Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Zdraví prospěšné látky lze získat i z běžné potravy. Záleží na skladbě a frekvenci stravování.

Bojíte se rakoviny? Známe potraviny, které proti ní pomáhají chránit

Mléko
zdroj: Getty Images Mléko
aktualizováno 16.05.2012, 00:00 | 18.05.2019, 00:00 | doma.cz

Zdraví prospěšné látky lze získat i z běžné potravy. Záleží na skladbě a frekvenci stravování.

Potraviny napomáhají v prevenci i léčbě rakoviny.  Některé dokonce účinky léčby posílí. Podle posledních výzkumů ženám, které musí prodělat chemoterapii kvůli nádoru prsu, svitla naděje, jak se uzdravit příjemnou cestou.

 

 

Vědci zjistili, že zdravotní stav žen po chemoterapii kvůli rakovině prsu zlepší jedna nebo dvě sklenky červeného vína. Odborníci laboratorními testy zjistili, že organická součást vína zvaná resveratrol zdvojnásobí léčebný efekt chemoterapeutického léku rapamycinu. Rapamycin zpomaluje a zastavuje růst rakovinných buněk. Ty si vůči němu ale dokáží postupem času vybudovat resistenci.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Rakovina: počet případů vzroste o 75 procent!

Jaký druh rakoviny je nejzákeřnější?

Rakovina prsu: podívejte se na unikátní samovyšetřovací metodu

 

Vedoucí výzkumu v nemocnici Cleveland Clinic v americkém Ohiu Dr. Charis Engová to vysvětluje: "Zjistili jsme, že resveratrol je v laboratorních podmínkách schopen odolnost zhoubných buněk zmírnit. Když jsme studovali jejich chování, objevili jsme, že rapamycin je v kombinaci s resveratrolem dvojnásobně efektivní. Pokud se vlastnosti této látky potvrdí i během klinických zkoušek, může to být pro léčbu rakoviny velký pokrok."

 

 

Burské oříšky  pro abstinenty

 

Podle Engové by mohla být chemoterapie doplněná každodenní konzumací sklenky vína mnohem účinnější. Velké množství blahodárného resveratrolu obsahují také burské oříšky.

 

Nadváha je důležitým rizikovým faktorem

 

Každá nadváha představuje riziko zvýšené pravděpodobnosti onemocní rakovinou prsu, protože množství tuku v těle má vliv na produkci hormonů. Speciální dieta, která  je sestavena na 1500 kalorií za den, pomáhá při  rakovinnovém onemocnění.

 

Dietologové nezavrhují ani dezerty, u všech receptů ale doporučuje nahradit máslo margarínem, bílá mouka má být nahrazena tmavou – celozrnnou.

 

"Základem prevence rakoviny prsu je, kromě pravidelných lékařských prohlídek, také životospráva (strava, pohyb, psychická rovnováha). Úprava jídelníčku se týká zejména v omezení konzumace alkoholu, snížení příjmu cukru, soli a naopak zařazení dostatku ovoce a zeleniny," radí nutriční poradkyně Věra Boháčová.

 

 

Své místo v jídelníčku by měla mít i vláknina (kromě ovoce a zeleniny jsou to celozrnné výrobky a luštěniny). "Další zásadou je snížit příjem tuků, zejména těch špatných (zdroje nasycených a transmastných kyselin) a preferovat dobré tuky, které jsou zdrojem neneasycených mastných kyselin (rostlinné oleje a výrobky z nich vyrobené, např. margaríny, dále tuky z ryb, ořechy a semínka)," radí odbornice.

 

Co a v jakém množství máme jíst?


PEČIVO: Šest až sedm porcí denně - nejlépe celozrnné.

(za porci je považován jeden krajíc chleba, jeden Pitta chleba, půl bagety, 25g snídaňových cereálií, rýže nebo těstovin, 150g brambor, 3 hrnky popcornu.)

 

ZELENINA: Bez omezení, ale nejméně čtyři porce denně (nejlépe vařená v olivovém oleji).

 

TUK: Čtyři až pět porcí denně, alespoň 3 z toho by měl tvořit olivový olej

(za porci je považována jedna lžíce oleje, dvě polévkové lžíce ořechů, slunečnicových semínek nebo piniových oříšků, jedna polévkovou lžíci arašídového másla, ¼ avokáda, 100 g vypeckovaných olivy.)

 

OVOCE: Tři porce denně.

(za porci je považováno jedno jablko, vinný hrozen, čtyři meruňky, půl banánu, 100g třešní, 1 kiwi, jedna nektarinka, jeden pomeranč, jeden broskev, dvě švestky, tři sušené švestky, dvě polévkové lžíce rozinek.)

 
MLÉKO A MLÉČNÉ VÝROBKY: dvě porce za den.

(za porci je považováno 250ml odstředěného mléka, jedno velké vejce, 25g tvrdého sýru, 100g tvarohu, 125ml jogurtu.)

 
MASO: Volitelné, ale je omezen na pouhých 300 gramů drůbež a mořských plodů (zhruba dvě kuřecí nebo rybí filety) týdně, a 150 gramů hovězího, vepřového, jehněčího a za měsíc. 

 
3 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

autorka je zaostalejší 20:56 18.05.2019
Ses poosraala ne? :D Ten konec tomu nasadil korunu ×D bože.
doga 11:03 11.10.2012
jo presne tak a chcipneme hlady
Ilona 12:47 16.05.2012
větší hovadinu jsem nečetla...to jste si vycucali z prstu??