Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Znát dietní poučky nestačí. Musíte se naučit zdravě přemýšlet, ale také vařit. Poradíme vám na čem.

Nejlepší kuchyňští pomocníci, s nimiž můžete vařit dietně

zdravé vaření 1
zdroj: Thinkstockphotos zdravé vaření 1
aktualizováno 06.11.2013, 00:00 | 06.11.2013, 00:00 | doma.cz/raw

Znát dietní poučky nestačí. Musíte se naučit zdravě přemýšlet, ale také vařit. Poradíme vám na čem.

Bojíte se, že budete muset kvůli tomu, že chcete zhubnout a jíst zdravěji než dosud, vyházet půlku vybavení kuchyně. Tak drsné to naštěstí být nemusí.

 

Stačí, když vybavení doplníte nebo obměníte jen částečně, pokud budete zároveň k vaření přistupovat jinak než dosud. Rozhodují totiž i zdánlivé maličkosti.

 


Na čem například pečete koláče a řezy? Zavrhněte vymazávání pekáčů a plechů tukem a vysypávání moukou, používejte pečící papír. Výdaj pár koruna obejdete se bez nových plechů s nepřilnavým povrchem.

 

 

Nebo zkuste silikonové formy, nejsou drahé a prodávají si i malé například na muffiny. Sáhněte rozhodněte po těch, které mají atesty, nekupujte bezejmenné na tržišti.

 


Pořádná pánev je základ, zkuste krom teflonu i keramiku
Pokud přece jen chcete do nového vybavení investovat, začněte například u pánví, na kterých se dá zdravě dusit maso i zelenina. Roky býval jedničkou ve zdravém vaření teflon, protože stačí použít minimum tuku - proč ne, ale mějte na paměti, že dobrá pánev nestojí stovku nebo dvě.

 

Musí být poměrně těžká, to zaručí, že se nezprohýbá, renomované firmy navíc zaručí, že materiál nebude šizený. Pozor, teflonové pánve se nesmí rozpalovat na příliš vysoké teploty, pak hrozí vznik karcinogenních sloučenin.

 

Vyšší teploty snese novinka posledních let, keramické pánve. Ty se sice neobejdou úplně bez oleje, ačkoli to jejich výrobci někdy tvrdí, nicméně na dušení masa i zeleniny jsou skutečně vynikající.

 

Záleží samozřejmě i na tvaru pánve. Základem jsou samozřejmě klasické široké, ale pořiďte si také například wok pánev, v níž se díky jejímu tvaru obejdete s menším množstvím oleje. Skvělé jsou také grilovací pánve s mřížkou na dně, ideálně litinové.

 


Nerezové nádobí je vhodné, ale nemusíte za něj dávat desetitisíce 
Zdravě vařit můžete také díky vybavení jako je třeba římský hrnec, který umožňuje pomalé pečení s použitím minima tuku, jídlo přitom není ani trochu vysušené. Jde totiž o pekáč z neglazované keramiky – před pečením se namočí do vody, která se pak během pečení uvolňuje a činí pokrm vláčným.

 

Uvažujete také o tom, že byste staré nádobí nahradili nerezovým? Klidně, ale není nutné, abyste na různých předváděcích akcí za nějaké utratili deseti tisíce korun.

 

 

Poslouží i běžné nerezové nádobí renomovaných výrobců, to mnohem dražší nenabídne v podstatě nic navíc. Výhodou nerezu je především dlouhá životnost, snadná údržba a při vhodné konstrukci i úsporné vaření, to však samo o sobě není ničím dietnější než kuchtění ve smaltovaných hrncích.

 

Tip, který se hodí aneb zbavte smažená jídla tuku
To, že občas dostanete chuť na řízky, není žádný hřích, stejně jako není fatálním prohřeškem, když si je občas doma připravíte. Navíc třeba takový tradiční vánoční kapr není ničím jiným a proč se ho vzdávat, když na podobné jídlo zase nejméně půl roku ani nepomyslíte?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Mýty o kávě a kole! Kolik jí můžete vypít a opravdu škodí?

Jinak se hubne ve 20, jinak ve 40. Jděte na to správně!

Zbavte se břicha za pouhý týden! Tohle cvičení zabere!


Smažené jídlo samozřejmě nebude dietní nikdy. Zdravější než smažení na pánvi je smažení ve fritovacím hrnci, ale ten jste možná už dávno dali pryč, protože jste pro něj kromě občasné chuti na řízky nebo smažený květák neměli využití.

 

kuste to však takhle: vedle pánve na smažení dejte vařit hrnec s vodou a čerstvě usmažený kousek do něj vždy na chvíli ponořte. Je to na odstraňování tuku mnohem účinnější než odsávání kuchyňskými utěrkami, na chuti jídla se přitom nezmění nic.

 


Mimochodem, pokud už smažíte, s klidem sáhněte po sádle – jídlo už kvůli tomu kaloričtější nebude a vy si alespoň můžete být jistí, že se tuk nebude nebezpečně přepalovat, jak rády činí některé rostlinné oleje.

 

 

 

Hitem je vaření v páře
Vůbec největším hitem poslední doby pak je vaření v páře – k němu skvěle poslouží parní hrnce, v nichž se dá připravovat více částí jídla pohromadě, uvaříte tak s minimální ztrátou vitamínů, minerálů a dalších živin zároveň například brambory, rybu i zeleninu.

 

Případně se dají využít trouby, protože moderní spotřebiče rovněž nabízejí vaření v páře, jejich výhodou je mimo jiné možnost připravit v nich tímto způsobem větší množství jídla.

15 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře