Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Sníme jich několik kil – děláme tím něco pro zdraví, nebo si spíše škodíme?

Houby jsou zdravé a vhodné pro dietu

aktualizováno 17.08.2010, 15:15 | 17.08.2010, 00:00 | doma.cz/kat

Sníme jich několik kil – děláme tím něco pro zdraví, nebo si spíše škodíme?

Houbařská sezona je v plném proudu, z lesů si nosíme košíky hub. Děláme si je smažené, na másle nebo je sušíme. V některých letních dnech se tak snadno stane, že je konzumujeme opravdu ve velké míře.

 

Už samotný sběr hub jako takový je pro naše tělo skvělou aktivní relaxací: při procházce v lese si pročistíme plíce, spálíme nějaké ty kalorie a u duše nás může hřát, že si domů doneseme výslužku hodnou návštěvy u strýčka na Moravě.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Ředkvičky vyženou plíseň z těla

Máte rádi borůvky? Vaše srdce také

Houbové ragú s bylinkovým knedlíkem

 

I kdyby v houbách nebyly žádné tělu prospěšné látky, už samotný fakt, že díky jejich konzumaci vyloučíme z jídelníčku alespoň občas maso, nám udělá dobře. Zdravý jídelníček znamená totiž pestrý jídelníček. To vše za předpokladu, že sbíráme jen ty houby, ve kterých se vyznáme a opravdu o nich víme, že jsou jedlé.

 

Houby jsou z 95 procent tvořeny vodou. Proto se, když je usušíme, tolik scvrknou. Na sto gramů mají v průměru pouhých 100 kJ. Zbylá část hub je tvořena bílkovinami i vlákninou. Obsahují hodně minerálních látek (draslík, vápník, fosfor, sodík, mangan) a vitaminů (vitamin A, vitaminy skupiny B).

 

 

Vláknina podporuje např. růst  "zdravých bakterií“ v našich střevech a tím také posilují imunitu těla. Některé druhy mají dokonce léčivé účinky (houby šiitake, hlívy či žampiony) a proto je často využívají některá odvětví alternativní medicíny.

 

Houby jsou i po usušení vynikajícím ochucovadlem. Svou pronikavou vůní a chutí nám mohou dopomoci k odbourání nadměrného přísunu soli - čím jsou přísady v jídle aromatičtější a chuťově výraznější, tím máme menší sklon solit. Nejzdravější a nejdietnější způsob úpravy je dušení s lehkou příměsí kmínu.

 

Houby by se neměly zapařit, tím se totiž zhoršuje jejich stravitelnost a některé pak mohou být i zdraví nebezpečné. Sbírat by se houby měly do proutěných košíků nebo papírových pytlíků.

 

Houby bychom měli sbírat v oblasti čistého životního prostředí, protože do sebe nasávají (jako houby) určité množství těžkých kovů a dalších látek. Houby z pěstíren jsou v tomto smyslu chráněny lépe.
 

 
18 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře