aktivně, a omezili dobu, kterou stráví u obrazovek. „Zároveň by rodiče měli dohlédnout na to, aby děti měly dostatek kvalitního spánku. Podle doporučení Světové zdravotnické organizace by například děti do dvou let měly spát v průměru 11-14 hodin včetně spánku během dne, 3-4leté děti 10-13 hodin, přičemž je opět míněn i spánek během dne,“ doplňuje Jana Havrdová.

 

Sportovec
(Foto: Getty Images)

 

Dítě je zrcadlem rodinných návyků


V dítěti se zrcadlí zvyklosti celé rodiny – jak funguje, jak se stravuje a jak je aktivní. Životospráva a návyky, které v dané rodině panují, tak mají zásadní vliv na výskyt nadváhy či obezity dítěte. „Je těžké měnit ustálené zvyky rodiny, nicméně bez zásahu do jídelníčku a pravidelného pohybu se nadváhu zredukovat nepodaří,“ varuje Hana Kadečková, tisková mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR.


Zamyslete se nad tím, jakým příkladem jste pro své dítě, kolik času trávíte s mobilem, tabletem, u počítače nebo před televizí. Zkuste více volného času trávit aktivně, na procházce, sportem, podnikejte něco společně s dětmi. Pokud vás trávit čas před obrazovkou nutí práce, dětem to vysvětlete. Musí vnímat, že jde o povinnosti dospělých, a vážit si toho, že oni mohou trávit volný čas jinak.

 

Láska k pohybu
(Foto: Getty Images)


Veďte dítě k aktivitě, je začátek školního roku, zkuste společně vybrat nějaký sportovní kroužek, pohybový kurz. Máte-li omezený rozpočet, přihlaste dítě do skauta nebo do sokola, poptejte se po možnostech ve škole, na sportovní kroužky a pomůcky možná přispívá i vaše zdravotní pojišťovna. Pojišťovny, ale i váš mobilní operátor, dodavatel plynu nebo elektřiny může spolupracovat výhod i s řadou subjektů z oblasti zdravého životního stylu, u kterých můžete mít jako jejich klient zajímavé slevy. V září startuje i řada podpůrných programů, které mají vést děti k aktivitě, a díky kterým mohou zjistit, v čem jsou dobré, co je bude bavit, a kde si nebudou připadat neohrabaně a trapně. Mrkněte například na sportanalytik.cz nebo ceskosehybe.cz/deti-na-startu a najděte si akci ve svém okolí.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Milan 13:27 07.09.2019
To ako majú dnešní rodičia dodržať aby mali deti tablet len jednu hodinu? Veď keď im ho nechajú celý deň majú predsa pokoj.