Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

V dnešní době bychom asi těžko hledali někoho, kdo nikdy nezažil bolesti zad či kloubů. Tyto obtíže jsou velice nepříjemné a dost často dokážou člověka úplně vyřadit z běžného „provozu“. Možná vás překvapí, že si za ně poměrně často můžeme sami.

Bolí vás páteř nebo klouby? Tohle je ničí nejvíc!

Bolest zad
zdroj: Getty Images Bolest zad
aktualizováno 19.09.2019, 00:00 | 19.09.2019, 00:00 | doma.cz

V dnešní době bychom asi těžko hledali někoho, kdo nikdy nezažil bolesti zad či kloubů. Tyto obtíže jsou velice nepříjemné a dost často dokážou člověka úplně vyřadit z běžného „provozu“. Možná vás překvapí, že si za ně poměrně často můžeme sami.

Chcete-li ulevit vaší páteři a kloubům, stačí dodržovat pár jednoduchých zásad.

 

Co nese největší vinu?


Jedná se především o zcela běžné záležitosti, jako je nevhodně zvolený sport, těžká fyzická práce, špatné sezení, nevhodná obuv nebo postupně narůstající váha. Řada činností, které každodenně bezmyšlenkovitě a rutinně vykonáváme, jsou totiž často tím, co nám nejvíce ubližuje, aniž bychom si to uvědomovali.


Jak si uchovat zdravou páteř a klouby?


Chcete-li skoncovat s nepříjemnými problémy postihujícími páteř a klouby, je na čase začít se řídit jednoduchými pravidly, díky kterým se vaše obtíže zaručeně zlepší.


1/ Nepodceňujte obuv


Vysoké podpatky sice vypadají na noze moc hezky, ale přinášejí s sebou také různá úskalí. Díky nim postava získává vadné držení, a navíc tak dochází k přetěžování kloubů, svalů, vazů i chodidel. Ani celodenní nošení sportovní obuvi není příliš vhodné. Ideální je střídat boty podle účelu a dávat přednost širokému podpatku cca 4 cm vysokému.

 

2/ Hýbejte se


Pokud vám do teď sport nic neříkal, nastává teď ten pravý čas změnit to. „U lidí, kteří mají nedostatek pohybu, totiž postupně dochází k ochabnutí svalstva a zkracování vazů i šlach. Důležitá je také volba vhodného sportu, aby nedocházelo k přetěžování pohybového aparátu,“ vysvětluje revmatolog profesor MUDr. Milan Adam, DrSc.

 

Bolest zad
(Foto: Getty Images)


3/ Hlídejte si hmotnost


Není žádnou novinkou, že nadbytečná kila výrazně zatěžují organismus, důsledkem jsou pak bolesti kloubů a páteře. Příliš nízká hmotnost pak způsobuje nedostatečnou tvorbu hormonů a špatný vývoj kostry. Ideální je tedy zlatá střední cesta.


4/ Seďte správně


Jelikož většina z nás sezením tráví poměrně velkou část dne, je nesmírně důležité hlídat si, zda sedíme správně. Při správném sezení by měla být kolena ohnutá do pravého úhlu a celá plocha zad opřená o opěradlo židle. Pokud sedíte u počítače, dávejte si pozor na to, aby monitor byl rovně před očima. Každé dvě hodiny je pak vhodná 15 minutová pauza na protáhnutí.


Ze špatného sezení nebolí pouze páteř. „K rizikovým partiím patří krční páteř, ramena, předloktí a následně úpony svalů v oblasti loktů, zápěstí i prstů. Obtíže se mohou zhoršovat, můžeme pociťovat bolest, brnění a necitlivost horních končetin. Objevuje se často bolestivost celé páteře až po bederní páteř. Přidat se mohou rovněž bolesti hlavy,“ říká primářka Rehabilitačního ústavu MUDr. Michaela Tomanová.


ČTĚTE TAKÉ:

Jak vám práce ničí záda? Rady proti bolesti na míru vaší profesi
Drtí vás bolest zad? Kdy masáž nebo cvičení spíš uškodí
Prochladlá záda nebo kolena? Rychlá pomoc proti bolesti i blokádě

 

5/ Vyvážená strava

 

Nesmírně důležité je také dodržování správného jídelníčku s dostatkem všech důležitých vitamínů, minerálů a živin. Důležitý pro výživu kloubů a kostí je dostatečný příjem vápníku, hořčíku a dalších minerálních látek, které se podílejí na tvorbě kostního minerálu. Bohatým zdrojem vápníku jsou mléko a mléčné výrobky, ale také třeba brokolice a mák. Výhodné je užívání kolagenu ve formě kolagenních peptidů (např. Calcidrink a Geladrink Forte), neboť podporují tvorbu kostního kolagenu, na který se minerální látky v kostech vážou. Především tehdy, patříte li do rizikové skupiny, jež má v rodinné anamnéze problémy s kostmi a klouby, a rovněž v počátečním stadiu léčby osteopenie, resp. osteoporózy.

 

6/ Nezapomínejte pít

 

Důležité je nezapomínat ani na doplňování tekutin. 70 % našich těl tvoří voda, která je nesmírně důležitá pro chrupavky a meziobratlové ploténky. Denně se doporučuje vypít cca 0,03 l vody na 1 kg hmotnosti.

 

Poloha ve spánku - 3
(Foto: Getty Images)

 

7/ Zdravý spánek

 

Spánek je třeba si naplno užít, aby duše načerpala ve spánku energii, kterou ve dne vyživuje tělo. Proto je důležitá kvalitní matrace a pod hlavu malý plochý polštářek nebo polštářek pod krk, třeba naplněný pohankovými slupkami. Při spánku je důležité, aby měla páteř oporu i v místě krčního prohnutí.

 

Pokud už záda bolí


V počátcích není vhodná samoléčba, důležitá je konzultace s lékařem. Vhodná je farmakoterapie, fyzioterapie a rehabilitace k odstranění bloků, vhodné a pravidelné léčebné cvičení, psychoterapie a podpůrná specifická výživa měkkých i tvrdých tkání páteře. Vhodné jsou doplňky stravy vyživující obratle, meziobratlové ploténky a chrupavky a tlumící zánětlivé procesy v kloubech páteře.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře