Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Bolí vás dlouhodobě záda a všechna vyšetření u lékařů máte v pořádku? Za bolestí může být i dlouhodobý stres, který ovlivňuje nejen naši psychiku, ale stojí za spoustou fyzických problémů. A jedním z častých jsou právě bolesti zad či hlavy, protož...

Bolí vás záda, ale vyšetření nic neodhalilo? Známe tento tajný důvod

Bolest zad
zdroj: oficiální zdroj Bolest zad
aktualizováno 16.01.2019, 16:46 | 16.01.2019, 16:46 | doma.cz

Bolí vás dlouhodobě záda a všechna vyšetření u lékařů máte v pořádku? Za bolestí může být i dlouhodobý stres, který ovlivňuje nejen naši psychiku, ale stojí za spoustou fyzických problémů. A jedním z častých jsou právě bolesti zad či hlavy, protože tělo a psychika jsou propojeny více, než se na první pohled zdá.

Stres působí zvýšenou aktivitu (napětí) ve svalech. Krátkodobě může být tento děj užitečný, dlouhodobě pak ale dochází k „únavovým bolestem“ a v případě opravdu dlouhé doby může dojít ke změnám stavby a naše tělo tím odráží míru stresu či zátěže.

 

Kromě bolesti zad si psychika hraje i s naší hlavou, a to i po fyzické stránce. „Bolesti hlavy mohou být nejrůznějšího původu a možná je vyvolává z velkého procenta stres, přesto z velké části může být zdrojem mechanický problém páteře, ale i mnoho dalších faktorů. Proto není od věci vyloučit právě mechanickou blokádu krku před jednoznačným označením stresové bolesti hlavy. Stres může zapříčinit změnu držení těla, tato změna může způsobit blokády a svalové napětí, které se stane zdrojem bolesti hlavy,“ říká PhDr. Kryštof Kuba, vrchní fyzioterapeut McKenzie kliniky.


Co, kde a proč vás bolí?


„Mnoho problémů s pohybovým aparátem se může odvíjet od opakovaně prováděných běžných denních pohybů a pozic těla v nesprávné míře - nerovnováhou v zatížení těla. To působí bolest. Podstatou je diagnostika původu potíží a určení míry opakování určitých pohybů a pozic držení těla, které mohou bolest často zcela odstranit a současně obnovit funkci v daném kloubu," vysvětluje Eva Nováková, zakladatelka českého McKenzie Institutu.

 

Bolest zad
(Foto: oficiální zdroj)


Prevence je základ


Preventivní činnost je v zásadě častá změna pracovní i relaxační pozice. Ztuhlost pro nás není přirozená a pokud po mnoha hodinách v práci (vsedě, vestoje, při pomalé chůzi) přijdeme domů a jsme několik hodin na gauči nebo ohnutí na zahradě, pak nám tento „nepohyb či jednostranný pohyb“ začne tělo vracet. Následným dobrým řešením pro vyloučení mechanických příčin našich bolestí je vyšetření u zkušeného fyzioterapeuta či rehabilitačního lékaře. Z dlouhodobého preventivního pohledu je dobré pravidelně se hýbat. Pomáhá to našemu tělu po fyzické stránce a zároveň pohybem tvoříme v těle endorfiny, které zlepšují náladu a tím i snižují stres.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Bolavá záda a ztuhlý krk? Poradíme vám cviky pro RYCHLOU ÚLEVU
Prochladlá záda nebo kolena? Rychlá pomoc proti bolesti i blokádě
Jak vám práce ničí záda? Rady proti bolesti na míru vaší profesi


I děti mohou mít bolesti ze stresu


Známe případy, kde i děti mají bolesti hlavy a zad. Jejich věk stále klesá. To přisuzujeme ale spíše malé pohybové pestrosti u dětí. Nicméně i s bolestmi hlavy dětí se setkáváme ve vztahu ke stresu. Může to být obranná reakce na podněty z okolí dítěte. Zahraniční studie se bolestmi hlavy a zad dětí zabývají a nejčastějším důvodem vzniku těchto obtíží je špatný sed nebo jiná dlouhodobá pozice dítěte. Nyní i ve vztahu k elektronickým přístrojům.


Správný pohyb


Při dlouhodobé práci s počítačem je důležité využívat dynamické změny pozice a úlevové polohy, při kterých se svaly protáhnou a zrelaxují. Při sezení mějte široce rozkročené dolní končetiny, stehna mohou směřovat pod mírným úhlem dolů. Na židli seďte tak, aby se vaše nohy dotýkaly země. Také se snažte mít hlavu v menším předklonu a nedívat se na telefon či notebook dolů, ale co nejvíce před sebe. Pro zmírnění nerovnováhy je důležité provádět tzv. reparabilní cvičení, které páteř a pohybový systém postupně vrací do optima.

 

Anketa
Bolí vás někdy záda?
 

 

„Velmi relaxačně působí protažení zad s předklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar symbolu nekonečna, který se přenáší na celé tělo," radí MUDr. Michaela Tomanová Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.


Pokud vás dlouhodobě trápí bolesti pohybového aparátu, zkuste se poradit se zkušeným fyzioterapeutem. Neexistuje univerzálně platné cvičení pro všechny, je třeba, aby vás viděl a zhodnotil váš stav. Pomocí pečlivé anamnézy a pohybového vyšetření může určit směr pohybu nebo polohu, která dokáže vaše mechanické bolesti odstranit. Zkušený odborník vám vybere jeden až dva „pohyby“, které můžete velmi snadno provádět během dne a tím vyrovnávat přiměřenou zátěž těla a samozřejmě se cítit lépe. Záměrně říkáme pohyby, nemusí totiž jít o nijak náročný a viditelný cvik, často jde jen o uvědomění si polohy těla, narovnání, posun nohou, brady, krční páteře. Takový pohyb pak můžete vykonat klidně za stolem v kanceláři.


Neváhejte zmínit se rovněž o situacích a činnostech, při kterých nebo po kterých vás bolest nejvíc sužuje. Fyzioterapeut pro vás může mít řadu praktických doporučení v rámci běžných denních činností, které je možné během dne provádět efektivněji, než jak jste to dosud běžně dělali.


Zacvičte nejen s bolestí, ale i stresem samotným


„Kromě tlumení bolesti je však na místě řešit i stres, který bolest hlavy vyvolal. Především dlouhodobý stres není radno podceňovat. Zatímco krátkodobý stres může díky vyplaveným hormonům člověka aktivovat a připravit ho tak na překonání určité zátěžové situace, dlouhotrvající nebo často se opakující stres působí na zdraví jednoznačně negativně,“ upozorňuje MUDr. Marek Hakl, primář Kliniky algeziologie a preventivní péče Medicinecare v Brně.


Kromě bolesti snižuje chronický stres celkově imunitu a podílí se na rozvoji řady fyziologických, ale i psychických onemocnění, mimo jiné např. i depresí. K potlačení stresu účinně přispívají například relaxace, masáže, dechová cvičení, meditace či jóga. Jestliže se nedokážete se stresem vypořádat úpravou životního stylu, neváhejte vyhledat odborníka – ať už psychologa, nebo osobního či kariérního kouče.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře