Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Na kolo se vydáváme jak po Česku, tak do zahraničí. I když jsme vybaveni všemi bezpečnostními prvky a jezdíme opatrně, může se stát, že na kole zaviníme nehodu. Jak postupovat, abychom kvůli škodě na majetku nebo na zdraví poškozeného neplatili as...

Nehod na kole přibývá! Pozor, ať vás nepřijde draho

Cyklistka
zdroj: Thinkstockphotos Cyklistka
aktualizováno 30.06.2019, 00:00 | 30.06.2019, 00:00 | doma.cz

Na kolo se vydáváme jak po Česku, tak do zahraničí. I když jsme vybaveni všemi bezpečnostními prvky a jezdíme opatrně, může se stát, že na kole zaviníme nehodu. Jak postupovat, abychom kvůli škodě na majetku nebo na zdraví poškozeného neplatili astronomické částky?

Bezpečnou jízdu na silnici by měla každému cyklistovi zajistit takzvaná povinná výbava. Tu tvoří zejména správně vybavené kolo. Přilba je pak důležitá nejen pro cyklisty do 18 let, ale pro všechny věkové kategorie. Může zachránit život, a to zejména při srážce s pevnou překážkou. Riziko úmrtí po pádu bez přilby je 19krát vyšší.

 

Na pozoru je třeba se mít i na kole, podle policejních statistik stoupla meziročně nehodovost na jízdním kole skoro o 14 %. Loňský rok přinesl o 329 cyklistických nehod více než ten předešlý, celkem jich bylo nahlášeno 2 724. Usmrceno bylo přitom 38 cyklistů!

 

Faktorů, které přispějí k vaší bezpečnosti, je ještě více. Je třeba dbát na to, že v okamžiku vyjetí na silnici se cyklista stává účastníkem silničního provozu. Podle údajů Policie ČR cyklisté nejčastěji porušují pravidla tím, že nerespektují dopravní značení, ignorují světla na semaforech, disponují technickým vybavením, které je nedostačující nebo ve špatném stavu a při snížené viditelnosti jedou bez předepsaného osvětlení. „Je důležité být viděn a dobře vidět, tedy použití reflexních prvků a světel či svítilen. Většinou také doporučuji mít staženou na mobilu nejen navigaci či mapu, ale i aplikaci Záchranka pro rychlé přivolání pomoci sobě nebo druhým,“ vypočítává Stanislava Jakešová z Týmu silniční bezpečnosti.

 

 

Co bychom naopak měli při cyklojízdě eliminovat, je alkohol. „Alkohol a návykové látky jsou bezesporu zabijákem cyklistů. Nejvíce nehod, usmrcených a těžce i lehce zraněných cyklistů pojí řízení jich nebo jiných účastníků jízdní dopravy pod vlivem alkoholu 1,5 ‰ a vyšší,“ doplňuje odbornice na solniční bezpečnost. Podle jejích slov bylo 555 nehod, 6 úmrtí, 43 těžkých a 440 lehkých zranění cyklistů vloni ovlivněno právě jízdou s alkoholem v krvi.

 

Podle sdružení BESIP mezi nejčastější důvody nehod cyklistů patří:
• nezvládnutí jízdy – nezvládnutí řízení, vyjetí do protisměru nebo mimo komunikaci často v nepřiměřené rychlosti
• nepozornost – při seřizování kola, jídle nebo pití za jízdy
• nedodržení pravidel silničního provozu – nejčastěji nedání přednosti v jízdě
• nerespektování bezpečného odstupu – jak u jedoucích vozidel, tak při objíždění stojících vozidel
• nedostatečně označený/osvětlený cyklista - zejména při snížené viditelnosti
• kolize se zvířetem – nejčastěji s volně pobíhajícím psem
• špatně zvolená trasa jízdy – v hustém dopravním provozu s množstvím nákladních automobilů


Zabezpečte se pro případ zavinění nehody

 

Povinná výbava a rozumná jízda však nejsou jedinou prevencí, jak předejít nepříjemnostem. Uvědomělý cyklista by měl počítat s tím, že k nehodě může tak jako tak dojít, a před problémy ohledně náhrad škod z nehody mu může pomoci odpovědnostní pojistka.


Pokud jako cyklista způsobíte nehodu, jste povinen uhradit vzniklou škodu. A to jak v případě, kdy porazíte chodce či ohrozíte dalšího cyklistu např. na cyklostezce, tak v situaci, kdy se střetnete s motorovým vozidlem v běžném dopravním provozu. Právě v těchto případech bývají škody nejvyšší. Povinné ručení pro cyklisty neplatí, mohou si však pojistit svou odpovědnost, buď samostatně, nebo v rámci pojištění domácnosti.


„Pojištění odpovědnosti se vztahuje na újmy způsobené při běžných činnostech, patří sem také rekreace a zábava včetně rekreačních sportů, chůze, jízdy na kole nebo na koni. Vztahuje se na všechny události, které se stanou na území Evropy, takže platí i pro jedince nebo rodiny, kteří vyjedou na kolo mimo tuzemsko,“ vysvětluje Michal Kozub, produktový manažer z Direct pojišťovny.

 

ČTĚTE TAKÉ:

I v Praze na kolo? Kam vyrazit o víkendu nebo jen tak po práci
Poprvé na kole? Jak a na čem naučit dítě jezdit
Cyklisté pozor! Chraňte svoje oči!

 

Odpovědnostní pojistka přitom kryje většinou náklady na újmu na zdraví nebo na životě poškozeného, včetně náhrady jeho nákladů na zdravotní péči a odškodnění za smrt. Vztahuje se také na další škody, které mohou vzniknout například při nehodě.

 

Pojištění odpovědnosti, které cyklisty před uvedenými riziky dokáže ochránit, nabízí většina pojišťoven a pohybuje se v řádech stokorun za rok. Výhodou je, že taková pojistka platí pro celou domácnost, tedy všechny členy rodiny žijící na jedné adrese. Pojištění pokrývá škodu klidně až do výše 25 milionů korun, což není rozhodně přemrštěné, vyplacené částky na náhradu mohou jít do roviny několika milionů.

 

Jízdní kolo musí být vybaveno:

 

• zadní odrazkou červené barvy, která může být kombinována se zadní červenou svítilnou
• přední odrazkou bílé barvy
• odrazkami oranžové barvy na obou pedálech
• na paprscích kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy na každé straně kola
• dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovaným ovládáním brzdového účinku, dětské kolo pro děti předškolního věku by mělo být vybaveno protišlapací brzdou - nemusí být vybaveno přední brzdou
• volné konce řídítek musí být zaslepeny
• matice nábojů kol musí být uzavřené, nejsou-li křídlové případně rychloupínací.

 

Výbava kola za snížené viditelnosti:


• světlomet svítící dopředu bílým světlem, referenční osa světelného toku musí protínat vozovku nejdále 20 m od světlometu
• zadní svítilna červené barvy, může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy
• zdroj elektrického proudu, který musí svou kapacitou zajistit svítivost předchozích světel po dobu minimálně 1,5 hodiny bez přerušení

 


Populární sjezdy jsou rizikem


Pokud podnikáte pouze rekreační cyklovýlety nebo i stále populárnější singletreky, myslete i na vlastní bezpečí. Dostačující je úrazové pojištění, ovšem čtěte jeho podmínky a případné výluky. „V zahraničí postačí klasické cestovní pojištění, ale pokud se chystáte sjíždět kopce na horských kolech, doporučuji vedle cestovního pojištění také úrazové. Kryje i rizikové sporty a zážitkové aktivity,“ říká Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny Uniqa s tím, že na hory do zahraničí je dobré si ověřit, že součástí vašeho cestovního pojištění jsou i náklady na zásahy horské služby. V České republice jsou pro naše občany zdarma, ale v zahraničí jde většinou o soukromé firmy. „Běžná záchranná výprava se tak může vyšplhat na desítky i stovky tisíc korun,“ doplňuje Svobodová. V tomto ohledu pak není radno podceňovat ani cestu na Slovensko.

 

žena na kole
(Foto: Getty Images)


Když už k nehodě dojde

 

Pokud cyklista při karambolu poškodí jakýkoliv majetek, nebo dokonce někoho zraní, měl by samozřejmě viník poskytnout první pomoc, eventuálně přivolat složky integrovaného záchranného systému. Jestliže je výsledkem jen škoda na majetku, je vhodné vše pečlivě nafotit, aby měl viník zdokumentováno, jakou škodu reálně způsobil, a aby po něm následně nebyla vymáhána náhrada škody ve větším rozsahu, než za kterou nese odpovědnost. Když dojde ke škodě na takovém majetku, jehož majitel není přítomen či znám, měl by viník učinit nezbytné kroky k předání informace o tom, kdo škodu způsobil. „Lze například umístit na místo škody lístek se vzkazem a telefonním číslem. Toto je přirozeně na morálce každého, zda ponese čestně odpovědnost za vzniklou škodu,“ dodává advokát Michal Hon. Dále je vhodné zajistit si kontakt na svědky, kteří byli nehodě přítomni či ji nějak vnímali. Svědek totiž může potvrdit skutkovou verzi nehody a vyloučit či omezit zavinění na viníkově straně.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře