Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Nevyvážená strava dokáže být mnohem nebezpečnější než kouření. Dokonce v dnešní době, kdy si lidé nenajdou čas na jídlo nebo se stravují za pochodu ve fast foodech, může ohrozit či zabíjet i větší počet lidí. Dlouhodobý nedostatek živin je schopný...

8 jídel, která mohou být horší než cigarety. A o fast foody nejde!

musli tyčinka
zdroj: Getty Images musli tyčinka
aktualizováno 22.09.2019, 00:00 | 22.09.2019, 00:00 | doma.cz

Nevyvážená strava dokáže být mnohem nebezpečnější než kouření. Dokonce v dnešní době, kdy si lidé nenajdou čas na jídlo nebo se stravují za pochodu ve fast foodech, může ohrozit či zabíjet i větší počet lidí. Dlouhodobý nedostatek živin je schopný závažně poškodit vaše zdraví.

Škodlivé mohou být také prvky, které do našeho jídelníčku zařazujeme kvůli jejich údajným prospěšným vlastnostem. Ve skutečnosti však mohou působit na naše tělo velmi destruktivně. Jde například o některé čerstvé ovocné šťávy, které vypadají v porovnání se šumivými nápoji zdravě, přitom nás ale posouvají o krok blíž k onemocnění cukrovkou. Co vás možná pomalu zabíjí, ale kouření to není?


1. Čerstvé ovocné šťávy


Ovoce je pro lidské tělo a jeho výživu životně důležité. Na první pohled se zdá, že je snadnější získat vitamíny v džusu. Málo lidí si ale uvědomuje, že v tekuté formě ovoce většinu zdravých prvků ztrácí. Mizí například vláknina, která je pro prevenci cukrovky, obezity a srdečních chorob zásadní. Nadměrná konzumace ovocných džusů navíc může tyto potíže přímo způsobovat. Stojí za tím cukr, který se do nich přidává. V některých se dokonce nachází tolik cukru jako v plechovce Coca-Coly!


Místo pití džusu se tak vyplatí sníst celé ovoce. Na jednu stranu vás zasytí, na druhou stranu ukojí vaši touhu po něčem sladkém.


2. Müsli tyčinky


I když se obecně považují za ideální svačinu bohatou na živiny, mnohé z nich jsou bohaté také na přidaný cukr. Nejoblíbenější tyčinky obsahují až 30 gramů cukru na kus! Pokud však tyto tyčinky vybíráte správně, jsou ideální volbou, jak zabít hlad a vyhnout se díky živinám přejídání. Zdravá tyčinka by měla obsahovat 3 gramy vlákniny, 5 gramů proteinu a méně než 10 gramů cukru.


3. Sushi


Sushi samo o sobě škodlivé není, za potíže ale často mohou přísady v něm. Mnoho rolek obsahuje mimo jiné majonézu, krémový sýr, různé omáčky a další prvky, které zvyšují nutriční hodnotu sushi. Pokud se chcete vyhnout nadváze, volte co nejjednodušší sushi s lososem nebo sashimi.

 

sushi
(Foto: Getty Images)


4. Chované ryby


Divoká ryba obsahuje prospěšné omega-3 mastné kyseliny, které snižují riziko mrtvice a rozvoj srdečních chorob. To je ale závislé na tom, co ryby jí. Ty, které kupujeme v supermarketech, bohužel často nejsou přímo z oceánu. Proto jim chybí zdravé živiny a místo nich obsahují chemikálie, které se jim podávají, aby rychleji rostly. Nebojte se najít spolehlivější zdroj čerstvých ryb.


5. Nízkotučná jídla


Jídla s nízkým obsahem tuku zažívala velký boom, dokud si výživoví poradci neuvědomili, že tuk je v nich mnohdy nahrazený zpracovaným cukrem. Díky tomu si zachovají dobrou chuť, jenže zároveň jsou cukrovou bombou místo toho, aby zůstala zdravá. Lepší než nízkotučná jídla jsou mléčné výrobky bohaté na bílkoviny a zdravé tuky, například tvaroh nebo řecký jogurt, ve kterém by zpracovaný cukr vůbec neměl být.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Co byste měly jíst, když kouříte? Tyto potraviny sníží riziko rakoviny plic
Přestáváte kouřit? TYTO POTRAVINY vám v tom pomohou
Končím s kouřením! Jak nepřibrat!


6. Cereálie


Cereálie odjakživa představují vyváženou snídani. Ne všechny druhy jsou ale zdravé, zvlášť ne ty cereálie, které jsou vyrobené z rafinovaných zrn. Během tohoto procesu totiž ztratí velké množství vlákniny a dalších živin. Nemluvě o cukru, který se do nich přidává, aby byly lepší a děti je jedly raději.


7. Bílý chléb


Z rafinovaných zrn se vyrábí také bílý chléb. I ten postrádá vlákninu, která je nezbytná ke zdravé váze, dobrému krevnému tlaku, nižšímu riziku cukrovky a srdečních chorob. Lepší je celozrnné pečivo, jehož každodenní konzumace tyto rizika snižuje.


8. Sója


Sója může škodit vašemu zdraví i ekologii. Sójové boby okrádají půdu o živiny a nechávají ji vysušenou. Většina z nich se navíc geneticky modifikuje, tudíž se v ní už moc slibovaných živin nenachází. Místo toho obsahují isoflavony a rostlinné estrogeny, které mohou narušovat přirozený menstruační cyklus. Kvůli tomu je sója spojována také s nadměrnou aktivitou štítné žlázy a hormonů, které produkuje. To vede k úbytku váhy, pocení a otoku kolem krku. 

 
8 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Monika 10:23 27.09.2019
Horší a více zavádějící článek jsem dlouho nečetla.
Autor pravděpodobně záměrně a nebo z nevědomosti šíří
poplašné informace, přitom o výživě nic neví.
Hlavně, aby titulek šokoval.
Karel 17:13 24.09.2019
Z počtu hrubek v textu tohoto článku lze usoudit, jak moc je věrohodný. Doporučuji autorovi, aby se nejprve naučil číst a psát, a teprve potom poučoval národ.