Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Zapomeňte na studené saláty. Na podzim vás musí jídlo zahřát. Jinak budete nezdravě mlsat.

Co jíst na podzim, abyste nepřibrali a přitom se zahřáli

jídlo na podzim 1
zdroj: Thinkstockphotos jídlo na podzim 1
aktualizováno 08.10.2019, 00:00 | 08.10.2019, 00:00 | doma.cz

Zapomeňte na studené saláty. Na podzim vás musí jídlo zahřát. Jinak budete nezdravě mlsat.

Cítíte se najednou unavení, podráždění, nic vám extra nechutná a přitom jakoby vám na talíři něco chybělo? Dost možná nastal čas změnit jídelníček. Ostatně už doopravdy začal podzim a vaše stravování by mělo brát v potaz, že budete potřebovat zahřát, což studené saláty nebo nízkotučné jogurty skutečně nedokážou.

 

Zeleniny, kterou máte rádi a která vám pomáhala udržovat štíhlou linii se přitom vzdávat nemusíte – duste ji, pečte ji a nebojte se ani polévek.

 

 


Kdybyste zůstali u studeného jídla, hrozilo by vám hned několik problémů – tělo by si chybějící teplo a energii hledalo jinde a nutilo by vás například ke koupi čokoládových tyčinek. Další potíží by mohl být fakt, že byste nevhodnou stravou svůj organismus oslabili a ten by tak byl náchylnější k infekcím.

 
Tělo potřebuje vlhkost, ale s tekutinami to nepřehánějte
Hodně to řeší například čínská medicína, která považuje podzim za poněkud suché období, například proto, že se začíná topit, přičemž suchý vzduch vysušuje kůži i sliznice.

 

Myslete proto na zvlhčování, základem je přiměřené množství tekutin, ale studenou vodu vyměňte za vlažnou nebo za vlažný čaj. Vhodné jsou také ořechy a semena, med či vejce. Na druhou stranu, kdybyste pili litry tekutin jako v létě, budete se zbytečně ochlazovat.

 

ČTĚTE TAKÉ NA KRASNA.CZ:

Nauč se zahánět stres jinak než jídlem
Dieta podle ročních období: Jak se hubne na podzim?
Aby stehna hubla a ne získávala objem ve svalech


Nemusí se vám to líbit, ale během chladnějších měsíců tělo potřebuje těžší, mastnější a výživnější potraviny, pokud možno tepelně upravené. Syrová jídla si nechte zase na léto. Právě způsob přípravy může být v tomto ročním období důležitější než to, co si dáte. Ale rozhodně to neznamená, že byste si měla dát k večeři místo salátu z čerstvé zeleniny ohřátý párek s tím, že tak to má být.

 

 
Jezte dýně, vynechte listové saláty
Nemá. Musíte na to jít jinak. Vyměňte listové saláty nebo pokrájená rajčata za sezónní zeleninu, kam patří třeba dýně, cukety nebo patizony a zapečte je s trochou olivového oleje, jako přílohu můžete zvolit trochu brambor.

 

Hodí se také mrkev, červená řepa, batáty, tepelně upravená cibule, česnek, pórek, květák nebo kapusta. Naopak pomalu vypouštějte zeleninu jako je brokolice, celer, kedlubny, čerstvá kukuřice, rajčata, lilek, zelené olivy, sladké i pálivé papriky, růžičková kapusta, nedoporučují se ani houby.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Detoxikační dieta nastartuje hubnutí, zkuste ji na víkend či na týden!

Tři kila dole za tři dny! Zkuste, co dokáží džusy a polévky.

10 pomocníků na spalování tuků. Vyzkoušejte zelený čaj nebo ananas.

 
Pokud jde o ovoce, tam si s chutí dopřejte všechno, které právě dozrává, ale zdaleka dovážené stále méně sladké melouny už nechte někomu jinému, podobně jako si odpusťte ochlazující citrusy.

 

Dobrou volbou jsou meruňky, banány, avokádo, bobuloviny, kokos, datle, fíky, hrozny, mango, meloun, nektarinky, papája, broskve, švestky, podle některých teorií se moc nemají jíst jablka, ale nemusíte to brát zase tak doslova. Pokud na ně máte chuť, tak si je dopřejte.

 
Dejte si občas hovězí a na zahřátí kousek karobu
S masem byste to neměli přehánět, ale pokud jste ho v létě jedli například jednou týdně, teď si ho dejte dvakrát a alespoň občas volte maso červené, například libové hovězí.

 

 

Bílkoviny vám dodá sojový tempeh nebo jiné podobné výrobky, případně luštěniny, vše rovněž tepelně upravené, ale pozor na to, zda někomu nepůsobí trávicí potíže. Ještě důležitější jsou obiloviny, což může být pečivo, ideálně tmavé, ale také rýže nebo ovesné vločky, naopak těstoviny na podzimní jídelníček patří spíše v menším množství. Moc se nedoporučuje ani pohanka nebo kuskus.

 
A pokud vás přece jen bude honit mlsná, zkuste karob – náhražku čokolády zvanou též svatojanský chléb. Jde vlastně o luštěninu, takže obsahuje bílkoviny, a patří rovněž mezi potraviny, které vás zahřejí.

 
12 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře