Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Jídlo je důležitou potřebou, na které je náš život závislý. Jak to ale vypadá, když si jídlo začne zabírat v našem životě stále větší roli?

Myslíte neustále na jídlo? Jste na něm závislí

aktualizováno 29.08.2010, 08:46 | 29.08.2010, 00:00 | doma.cz / kor

Jídlo je důležitou potřebou, na které je náš život závislý. Jak to ale vypadá, když si jídlo začne zabírat v našem životě stále větší roli?

V poslední době se ve vědeckých kruzích spekuluje o tom, že by někteří lidé mohli být na jídle závislí a že závislost na jídle může mít podobné příznaky, jako závislost na návykových látkách, jakými je alkohol nebo jiné ilegální drogy.

Jak se možná závislost na jídle projevuje?

Jedním z příznaků závislosti na jídle je to, že člověk ve svých myšlenkách věnuje jídlu mnoho prostoru. Často přemýšlí nad tím, co si dá k večeři nebo k obědu, kolik bude mít jeho svačina kalorií, při rozhovoru s jinými lidmi často přichází s tématem jídla. Také věnuje hodně času a energie činnostem, které jsou s jídlem spojené, jako je například jeho příprava nebo sbírání receptů.

Mezi další znaky závislosti na jídle patří i to, že se člověk opakovaně neúspěšně pokouší příjem nadměrného množství potravy omezit a při přejedení zažívá pocity viny, uvádí server o mateřství babyweb.cz.

Extrémním důsledkem závislosti na jídle jsou poruchy příjmu potravy, jako je mentální anorexie či mentální bulimie. S příznaky možné závislosti na jídle se lze setkat u běžné populace, a to jak u lidí s nízkou, nadměrnou ale i průměrnou tělesnou hmotností.

Co stojí v pozadí závislosti na jídle?

Jak je tedy možné, že někteří lidé myslí na jídlo většinu dne a jí, i když nemají hlad? Často si jídlem nahrazují pocity nebo zážitky, které se jim jiným způsobem dosáhnout nedaří nebo to neumějí.

ČTĚTE TAKÉ:
Přejídání má vleklé následky. I krátkodobé
Jak dodržet dietu a neselhat
Jak předejít dětské obezitě. Příklady jídelníčku

Nadměrná pozornost jídlu má u jednotlivých lidí různé důvody. Někdo jídlem zahání negativní emoční stavy jako je smutek, prázdnota či pocit osamění. Jiní se vydatně nají poté, co je někdo rozčílil, nebo když zažívají pocit strachu. A čokoláda či pizza jim vrátí ztracený klid.

Někdy si lidé naopak jídlo dopřejí, když se cítí dobře, mají z něčeho radost a příjemnými vjemy z jídla si tyto pozitivní pocity ještě znásobují. Zabývat se myšlenkami na jídlo je pro někoho mnohem snesitelnější a přijatelnější než řešit nepříjemnosti jako jsou problémy v partnerském vztahu nebo potíže v zaměstnání. A konečně nadměrná orientace na jídlo a nadměrná energie vydávaná na hubnutí může vycházet ze snahy získat sebedůvěru prostřednictvím ideálu štíhlé postavy.

Lze nadměrnou orientaci na jídlo omezit?

Pokud má člověk pocit, že tráví myšlenkami na jídlo příliš času, je třeba zapřemýšlet, proč tomu tak je. Je-li to touha mít štíhlou a dokonalou postavu, je nutné zvážit reálnost tohoto cíle a uvážit, jak ještě jinak podpořit vlastní sebedůvěru.

Když se jídlem vyrovnáváme se s negativními emocemi, musíme se naučit vypořádat s nimi jiným způsobem. Když myšlenkami na jídlo člověk uniká před nepříjemnou realitou, je lepší se na nepříjemné problémy zaměřit a pokusit je vyřešit.

Pokud je jídlo jedním z mála zdrojů příjemných pocitů v našem životě, musíme se naučit vlastní život obohatit o jiné příjemné činnosti a pocity, jako jsou například sportovní aktivity, zajít si na výstavu nebo se sejít se známými v kavárně.
 

 
3 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Petr 12:01 05.12.2010
A kdo na jídle závislý není? všci musí jíst !!! kktina
MissTaken 19:52 29.08.2010
sejít se s přáteli v kavárně a dát si dortík.;D

Ale jinak moc zajímavý článek, myslím, že jsem na jídle závislá. Moje váha "lítá" nahoru a dolů, buď jím příliš, nebo téměř vůbec. Něco s tím udělám. Třeba.
protein 18:48 29.08.2010
Přidejte jednoduše do jídelníčku vyšší množství proteinu a máte vyhráno. Protein kromě zkvalitnění svalové hmoty a následně lepšího spalování (můžete jíst více aniž by jste přibrali nebo jíte stejně a hubnete) způsobuje také efekt většího nasycení takže nemáte hlad a chutě na mlsání. Kolik proteinu denně potřebuje právě vaše tělo zjistíte zdarma z tzv. analýzy stavby těla na www.nadvaha-obezita.cz
nevíte jak zhubnout 11:35 29.08.2010
Jestli chcete trvale zhubnou začněte vyživovat svalovou hmotu, aby byla aktivnější a začala spalovat více tuku. Proč myslíte, že se lidem nedaří hubnout, protože všichni dělají pořád to samé omezí stravu na vitamíny, proteiny a minerály no a tělo strádá a bere si živiny ze svalu ne s tuku, pak nastane Jo – jo efekt a kolotoč pokračuje a než se nadějete máte 130kg a více. Jestli se chcete dozvědět více, jak zdravě hubnout, tak se podívejte na www.tukydolu.cz
Alexandra 11:32 29.08.2010
Nabízím posilovací věž více na http://www.aukro.cz/item1205697712_posilovaci_vez.... a nebo na e-mailu biggy.f@seznam.cz