Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Pět důvodů, proč se přejídáme a tipy, jak konečně přestat!

Přejídáte se? Víme proč

aktualizováno 28.12.2011, 11:02 | 28.12.2011, 11:02 | doma.cz/ina/myzeny.sk

Pět důvodů, proč se přejídáme a tipy, jak konečně přestat!

Jak je možné, že se stále cpeme, i když jsme se stokrát zapřísáhli, že budeme jíst s mírou? Poznejte pravdu, kterou sama těžko odhalíte! Poradíme vám, jak se zbavit závislosti na častém hodování.

 

Pavla na obědy nechodí. V práci už od rána nabere takové tempo, že si sotva stihne vypít kávu. Polední jídlo řeší bagetou z automatu, kde si pak vyzvedne i nějakou tu tyčinku nebo sendvič na svačinu. Ze zaměstnání běží na schůzku s přítelem nebo kamarádkami, takže před obligátním kinem s nimi spolkne pizzu. Stává se, že noc pokračuje koktejly v baru. Přestože se Pavla pořádně nenají, dostane do těla tolik kalorií, jako kdyby se přejídala. Jak je to možné?


1) Můžou za to přísady

Výrobci potravin manipulují přísadami svých výrobků a balí je tak lákavě, aby vzbuzovaly chutě. Zní to logicky, potřebují přece své zboží prodávat. Problém pro vás nastává ve chvíli, kdy se v jejich obchodní strategii zamotáte a vybudujete si na nich stravovací návyky.


2) Instantní jídla – roste po nich hlad i chutě

Pro mnohé ženy jídlo představuje nepřítele. Čím více s ním zápasí, tím více dostávají na frak. Proč stále jíme, i když bychom už dávno měli být plni? Nutriční specialistka tvrdí, že je to i tím, že nedostáváme z jídla dost živin.

 

 

Hotová jídla ze supermarketů a instantní jídla ze stánků jsou plné tuků, rychlých cukrů, barviv a konzervantů. Takovým jídlem rychle stoupne hladina cukru v krvi a stejně rychle pak klesne. Pocit, že nemáte nikdy dost, vás nutí do dalšího jídla a má co dočinění právě s hladem po živinách.

 

3) Vytvoříme si závislost

Výrobci potravin záměrně přidávají do výrobků takové množství cukru, soli a tuku, že až mění způsob, jakým náš mozek a tělo na tyto potraviny reaguje, a způsobuje, že chceme mlsat víc a víc. Výrobci vědí, že díky tuku, cukru a soli se nedá výrobkům odolat. Sušenky, chipsy, pudinky, koblížky a tak dále vyvolávají radost z konzumace. Na jejich chuť už jsme zvyklí tak, že nám přestávají chutnat pokrmy, které svatou trojici přísad neobsahují. Stáváme se na nich závislí a chceme jich víc. Časem si jedení mozek stále silněji spojuje právě s chutí na sladké / slané / tučné.

 

ČTĚTE TAKÉ:
Přibrali jste? Zrychlete metabolismus sedmi zásadami
Objevte skvělé slevy na hubnutí
Osvědčené startery pro ploché bříško

 

 

Tyto potraviny mají zklidňující účinky; v momentě jak si je dáte, uleví se vám. Špatná zpráva však zní, že na ně znovu dostáváte nutkavou chuť. V mozku dochází ke změně - neurotransmitery ovládli naši reakci na jídlo. Jeden z nich je dopamin a ten hraje svou roli i v závislostech na drogách. Proto mohou nezdravá jídla vzbuzovat stejnou závislost jako kokain.


4) Nesnesitelná lehkost jídla

Další důvod přejídání je ten, že do nás jídlo lehce klouže. Doslova. Vše je rozmixované, vykostěné, ze všeho se odstraňuje vláknina a zrníčka, aby se to dobře kousala. Před třiceti lety běžný člověk žvýkal sousto pětadvacetkrát, dnes jen desetkrát. Naše epocha dala vzniknout novému druhu jídla - dětského jídla pro dospělé, které nevyžaduje žádné velké úsilí při konzumaci. Báječně klouže dolů krkem, takže až ztrácíte přehled, kolik toho sníte.

 

Než vám do mozku pronikne zpráva, že se žaludek nasytil, pošlete do něj další nadbytečnou stravu. Mnozí mají navíc ve zvyku sníst vše, co dostanou na talíř. Protože jsou tato jídla zbavena vlákniny, která ručí za pocit nasycení, cítíte se po takovém jídle hladoví.


5) Jídlo na každém kroku

Reklamy nás přesvědčují, že je legitimní jíst kdykoliv. (Kdykoliv máte chuť na něco malého, kdykoliv mezi jídly ...) Jídlo je neustále dostupné. Třeba chipsy koupíte na každém rohu. Nikdy nehladovíme, pokud pocítíme hlad, vždy je něco malého k dispozici. Hlavně pamlsky vystavovány u pokladen zvyšují výrobcům prodej. Když na vás útočí ze všech stran, zdá se být normální je jíst.

 

Reklamní slogany vás utvrzují v tom, že nemáte čas vařit zdravá pracná jídla, ale vypomoci si rychlým a snadným řešením. Takže když vidíte v obchodě připravené jídlo, které vypadá dobře a navíc tak chutná, je těžké odolat. Faktem je, že i zdravé jídlo může být rychlé na přípravu, jen se to třeba naučit!

 


Jak se krotit a zvládnout lákadla?

 

Jídlo vnímáme příliš jako samozřejmost, proto je pro nás na jednu těžké si ho dostatečně a v klidu vychutnat, ale zároveň si hříchy plné cukrů, tuků a solí odpustit. Jídlem nemálo kdy řešíme nervozitu, smutek i zklamání… Jak se za takových okolností soustředit na zdravé jídlo a jeho správné množství?

 

- Je třeba jíst plánovaně, ne chaoticky.

 

- Mlsání není fyziologickou potřebou těla, ale vysloveně reakcí na podněty z okolí. Plánujte si své jídla.

 

- Je důležité najíst se dříve, než pocítíte záchvat hladu, a stejně je nutné vyhýbat se deprivaci, protože v té chvíli sáhnete po nějakém pamlsku, abyste se utěšili.


- Udržujte pravidelné stravovací návyky. Když se snažíte přestat přejídat, je důležité mít plán. Abyste nejedli v rychlosti nezdravé věci, plánujte si dopředu, co a kdy budete jíst. Tato taktika poskytuje málo prostoru k přejídání. Řekněte sama sobě, že přestanete používat jídlo jako odměnu. Jde to.

 

 

Změňte přístup k jídlu

 

Když kuřáci letí letadlem, uloží si do mozku informaci, že let je nekuřácký, a fakticky se jim sníží chuť na cigarety. S kouřením se to lidstvu již podařilo. Kdysi bylo sexy, dnes už se považuje za něco smradlavého, co nikdo nechce. Místo toho, abyste se dívali na talíř zákusků jako na dobrotu, řekněte si: "Toto mi nic dobrého nepřinese."
 

 
5 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

jídlo 18:48 28.12.2011
Přejídáte se? Víte proč, protože nejíte správné potraviny, jak jednoduché. Nevíte si rady nebojte se nás nezávazně kontaktovat rádi Vám pomůžeme. Kontakt naleznete na www.hubnete.cz/bezobtizi