Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Proti špatným genům nic nezmůžeme, ale každá můžeme udělat alespoń minimum toho, aby se nemoc nikdy neobjevila.

Rakovina prsu: 10 způsobů, jak snížit riziko nemoci

Dekolt
zdroj: Thinkstockphotos Dekolt
aktualizováno 15.01.2017, 00:01 | 15.01.2017, 00:01 | doma.cz

Proti špatným genům nic nezmůžeme, ale každá můžeme udělat alespoń minimum toho, aby se nemoc nikdy neobjevila.

Všem ženám, které se nechtějí vzdát bez boje a hodlají se udržet zdravé až do vysokého věku, zbývá ještě dost široké pole působnosti. Podle lékařů mohou ženy snížit své riziko rakoviny prsu hned deseti různými způsoby.

  

Udržte si zdravou váhu


Pokud chcete ochránit svá prsa před rakovinou, spočiňte alespoň občas kritickým pohledem na displeji váhy. Nadváha nebo dokonce obezita významně zvyšuje riziko rakoviny prsu, zvláště pokud kilogramy navíc naberete v období po menopauze. Pokud se vám ani po usilovném snažení nepodaří navléct do uzounkých džín, rozhodně nezoufejte. Riziko rakoviny je tím větší, čím více je přebytečných kilogramů a každé kilo dolů se vám započítá k dobru.

 
Cvičte


Ženy, které pravidelně cvičí, mají o dvacet procent nižší riziko rakoviny prsu než ženy, které se sportu věnují minimálně. Pohyb však musí být opravdu intenzivní a například práce na zahradě se v tomto případě bohužel nepočítá.

 

Omezte spotřebu alkoholu


Nemusíte být zrovna abstinentem, ale snažte se se tomuto ideálu alespoň přiblížit. Vědecké studie přesvědčivě dokázaly, že i mírné popíjení vede po mnoha letech k vyššímu riziku rakoviny prsu.

 
Vyhněte se hormonální terapii


Hormonální substituční terapie, kterou užívají některé ženy ke zmírnění příznaků menopauzy, zvyšuje riziko rakoviny prsu stejně jako obezita nebo nadměrná konzumace alkoholu. Ženy, které užívají kombinaci estrogenů a progesteronu po dobu pěti let, mají riziko rakoviny vyšší zhruba o třicet procent.

 
Jezte více sóji


Přidejte do svého jídelníčku některé asijské recepty, především ty s obsahem sóji. Podle některých studií nestačí ke snížení rizika jen potravinové doplňky s obsahem sójových výtažků, tuto prospěšnou luštěninu je třeba konzumovat pravidelně jako součást běžné stravy.

 
Přidejte zeleninu


Že máte jíst více ovoce a zeleniny, jste určitě slyšeli už tisíckrát. Nyní k tomuto prospěšnému kroku máte o jeden důvod navíc – čerstvé ovoce a zelenina snižují riziko rakoviny prsu.

 


Pijte zelený čaj


Studie na více než dvou tisících čínských žen prokázaly blahodárné účinky zeleného čaje. Pravidelné pití zeleného čaje snižuje riziko rakoviny prsu o čtyřicet procent, bohužel o černém čaji se totéž říci nedá.

 
Nekuřte


Pokud kouříte, měla byste přestat mimo jiné také kvůli svým prsům. Jestliže nekouříte, vyhýbejte se zakouřeným prostorám, kde pasivní vdechování cigaretového dýmu také zvyšuje vaše riziko rakoviny prsu.

 
Choďte na preventivní vyšetření


ženy od 45 let mají nárok na bezplatné mamografické vyšetření každé dva roky. Je pravda, že zejména ženám s vyšším rizikem se vyšetření doporučuje každý rok a toto vyšetření navíc si pak žena sama hradí. Obvykle stojí kolem 600 korun.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nedejte rakovině šanci: samovyšetření prsu krok za krokem

 

Provádějte pravidelné samovyšetření


Samovyšetření může svůj účel splnit pouze tehdy, když je prováděno pravidelně, pečlivě a správně. Nejedná se přitom o nic obtížného, hlavními předpoklady jsou všímavé oko, citlivý hmat, trocha trpělivosti a také láska k vlastnímu tělu, které si naši péči a pozornost rozhodně zaslouží.

 
48 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Kristýna 09:23 17.01.2017
Nejdůležitější bod tam chybí: dlouhodobé kojení je prokazatelně nejúčinnější prevencí rakoviny prsu. Dlouhodobé kojení znamená v řádu roků, nikoliv pár měsíců.
Martina Machačková 14:20 16.01.2013
Více informací o pojištění rakoviny prsu na www.foryou.cz