Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Čím dál více Čechů si oblíbilo běh, který je jak finančně nenáročný, tak jednoduchý způsob udržení zdravé fyzičky. Jenže jaká jsou úskalí tohoto sportu?

Milujete běhání? Lékař prozradil úskalí tohoto sportu

Běh
zdroj: Thinkstockphotos Běh
aktualizováno 17.10.2019, 00:00 | 17.10.2019, 00:00 | Doma.cz/tvnoviny.sk

Čím dál více Čechů si oblíbilo běh, který je jak finančně nenáročný, tak jednoduchý způsob udržení zdravé fyzičky. Jenže jaká jsou úskalí tohoto sportu?

Kouzlu běhání podléhá stále více Čechů. Je třeba si však dávat pozor na kolapsy a svalové křeče, které se mohou týkat nejen amatérů, ale i profesionálních běžců. Podle odborníka se lze problému vyhnout, pokud se tělu doplní hořčík.

 

"Člověk potřebuje denně přijmout 300 až 350 mg hořčíku potravou, běžci mohou doplňovat hladinu ještě o 250 až 500 mg i více, podle typu zatížení, únavy a doporučení lékaře," říká tělovýchovný lékař Pavel Malovič.

 

 

Vysvětlil dále, že krevní oběh se mění podle požadavků daných zátěží tak, že stoupá průtok krve zejména svalstvem. "Přestup vody z cév do aktivních svalů vede spolu se ztrátami vody pocením a dýcháním k poklesu obíhajícího množství krve. Dochází k jejímu zahuštění," přibližuje Malovi´č.

 

Organismus na to reaguje poklesem tvorby moči v ledvinách, což způsobí snížené vyplavování odpadních látek. Jelikož se zároveň s vodou ztrácejí minerály, které jsou důležité pro práci srdce a svalů, jako vápník, hořčík, draslík, sodík, fosfor a chlor, může dojít ke křečím a případným kolapsovým stavům.

 

Vitamíny pro běh


Hořčík spolu s vitaminy B a E mimo jiné umožňuje uvolnění a stahování svalstva, čímž pomáhá v prevenci vzniku křečí. Udržuje v dobrém stavu oběhový systém a nazývá se také protistresový srdeční minerál.

 

 

V kombinaci se selenem působí jako uklidňující a regeneračně-relaxační prostředek, který přirozeným způsobem tonizuje svalové struktury a snižuje riziko křečí.

 

Pokud však člověk doplňuje tyto minerály a vitamíny tabletami, neměl by je používat po jídle, protože neutralizují žaludeční šťávu a mohou ztížit trávení.

 

 ČTĚTE TAKÉ:

Pravidla běhání: Sexy postava za hubičku
Po kterých sportech nezhubnete? Plavání, běh ani kolo nefungují.
ZPÁTKY DO FORMY: Na hubnutí je výborný běh

 

Hořčík se podílí na stovkách buněčných procesů. Jeho nedostatek se nejčastěji projevuje bolestmi hlavy, celkovou únavou, nedostatečnou soustředěností, bolestmi a křečemi svalů, problémy se zácpou či náchylností ke stresu.

 

Doporučená denní dávka hořčíku pro dospělého je okolo 375 mg. Dostatek se ho nachází například v luštěninách, čerstvé zelené listové zelenině, ořeších či v minerálkách.

 
2 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ríša 13:54 13.10.2016
Enom sa neposér, Brněnské šóviňáku, ty budeš asi pobóchané borec, že:-)
Roman 13:09 13.10.2016
.....nejen Čechů, ale i Moravané podlehla jí kouzlu běhaní. Zdravím bratry Čechy běžce zvláště :) .

P.S. jo vlastně jsem chtěl napsat stop šovinismu :)