Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Zvláště citlivě na ztrátu vody reagují děti a starší lidé.

Trápí vás únava? Možná je to dehydratací

aktualizováno 21.08.2011, 00:47 | 21.08.2011, 00:00 | doma.cz/kat

Zvláště citlivě na ztrátu vody reagují děti a starší lidé.

S nástupem horkých letních dní trávíme mnohem více času venku. Sluníčko nás láká do přírody a k vodě, užíváme si dovolenou, více cestujeme. Léto však s sebou přináší i určitá specifická zdravotní rizika. Jedním z nich je dehydratace, tedy příliš nízký obsah vody v těle. Zvláště citlivě na ztrátu vody reagují děti a starší lidé, uvádí server www.vyzivavnemoci.cz.

 

Bez dostatečného množství vody nemůže naše tělo provádět kritické buněčné procesy, které produkují energii a zajišťují správnou funkci organismu. Již malá ztráta vody způsobená pocením může vést k rozvoji příznaků dehydratace u dospělých, zejména u seniorů.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Akupunkturou k úlevě od bolesti

Zjistěte příčinu bolestivé menstruace - TEST

 


Příznaky dehydratace:

 

Pocit žízně
Suchá kůže
Sucho v ústech
Snížené pocení
Únava, slabost
Závrať a točení hlavy, zejména při přechodu ze sedu do stoje
Třes nebo zimnice
Nižší objem moči, velmi tmavá barva moči

 

Prvním příznakem dehydratace je obvykle pocit žízně. Ten však může být u některých jedinců oslabený, hlavně u starších lidí. Menší pocit žízně mívají obecně také ženy.

 

 


Základní pravidlo zní: doplňovat tekutiny

 

Tělo funguje jako dobře promazaný stroj, který nám dokáže dát najevo, když potřebuje doplnit tekutiny. Odborníci však doporučují nečekat až na pocit žízně, ale napít se, kdykoliv je to jen možné. Ženy by měly za běžných klimatických podmínek vypít 1,6 litru tekutin, muži o něco více (2 litry), uvádí server ulekare.cz.

 


Co pít?

 

Nejvhodnějšími nápoji k pravidelné konzumaci jsou:

obyčejná pitná voda z vodovodu,
nesycené balené vody,
ředěné přírodní ovocné nebo zeleninové šťávy,
neslazený slabý čaj.

 

Pozor na průjmy a zvracení

 

Dehydrataci u dětí a dospělých může způsobovat také:

zvracení,
průjem,
vysoká horečka a
související onemocnění.

 

U oslabených jedinců je ztráta tekutin obzvláště nebezpečná, zejména pokud nejsou tekutiny a elektrolyty (především sodík a draslík) průběžně nahrazovány.

 
11 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Veruna 11:47 22.08.2011
Teda musim uznat, že v těhle vedrech jsem schopná vypít za den snad 3 litry lahve vody a ještě čaje k tomu :)
V práci většinou ten čaj a protože nemám tak úplně sedavé zaměstnání, tak za "pochodu" balenou vodu - hodně jsem si oblíbila takový ty 0,75 Aquagymky od aquily. Objevila jsem je ve fitku a nedám na ně dopustit - není to tak těžký, aby to člověk nehodil do kabelky, dobře se z toho pije a dobře se to drží - na sport a pobíhání po městě fakt dělaný :)
..a když mě po tom městě honí krom práce taky mlsná, jdu do jahodový :)
Mišulinka 11:32 22.08.2011
No to je přesně to co já říkám pořád dokola. Prostě jakmile se člověk vykašle na dodržování pitnýho režimu, pije málo a ještě tekutiny, který nejsou vhodný, tak je rázem v háji .. má zaděláno na průšvih, který se bude jasně týkat jeho zdravotního stavu.. Já sem si prošla vším možným, když sem pila jako mraveneček.. od zánětů ledvin, zánětů močových cest, migrén, problémů s pletí atd až k pobytu v nemocnici... no nepřála bych to nikomu. Proto doporučuju fakt denně vypít tak minimálně ty dva litry čistý balený vody ( aquila - nejlépe, pomůže hydratovat, ale zbytečně vodu nezadrží v těle díky nízkýmu obsahu sodíku) .. doplnit nějakou minerálkou, protože voda je sice super, ale minerály sou taky důležitý obzvlášť hořčík - u mě pomocník číslo jedna na křeče v nohou... a před sportíkem si dávám mattoni sport- nejlepší!!!! :-) opravdu lidi neblbněte a nepodceňujte to... není to legrace potom.. ty problémy za to nestojí a budete se celkově cítit líp ..