Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Pravidla zdravého stravování je dobré dodržovat nejen kvůli tomu, abyste měly hezkou postavu. Občas jde také o zdravotní následky, které vám může konzumace určitých jídel ve špatnou dobu přivodit. Když třeba budete jíst jablka v nesprávný čas, mís...

12 potravin, které vám mohou přitížit, když je budete jíst ve špatnou dobu

jablko
zdroj: Getty Images jablko
aktualizováno 03.11.2019, 00:00 | 03.11.2019, 00:00 | doma.cz

Pravidla zdravého stravování je dobré dodržovat nejen kvůli tomu, abyste měly hezkou postavu. Občas jde také o zdravotní následky, které vám může konzumace určitých jídel ve špatnou dobu přivodit. Když třeba budete jíst jablka v nesprávný čas, místo zlepšení trávení vám mohou způsobit střevní potíže.

Naštěstí není tak těžké zapamatovat si, kdy se hodí určitá jídla jíst. Jezte vaše oblíbené potraviny v dobu, ve kterou z nich budete mít největší užitek. V čem tedy děláte chybu?


1. Snídáte banány


Banány se mohou zdát jako ideální zdravá snídaně. Když ale sníte banán nalačno, tak to ve skutečnosti může snížit vaši energetickou hladinu. Díky vysokému obsahu cukru se sice budete nejdřív cítit nabití a povzbuzení, po několika hodinách však opět budete unavení a hladoví. Konzumace banánů je také hrozbou pro lidi, kteří trpí syndromem dráždivého tračníku, přivodí jim totiž průjem.


Pokud jíte banány k snídani rády, nemusíte se jich úplně vzdát. Stačí je správně zkombinovat s dalšími potravinami, hlavně s těmi, které obsahují zdravé tuky.


2. K večeři si dáte rýži


Rády si dáte po dlouhém dni nějaké indické jídlo nebo sushi? Nemusí to být nejlepší volba. V rýži se nachází hodně uhlohydrátů, které organismus dlouho tráví. Tyto prvky mohou i za to, že hladina vašich energetických hodnot zůstane vysoko. Zároveň se ale v rýži nachází hodně kalorií, které způsobují přibírání na váze, když si ji dáte večer. K obědu vás rýže naopak zasytí a po její konzumaci se budete cítit dlouhou dobu aktivní. Během dne vaše tělo tento pokrm také lépe stráví.

 

rýže
(Foto: Getty Images)


3. Sladkosti k svačině


Pokud se snažíte dodržovat zdravý životní styl, je samozřejmě nejlepší jíst cukr minimálně. Někdy ale člověk neodolá pokušení. Chybu děláte v tom, že si dopřáváte sladké svačiny. To způsobí rapidní stoupnutí hladiny cukru v krvi, která pak zase rychle opadne, zatímco vy se kvůli tomu cítíte nervózní a unavené. Mnohem lepší je dát si sladkou tečku hned po hlavním jídle, takhle se míra cukru ve vaší krvi nezvýší tak moc.


4. Před spaní jíte maso


Maso může nadměrně zatěžovat trávicí systém, je těžké ho strávit. Proto se mu vyhněte těsně před spaním. Dát si ale steak tři hodiny před usnutím je dobrou volbou, protože vás zasytí, ale kvůli nízkému množství kalorií nezpůsobí tloustnutí.


5. Ráno pijete mléko


Spousta lidí si v dětství zvykla na to, že si ráno dají mléko. U dospělých to ale není nejvhodnější, mléko je totiž těžko stravitelné. Když ho budete pít ráno, je možné, že vás budou trápit potíže jako je pálení žáhy nebo bolesti žaludku. Lepší je dát si sklenici teplého mléka večer, uklidní vás to a podpoří to spánek.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak povzbudit trávení, aby vám nebylo špatně od žaludku
Přejídáte se? Víme proč
Které potraviny jste doteď jedly špatně? Proč se sushi nejí hůlkami a proč neloupat kiwi


6. Ke druhé večeři si dáváte ořechy či sýr


Ořechy jsou opravdu zdravé, není ale nejlepší sníst jich hodně před spaním. Pak mohou být těžko stravitelné a způsobovat problémy s usnutím. Raději si dejte ořechy k snídani nebo svačině, tím podpoříte zdravé srdce, srovnáte hladinu cholesterolu a přispějete k lepšímu vzhledu vaší pokožky a vlasů.


Podobné je to i se sýrem, když si ho dáte před usnutím, může vám způsobit nepříjemné potíže se spaním. Během dne však podpoří růst svalů a dodá dostatek vápníku do kostí.


7. Ranní káva


Jste zvyklé si dát ještě před snídaní šálek kávy, který vás probudí? Výzkum ukázal, že když pijete kafe ještě před jídlem, zvyšuje se vaše tolerance na kofein. Během první hodiny po probuzení lidské tělo produkuje kortizol, avšak hrnek kávy tento proces naruší. Až se proto příště probudíte, chvilku počkejte, než si dáte ranní kávu, určitě to pak bude mít lepší efekt. Také si ji ale nedávejte k večeru, abyste netrpěly nespavostí.

 

ranní káva
(Foto: Getty Images)


8. Šťáva z citronů po jídle


Dát si hlavnímu jídlu ovocný džus nebo šťávu z odšťavňovače vypadá jako zdravá volba. Když si ale dáte tento nápoj k hlavnímu jídlu nebo bezprostředně po něm, zvýší se tvorba kyseliny, která způsobuje nepříjemné zažívací problémy. Jde třeba o pálení žáhy, těžký žaludek a pomalejší vstřebávání živin. Vyplatí se chvíli po jídle počkat, než si dáte ovocnou šťávu.


9. Jablko k večeři


Jablka normálně zlepšují trávení. Pokud si však dáte jablko před spaním, kyselina z něj se může v žaludku nahromadit a způsobit nepohodlí, nadměrnou plynatost a problémy s pohybem střev, protože se bude potrava déle trávit. Lepší je dát si jablko ráno, abyste pohyb střev po spánu stimulovaly. Zvlášť tehdy, jestliže jste večer snědly příliš mnoho jídla.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Petra 08:52 04.11.2019
Nějak mi do dvanácti chybí ještě tři potraviny....