Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

V těhotenství ji bere snad každá budoucí maminka. Kyselina listová však svědčí nejen v tomto životním období.

Blahodárná kyselina listová: Znáte všechny její benefity i nejlepší zdroje?

Zelenina
zdroj: Getty Images Zelenina
aktualizováno 26.08.2019, 00:00 | 26.08.2019, 00:00 | doma.cz

V těhotenství ji bere snad každá budoucí maminka. Kyselina listová však svědčí nejen v tomto životním období.

Nezbytný pomocník při správném vývoji plodu během těhotenství, ale i v boji proti stárnutí. Nepostradatelná živina pro naše tělesné i duševní zdraví. Přírodní antidepresivum i látka s preventivním účinkem proti vzniku nemocí. Seznamte se s vitaminem B9 neboli kyselinou listovou.

 

Špenát, pomeranč i ořechy


Kyselina listová, ve vodě rozpustný vitamín B9, je klíčová pro správný chod buněk v našem organismu. Tělo si však nedokáže dlouho udržet její hladinu, a proto je třeba ji denně doplňovat. „Zdrojem kyseliny listové je například listová zelenina (špenát, kapusta), brokolice, květák, chřest, zelí, rajčata, hrášek, jahody, pomeranče, celozrnné produkty, luštěniny, ovesné vločky, vlašské ořechy, ale i drůbeží játra, losos, vejce nebo tvrdý sýr“, říká nutriční terapeutka Hanka Knížková.

 

Vitaminy skupiny B jsou však velmi choulostivé a špatně snáší vysoké teploty při úpravě jídel. Vařením, pečením nebo dušením tak můžete nenávratně zničit až 90 % vitamínu. Jeho vstřebatelnost ze syrových potravin je pouze asi 50 %, navíc se na světle rozkládá. Odborníci proto doporučují přijímat kyselinu listovou ve vitamínových doplňcích, z nichž je vstřebatelnost pro naše tělo oproti běžné stravě téměř stoprocentní.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nedaří se vám otěhotnět? Může to být i potravinami, které vám schází v jídelníčku
Čtyři látky, které miminko (ne)potřebuje
5 důležitých tipů, jak pomoci otěhotnění


Pro zdravé miminko


Kyselina listová jako taková však nabývá využitelnosti a nezbytnosti pro náš organismus až ve své přeměněné formě, tzv. folátech. Tato látková přeměna na foláty probíhá v játrech. Ty pak působí v tkáních, kde probíhá buněčné dělení, což je důležité zejména v těhotenství. Ovlivňují prokrvení placenty, a tedy zdravý růst a vývoj miminka během těhotenství. Dostatek kyseliny listové pak snižuje riziko vzniku vrozených vývojových vad miminka či jeho nízké porodní váhy, ale i riziko předčasného porodu a potratu. Proto by ženy měly už v době před početím a pak v průběhu samotného těhotenství příjem kyseliny listové zdvoj až ztrojnásobit. Ovšem každá druhá žena totiž neumí vlivem genetické odlišnosti potraviny obsahující kyselinou listovou optimálně zpracovat a dostatečně ji z nich využít. Právě to však dokáží napravit vhodné doplňky stravy.


Naše tipy:

 

Kyselina listová
(Foto: Archiv firem)


* GS Mamavit 100+10 tablet (459 Kč, prodává Dr.Max). Doplňkový zdroj vitaminů a minerálů, jejichž dostatečný přísun je velmi důležitý zejména v období těhotenství, kojení nebo před plánovaným otěhotněním.


* Doplněk stravy NatiFem (30 sáčků, 539 Kč). Doplněk stravy na podporu plodnosti a otěhotnění s inositoly a foláty. Přípravek je vhodný i pro ženy pokoušející se otěhotnět s pomocí IVF centra nebo plánující těhotenství ve zralejším věku. Přípravek NatiFem je vhodný i pro muže v rámci párové kůry.

 

Vitamin věčného mládí


Kyselinu listovou by však do svého jídelníčku měli zapojit nejen těhotné ženy. Kyselina listová totiž napomáhá zpomalit proces ochabování pleti a zabránit jejímu předčasnému stárnutí. Stimuluje dělení starých i zralých buněk a brání předčasné buněčné smrti neboli apoptóze. Do buněčného jádra dopravuje vitální energii, podporuje zdravou stavbu genetického kódu a brání naši DNA před poškozením vnějšími vlivy, jako je UV záření nebo škodliviny v ovzduší.

 


Přírodní antidepresivum


Deprese nemívají jednotnou příčinu, mohou být způsobeny nerovnováhou hladiny mozkových chemických látek, ale i závažnými nebo náhlými událostmi, které nastanou v našem životě. U pacientů s depresemi se často objevuje jeden společný příznak, a to nedostatek kyseliny listové. Ten se může zpočátku projevovat podrážděním, nespavostí, únavou, ale může vést až k těžkým depresím. Napomoci tak může naordinování nejen příjmu kyseliny listové, ale celkově zdravá a vyvážená strava.


Prevence proti nemocem


Při nedostatku kyseliny listové dochází v organismu ke zvýšení hladiny látky zvané homocystein. Ta se hromadí v krvi a představuje rizikový faktor především pro naše srdce a cévy. Vysoká hladina této aminokyseliny v krvi je spojena s rizikem zvýšeného krevního tlaku, vyšší srážlivostí krve než je běžné a může tak způsobit kardiovaskulární onemocnění či infarkt. Studie naznačují, že kyselina listová může hladinu homocysteinu snížit a zařadit se tak mezi látky s preventivním účinkem vzniku kardiovaskulárních nemocí. Dostatek kyseliny listové také snižuje riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku, ale i riziko vzniku Alzheimerovy nemoci.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Bára Š. 15:20 30.08.2019
Zajímavý článek, to jsem ani nevěděla. Kyselinu listovou užívám, tak teď už vím, proč se cítím tak dobře:)