Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Chřipek, infekcí a nachlazení je tady!

Návod na maximální imunitu: tak vás chřipka neskolí

Chřipka
zdroj: isifa.com Chřipka
aktualizováno 31.10.2012, 11:19 | 31.10.2012, 00:00 | doma.cz/kat

Chřipek, infekcí a nachlazení je tady!

Přestože máme k dispozici řadu prostředků, které nám pomáhají se vypořádat s rýmou, chrapotem nebo bolestí v krku, nejlepší by bylo přežít zimu bez jakékoli nemoci. Budete-li se letos držet následujících doporučení lékařů a odborníků na zdravý životní styl, dost možná se vám to konečně podaří.

 


Abyste letošní zimu přežili ve zdraví:


1. Dopřávejte si vitamín C ve všech podobách – ze všech vitamínů je právě vitamín C nejúčinnější v boji proti infekčním onemocněním, viry i bakterie se ho bojí jako čert kříže. Protože je vitamín C rozpustný ve vodě a snadno se z těla vylučuje močí, nemusíte se bát, že by se vám v těle přespříliš hromadil. Proto si ho dopřávejte bez obav: velké množství vitamínu C obsahuje citrónová šťáva a všechny citrusové plody, dále černý rybíz nebo šípky. Samozřejmě je možné (a vhodné) jej koupit také v tabletách a různých potravinových doplňcích.


2. Naučte se, jak posílit imunitu – můžete si koupit drahý preparát k posílení imunity v lékárně, ale lze to udělat i jinak. Pro zdravou imunitu je důležitý dostatek spánku, pravidelná fyzická aktivita a vyvážená strava. V poslední době vychází najevo především důležitá role kvalitního spánku pro správné fungování imunitního systému. Chcete-li vědět, zda je váš spánek opravdu kvalitní, vyplňte si spánkový dotazník.


3. Nenechte se vysušit – první obrannou linii proti infekci pronikající zvenčí představuje naše kůže a sliznice. Aby však mohly správně plnit svoji funkci, musí být sliznice dostatečně zvlhčené a kůže hydratovaná a bez prasklin. Dodržujte pitný režim a kůži pravidelně hydratujte.


ČTĚTE TAKÉ:

Co pít při chřipce a nachlazení?

Jak se zbavit rýmy: Babské rady i nejnovější trendy!

 


4. Nekuřte – je dávno prokázáno, že kuřáci tráví na nemocenské více času než jejich vrstevníci, kteří se obejdou bez cigarety. Kouření oslabuje imunitní systém a poškozuje dýchací cesty, které jsou proto náchylnější k onemocnění. Můžete s kouřením přestat ještě tuto zimu? Udělejte si náš test.


5. Netopte příliš – prudké výkyvy teplot oslabují náš organismus natolik, že se snadno stává kořistí infekce. Doma proto přes zimu udržujte spíše nižší teplotu. Kromě pevnějšího zdraví ještě i ušetříte.

 

 

Chřipka
(Foto: isifa.com)

 


6. Choďte ven
– uzavřené a málo větrané prostory představují ráj pro šíření choroboplodných zárodků. Na druhou stranu také podchlazení náš organismus oslabuje, a proto pokud chcete letošní zimu přežít bez nemoci, pořiďte si konečně nejen módní, ale hlavně funkční oblečení i obuv.


7. Myjte si často ruce
– v dětských kolektivech se všechny nákazy šíří rychlostí blesku právě proto, že zásady hygieny těm nejmenším mnoho neříkají. Dospělí by však měli vědět, že důsledné mytí rukou a správné používání jednorázových kapesníků prokazatelně chrání před (nejen chřipkovou) nákazou.


8. Nechoďte mezi lidi – to je samozřejmě myšleno s nadsázkou. Je však pravda, že čím více lidí se shromáždí na jednom místě, tím snadněji se šíří infekce. Také proto se při pandemiích zavírají školy, kina a další veřejné instituce.


9. Chraňte i své nejbližší – od cizích bacilonosičů si dokážeme udržet odstup, s těmi „domácími“ to jde podstatně hůře. Proto se stoprocentně vyplatí chránit před infekcí také své děti a partnery. Všechny zásobujte vitamíny a svým dětem vysvětlete význam základních hygienických pravidel. Trápí vaše dítě chrapot a bolest v krku? Nechte si poradit od zkušeného „domácího lékaře“.


10. Nepodceňujte očkování – i když očkování proti chřipce nemusí být účinné stoprocentně, většinu lidí dokáže ochránit. Očkování se musí každý rok opakovat, protože virus chřipky se každoročně mění (mutuje), a používaná vakcína se tak musí měnit s ním.

 

 

Chřipka
(Foto: isifa.com)

 


Co na nás v zimě číhá? Přinášíme přehled největších zabijáků.


V zimním období se daří především viru chřipky, který dokáže zavírat úřady, školy a působit paniku. Kromě něj se však v zimě můžeme potkat i s dalšími nebezpečnými mikroorganismy:


Rinoviry a další viry – tito miniaturní trapiči jsou odpovědní za většinu případů „obyčejného“ nachlazení. Je jich tolik různých druhů, že se proti nim na rozdíl od chřipky nemůžeme chránit očkováním a jako léčba nejvíce zabírají babské rady: horký čaj s citrónem, omotaný krk a teplá postel. Nachlazení má podstatně mírnější průběh než chřipka, do týdne by měly příznaky ustoupit a nemělo by být provázeno vysokou horečkou.

 


Virus chřipky – všechny viry preferují spíše chladné počasí, ale virus chřipky je v tomto ohledu labužník. Nejvíce případů se vynoří pravidelně v prosinci a v lednu, po zbytek roku bývá klid. Chřipková infekce přitom znamená pro náš organismus mnohem větší zátěž než běžné nachlazení. Kromě očekávaného chrapotu a rýmy se přidává těžká únava, bolest kloubů a svalů a především vážné oslabení imunity. Právě toto oslabení způsobuje, že za chřipkovou infekcí nezřídka následuje zápal plic nebo jiné vážnější onemocnění.

 

Z toho důvodu řada lékařů předepisuje při chřipce preventivně antibiotika, i když ta jsou jinak na virové onemocnění naprosto neúčinná. Jak rozlišíte chřipku od obyčejného nachlazení? Stoprocentně jedině laboratorním vyšetřením, ale s dostatečnou spolehlivostí to dokáže i náš TEST.

 


Streptokoky – před objevem antibiotik běžně rozsévaly mezi lidmi smrt a ani dnes nezahálí. Právě streptokoky často využívají zimní sezóny a vrhají se na nemocné, jejichž imunita byla oslabena chřipkou.

 

Streptokoků je více druhů, běžně způsobují angínu nebo zápal plic (pneumokok). I když antibiotika v současnosti na streptokoky spolehlivě zabírají, pro starší nebo oslabené pacienty může i dnes zápal plic představovat smrtelné onemocnění. Proto se těmto lidem doporučuje před začátkem zimní sezóny podstoupit očkování proti chřipce a zabránit tak dalšímu případnému oslabení imunitního systému.
 

 
2 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Dana 12:30 19.03.2014
Na nachlazení hned vytahuji z kabelky pastilky Herbalmed, které mě vždy podrží a je mě zase hej :)
Kateřina 19:52 25.11.2012
S manželem si ještě podporujeme imunitu Hlívou ústřičnou, dětem jsem koupila taky přímo hlívu ústřičnou disney a je to lepší. Jsme zdravá rodina a bez větších potíží..je dobré si na zimu imunitu podpořit a hlíva je na to nejlepší.
Dana 19:51 18.11.2012
Já děti neočkovala proti ničemu navíc, co se dělá běžně. Nejsem toho zastánce. Raději se snažím aby měly čersvou zeleninu a ovoce ale domácí a taky hodně pohybu. Na podporu imunity jsem jim začala dávat každý den Sirup Donald. Těší se, že vždycky v nové krabičce dostanou novou hračku disney a hlavně jim chutná. Moje děti jsou fit a zdravé, plné energie.
Standa 15:09 02.11.2012
No jasně, hlavně se nechejte očkovat! Modré straky už fakt neví, kde by z nás ty prachy vytáhli a zkoušejí to přes zdravotnictví. Díky nechci! Dělám dvanáctky na CNC a se svojim přijmem si nemůžu dovolit být nemocný a ještě budu cpát prachy Hegerovy! U nás doma se tabletky skoro vůbwec nebraly, to by už muselo být fakt zle. Máma nás vyhnala na bylinky a pak nám vařila čaje. Dneska abych se s píš bál že se otrávim, jak jsou všude jedy. Roba nedávno dotahla z lékárny byllinkový sirup na imunitu a tím se doma dopujeme všichni. a nemocni nejsme! Heger ať si to očkování naočkuje sám, když je tak účiné!
romario 14:00 31.10.2012
Dvacet let jsem nemarodil ani chřipka, rýma,angína.Jediný lék a prevence.Grog a rum.
Kika 10:35 31.10.2012
Nechoďte mezi lidi :-D To jsou rady. Zůstaňte doma zalezlí celou zimu :-D
Jiří 07:12 31.10.2012
Tyhle vějšplechty už jsem někde slyšel. Realita je bohužel jiná. Když děláte na tři směny na lince kde na vás každý prská protože dnešní systém modrých fašistů nedovoluje hodit se marot, tak stejně budete vždycky nemocný. Tento článek musel psát absolutní negramot jinak si to nedovedu vysvětlit.