Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Mezi nejzákeřnější potraviny, které hlodají vaše kosti, patří zdánlivě nevinné pochoutky.

Sůl, soda a kofein: Trio, které škodí kostem

Káva
zdroj: Thinkstockphotos Káva
aktualizováno 13.12.2018, 16:23 | 13.12.2018, 16:23 | / doma.cz/kat

Mezi nejzákeřnější potraviny, které hlodají vaše kosti, patří zdánlivě nevinné pochoutky.

Výzkumy ukázaly, že ženy po menopauze, které měly ve svém jídelníčku hodně soli, ztratily více kostních minerálů než ženy stejného věku, které téměř nesolily. Bohužel stále přijímáme ve své potravě zhruba 2x tolik sodíku, než bychom měli. Doporučení přitom zní: do 2 300 mg denně sodíku, což se rovná čajové lžičce soli. Většina lidí však přijme denně až dvojnásobek.

 

Jakých potravin se vyvarovat? A čemu dát zelenou?


Sůl se bohužel vyskytuje v téměř všech zpracovaných potravinách, včetně celozrnného pečiva, cereálií apod. Pokud to jen lze, odstraňujte sůl ze stolu a při vaření nedosolujte. Vyhýbejte se zpracovaných potravinám – tam najdete až 70 % sodíku.


Rychlé občerstvení: zpracované maso v potravinách typu "fast food", párky v rohlíku, hamburgery, hranolky – to vše má příliš kalorií a soli, což je rizikový faktor pro osteoporózu.

 

Sůl
(Foto: TV Nova)

 
Sledujte etikety na obalech potravin, kolik je v nich sodíku. Jdete-li do restaurace, volte jídla méně slaná, například grilovaná masa, ryby, dušenou zeleninu a saláty. Případně požádejte, aby vám jídlo připravili bez soli.


Jezte hodně potravin bohatých na draslík (banány, rajčata, pomeranče), protože draslík pomáhá snižovat ztráty vápníku.

Vyvarujte se kolových nápojů a nápojů s bublinkami. Sycené nápoje obsahují kyselinu fosforečnou, která zvyšuje vylučování vápníku z moči.


ČTĚTE TAKÉ:

Čínská medicína: citron proti nachlazení nepomůže

Stárnoucí rodiče: jak o ně pečovat?


Kofein uvolňuje vápník z kostí, takže je oslabuje. Vypitím 100 mg kávy přijdete až o 6 mg vápníku! To není tolik jako u soli, ale i tak je to znepokojující.

 


I když čaj obsahuje také kofein, hustotu kostí nijak neovlivňuje, a to pro své rostlinné látky, které kosti chrání.


Kosti potřebují nejen vápník a vitamin D, ale i proteiny. Ženy, které nepřijmou denně dostatek bílkovin, si velmi často stěžují na bolest kostí. Proto by denně měli lidé přijmout mezi 55 a 64 gramy bílkovin (hodně proteinů má tuňák, vařené kuřecí maso, losos, bílý jogurt a další). 

 
2 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

jeste neco ke kofeinu 14:23 29.12.2011
http://jaknakavu.eu/o-kave/kofein-jeho-mnozstvi-v-...