Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Odpovědi jsme hledali s odbornicí na výživu Alžbětou Béderovou.

Ryby v jídelníčku: Proč jsou tak zdravé a které si dopřát nejčastěji?

Ryba
zdroj: Thinkstockphotos Ryba
aktualizováno 25.04.2016, 16:02 | 25.04.2016, 16:02 | Doma.cz/tvnoviny.sk

Odpovědi jsme hledali s odbornicí na výživu Alžbětou Béderovou.

Středoevropské země za ostatními státy v konzumaci ryb zaostávají. Je to veliká škoda, protože ryby patří mezi potraviny zdravé a chutné. Patří mezi hlavní zdroj bílkovin, nenasycených mastných kyselin a vitaminu D.


Lidé ve střední Evropě snědí v průměru 5 kg ryb za jeden rok, což je velmi málo - oproti ostatním státům v Evropě, u kterých je to kolem 16 až 22 kg.

 

zdravý oběd
(Foto: facebook.com)

 

Spousta z nás se vymlouvá na nedostatek času, nebo že neví, jak se má ryba správně připravit, a proto raději zvolí jiné jídlo. Odborníci ale vysledovali zlepšující se vývoj. Dnešní střední generace dbá dle průzkumů na zdravou stravu více. Mluví o ní jako o nutričně a výživově vyspělé generaci. Hlavním problémem ovšem zůstává stále příprava, rybu totiž často konzumujeme smaženou, což ji nutričně totálně ničí.

 

ZKUSTE ZAJÍMAVÉ RECEPTY Z RYB:

Pečený kapr na zelenině
Bílá ryba s křupavou krustou
Ryba uzená ve woku
Filet z kapra dušený v mangoldu


Rybí maso je lehce stravitelné, často se využívá v dietních režimech a jeho bílkoviny obsahují celé spektrum esenciálních aminokyselin.


Ryby jsou významné kvůli svým tukům, které snižují hladinu cholesterolu, snižují předčasné riziko sklerózy nebo jsou velmi prospěšné pro naše vlasy a nehty. U dětí napomáhají dobrému vývoji mozku.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Proč je ryba vždycky lepší než vepřové maso aneb co na gril
Mořské ryby chrání před mrtvicí
Jarní grilování ve znamení ryb! Zvýší IQ vašich dětí!


Ryby rovněž obsahují železo, ale také aminokyselinu tryptofan, která má pozitivní vliv na naši dobrou náladu. Náš mozek dokáže tuto aminokyseliny proměnit v serotonin, což je hormon dobré nálady.


Obsah bílkovin a tuků na 100 g

 

Druh bílkovin tuků
Tuňák 20 8
Losos 20 11
Sleď 11 8
Makrela 11 6,5
Sardinky 19 11
Treska 17 1

 

 
5 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Pepa 07:26 26.04.2016
Ryby jsou možná zdravé, ale skutečné maso to není. Zařazuji je do kategorie zdravých, leč nepříliš chutných jídel. Ryba na grilu není až tak špatná, ale jen na "přechucení" jednou za rok. A to ještě ne na mém grilu. Totálně ho totiž zaneřádí a pak mám dojem, že jím ještě týden ryby. Vyčistit gril od ryb snad ani nejde.