Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Olivový olej se často považuje za jednu z možností, jak zachránit své srdce. Pomáhají ale i jiné rostlinné tuky, poradíme vám jaké.

Olivový olej je záchranou pro srdce. Pomůže ale i řepkový či sardinky

Olej
zdroj: isifa.com Olej
aktualizováno 10.04.2013, 00:26 | 10.04.2013, 00:00 | doma.cz/mag

Olivový olej se často považuje za jednu z možností, jak zachránit své srdce. Pomáhají ale i jiné rostlinné tuky, poradíme vám jaké.

Na chleba klidně máslo
Největším zabijákem srdce a cév jsou živočišné tuky. Neznamená to, že byste je neměli jíst vůbec, ale pokud si dopřáváte k snídani krajíc chleba s máslem, bude lepší, když si v poledne na brambory dáte něco jiného. Z celkové množství tuků mají tvořit jen jednu třetinu.

 

Ještě s větším klidem samozřejmě můžete sáhnout po margarínech, v devadesátých letech v nich sice často byly takzvané transmastné kyseliny – to nejhorší mezi tuky. Snižují totiž hladinu ochranného cholesterolu a zvyšují hladinu nebezpečného cholesterolu. Dnes je najdete zejména v různých levných sladkostech. Varovat by vás mělo složení uvádějící ztužené tuky. Ale pozor, ne každý ztužený tuk je špatný. Sami to bohužel nepoznáte.

 

Olivový olej Jak se dělá olivový olej? Sledujte video!

 

Kdo holduje sádlu, nemusí se stydět, složení mastných kyselin je z hlediska výživového příznivější než u másla a obsah cholesterolu je také nižší (100 mg na 100 g, máslo má 240 g).


Řešením je také máslo pomazánkové, které je českou specialitou. Obsahuje zakysanou smetanu obohacenou sušeným mlékem nebo sušeným podmáslím. Je zhruba o dvě třetiny méně tučné a také kalorické než klasické máslo.

 

smažení
(Foto: isifa.com)

 

Na fritování a smažení řepku


Do fritézy používejte olej, který je do nich určen. Jedině tak zajistíte, že při smažení nebudou vznikat látky, které mohou vést ke zvýšení rizika rakoviny. Nefritujte při teplotách vyšších než 180 stupňů a olej vyměňte zhruba po desátém použití. Myslete hlavně na to, že fritování stejně jako snažení zdraví neprospívá. Pokud možno se mu vyhýbejte.

 

Smažit lze samozřejmě na většině rostlinných olejů, řepkový je tepelně odolnější než slunečnicový, to znamená, že se tolik nepřepaluje. Jak to poznáte? Nad pánví se bude vznášet namodralý kouř, pak určitě stáhněte teplotu.

 

Do salátu olivový nebo i ořechový


Ve studené kuchyni najde uplatnění každý rostlinný olej, můžete je střídat a vyzkoušet nejen olivový, ale i slunečnicovým. Dobrý tipem je pak olej řepkový, který je co do složení na druhém místě za olivovým, následuje slunečnicový a sójový. Výhodou je, že narozdíl od olivového oleje nemá výraznou chuť a snadněji tam na salát nalákáte jejich odpůrce. Vhodnou volnou jsou pak všechny oleje vyrobené ze semínek a ořechů. Jejich chuť je ale velmi specifická a intenzivní, což nemusí všem vyhovovat.


Na talíř ryby


Mezi živočišnými tuky je jedna skupina, kterou si může dopřávat poměrně často. Zejména lidé, kteří mají problémy s cholesterolem, by měli do jídelníčku zařadit ryby a mořské plody. Jsou v nich takzvané omega mastné kyseliny. Tajemstvím jejich úspěchu je, že zvyšují hladinu dobrého cholesterolu, který cévy narozdíl od toho špatného chrání. Navíc jsou nezbytné například pro správný vývoj očí, vývoj spermií a snižují rizika vzniku krevních sraženin v krvi. Dávejte je svým dětem, protože pomáhají při vývoji mozku.
Kromě tuňáka, lososa nebo obyčejných sardinek či filé je získáte také z lněného oleje čili z lněných semínek.

 

Na pečení: Margarín, nebo máslo? Záleží, na co jste zvyklí a co vám více chutná. Pokud jíte sladkosti je výjimečně, klidně do nich dejte máslo. Pokud je jíte často, pravděpodobně vás nepřesvědčíme o tom, ani cukr a ani tuk a to dokonce rostlinný vám neprospívá. Když už nemůžete odolat, zapomeňte alespoň na průmyslově vyráběné cukrovinky. Levné sušenky z asijských obchodů s dobou trvanlivosti několik měsíců by měli být tabu. A pokud už jste dokonce na své zdraví rezignovali, ušetřete jich alespoň děti.

 

Proč se řepkový olej tak zlepšil?

 

Klasický řepkový olej se u nás po druhé světové válce začal používat vedle slunečnicového a sójového oleje v potravinářství k přípravě ztužených tuků a postupem času též jako stolní olej, tehdy obsahoval zhruba polovinu kyseliny erukové, která výrazně zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi. Z těchto důvodů se u nás začaly pěstovat řepky bezerukové, které naopak cévám prospívají. Navíc jsou na rozdíl od oleje olivového levnější.

 


ČTĚTE TAKÉ: 

Olivový olej: Dar ze zemí zalitých sluncem

Olivová sklizeň dorazila do Prahy

Výrobce varuje: Nevěřte olivovým olejům pod osm Euro za litr
 

 
20 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Lucie 19:38 10.04.2013
Ebook o hubnutí zdarma ke stažení:
http://bit.ly/hubnutihrou
Lucka 10:50 10.04.2013
ha ha