Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Cítíte se neustále unavení a musíte vypít konvici kávy než se dostanete z postele? Pak se vám uleví, když zjistíte, že být ranní ptáče není vrozená vlastnost.

11 triků, které vám pomohou lépe se vyspat

aktualizováno 11.07.2011, 13:32 | 10.07.2011, 00:00 | tej

Cítíte se neustále unavení a musíte vypít konvici kávy než se dostanete z postele? Pak se vám uleví, když zjistíte, že být ranní ptáče není vrozená vlastnost.

Poradíme vám jak se i po celkem krátkém spánku ráno cítit odpočatě.

 

1. Temné prostředí


Zajistěte si co nejtemnější místnost, ve které bude spát. Pořiďte si závěsy, rolety nebo žaluzie, vypněte televizi, omezte přístup světla z chodby. Tma vám umožní usnout rychleji a s prvním sluncem se vzbudíte častěji sami.

 

2. Zjistěte kolik spánku potřebujete


Dospělý člověk potřebuje spát v průměru 7 až 9 hodin, ale potřeba každého jedince je v tomto odlišná. Není zdravé spát méně než 6 hodin, protože se tím zvyšuje riziko vzniku chronického spánku. Pokud nevíte jak dlouho potřebujete spát vy, jděte prostě, když jste unavení a vstaňte, když se probudíte sami. Měli byste to ovšem vyzkoušet o víkendu nebo dovolené, abyste nezaspali do práce.

 

3. Rytmus spánku


Pravidelnost spánku je také velmi důležitá. Lidé, kteří chodí spát každý den v jinou hodinu nebo se v noci budí, jsou unavenější, než lidé, kteří ulehávají pravidelně ve stejnou hodinu s maximálním rozdílem 60 minut. Proto se doporučuje chodit spát a vstávat přibližně ve stejnou dobu každý den.

 

4. Alkohol


Je sice pravda, že vám alkohol nabudí únavu, ale zruší snovou fázi a ráno se tak probudíte unavenější. Nejen, že je alkohol diuretikum, takže vás v noci několikrát požene na toaletu, ale také činí váš mozek aktivním po dobu 3 až 4 hodin po tom, co jste si vzali poslední drink. Pokud máte alkohol rádi, měli byste se mu 4 hodiny před spaním vyvarovat.

 

5. Menší porce jídla


Co a kdy v noci jíte se odrazí na tom, jak se ráno cítíte. Pozdní stravování uvede tělo do procesu, který vám ztíží usnutí. Pokud se vám také stává, že se budíte s potřebou jít na toaletu, posuňte si poslední přísun jídla o hodinu dopředu. Pokud ovšem musíte v noci něco sníst, vyberte si malou a lehce stravitelnou porci.

 

6. Pitný režim


Během spánku tělo nepřijímá žádné tekutiny, a tak se ráno stane, že je dehydratované. Tomu nejlépe pomůžeme sklenkou obyčejné vody ihned po probuzení. Dalším dobrým důvodem, proč začít den sklenkou vody je fakt, že voda uvede do pohybu krevní oběh v těle, což vám dodá potřebnou energii.

 

ČTĚTE TAKÉ:

VŠE O ZDRAVÍ ŇADER: zkontrolujte, jak na tom jste!

HYGIENIK RADÍ: Jak se bránit bakterii E.coli

 

7. Snídaně


Ne nadarmo se říká, že je snídaně nejdůležitějším jídlem za den. Tělo po ránu potřebuje cukr do mozku, aby běžel normálně. Bez cukru budete unavení. Každý člověk má však i na snídani specifické potřeby. Někdo potřebuje víc bílkovin (vejce, šunka), jiní potřebují sacharidy (chléb, obiloviny). Vyzkoušejte co vyhovuje vám a uvidíte, že se budete cítit lépe.

 

 

8. Káva


Mnozí z nás potřebují svůj příděl kávy v dopoledních hodinách. Pokud ale pijete kávu i během dne, není to zrovna nejzdravější. Káva nebo čaj obsahují kofein, který zvyšuje tvorbu adrenalinu v těle, velké množství kofeinu může mít nežádoucí účinky. Pokud chcete mít kvalitní spánek, neměli byste pít kávu minimálně šest hodin před ulehnutím.

 

9. Sluneční světlo


Světlo ze Slunce ovlivňuje epifýzu v mozku, což vede ke snížení melatoninu. Čím méně melatoninu v těle máte, tím méně jste unavení, proto se doporučuje strávit první půlhodinu venku na slunečním světle. Pokud je špatné počasí a po sluníčku jako by se slehla zem postačí vám i umělé sluneční světlo, které si nyní prodává ve formě žárovek.

 

10. Procházka


Jestli máte možnost, zajděte si ráno na malou procházku. Stačí aspoň 20 minut denně a budete mít více energie než když strávíte celý den doma. Můžete vzít třeba pejska na procházku a zabijete tak dvě mouchy jednou ranou.

 

 

11. Cvičení


Když jste v pohybové aktivitě, proudí krev rychleji, čímž vám tělo pomůže získat potřebné množství energie. Nemusíte se nutně strhat, stačí rychlejší chůze, plavání či jóga.
 

 
3 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

NatasaZ 17:51 30.01.2018
Díky za zajímavé tipy, pár dalších najdete i tady: https://www.eushops.cz/Spatne-navyky-ktere-brani-s... :) Mně se spánkem nejvíc pomohl přechod na pravidelný režim a taky výměna polštáře. Jsem mnohem bdělejší a taky se mi snadněji usíná.