Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Nejde vám přestat kouřit? Pak byste měly do svého jídelníčku alespoň zařadit potraviny, které vašemu tělu pomůžou a sníží škodlivé účinky cigaret. Po některých z nich dokonce nebudete mít tak velkou chuť zapálit si.

Co byste měly jíst, když kouříte? Tyto potraviny sníží riziko rakoviny plic

mrkev
zdroj: Getty Images mrkev
aktualizováno 18.08.2019, 00:00 | 18.08.2019, 00:00 | doma.cz

Nejde vám přestat kouřit? Pak byste měly do svého jídelníčku alespoň zařadit potraviny, které vašemu tělu pomůžou a sníží škodlivé účinky cigaret. Po některých z nich dokonce nebudete mít tak velkou chuť zapálit si.

Žádná potravina sice zcela nesmaže škody, které si kouřením způsobujete, přesto však následující jídla mohou snížit rizika, která vašemu organismus hrozí. Co mezi ně patří?


Jogurt


Jogurt by si měli pravidelně dávat nejen kuřáci, ale i ti, kteří si rádi dopřejí sklenku alkoholu. Látky v jogurtu totiž ochrání žaludeční stěnu před nezdravým cigaretovým kouřem i působením alkoholu.


Jahody


V jahodách je velké množství vitamínu C, který kuřákům chybí a měli by ho tedy jíst ve větším množství. Částečně si totiž poradí s regenerací a čištěním kuřákova organismu, má antioxidační účinky a navíc je nepostradatelný pro zdravé cévy. Nedostatek vitamínu C navíc vede k menší tvorbě kolagenu, kvůli tomu mají kuřáci více vrásek.


Kromě toho ale jahody obsahují i další substance, které působí proti karcinogenním látkám z cigaretového kouře.


Zmíněný vitamín C najdete mimo jahody také v citrónu, rakytníku, grapefruitech, brokolici, rybízu, špenátu, rajčatech, brusinkách nebo například zelí. Kuřák by měl mít až trojnásobný přísun tohoto vitamínu!

 

ČTĚTE TAKÉ:

Končím s kouřením! Jak nepřibrat!
Snažíte se přestat kouřit? 5 méně známých důvodů, které vás budou motivovat
6 největších mýtů o odvykání kouření


Potraviny s betakarotenem


Zjistilo se, že potraviny s velkým množstvím betakarotenů dokážou u kuřáků částečně snížit riziko vzniku zhoubných nádorů. Betakaroteny se hodně nachází v mrkvi, meruňkách, tykvi a růžových či červených grepech. Pokud kouříte a nedopřáváte si je, onemocnění rakovinou plic u vás hrozí až o osmkrát víc, než kdybyste betakaroteny do svého jídelníčku zařadily.


Flavonoidy


Výzkumníci srovnali jídelníček zdravých lidí a lidí s rakovinou plic. Zjistili, že u lidí konzumujících tyto látky je riziko vzniku onemocnění mnohem nižší. Flavonoidy totiž zabraňují poškození tkání a růstu rakovinových buněk, mají protizánětlivé vlastnosti a mimo to také působí jako nezbytné antioxidanty.

 

kouření
(Foto: Getty Images)


Nejlepší je katechin, který se nachází právě ve zmíněných jahodách a zeleném a černém čaji. Jste zvyklé si dát ráno kávu a cigaretu? Pak se místo toho raději naučte pít čaj. Nejenže díky tomu nebudete mít na cigaretu takovou chuť, podle studie ale tyto čaje zároveň brání vzniku rakoviny plic.


Další látky


Kuřákovu organismu chybí také dostatečné množství vitamínu E, který najdete v mandlích, špenátu, avokádu, ale například také ve pstruhovi. Pokud kouříte, tak si také pořiďte alespoň potravinové doplňky se selenem, manganem a zinkem. Hodit se vám bude také kyselina pantotenová.


Kuřačky by si měly dopřávat mnohem víc ovoce a zeleniny než nekuřačky, protože živiny v jejich těle mnohem víc chybí. Přestat kouřit je sice nejzdravějším řešením, když ale budete vést mezi kuřáckými pauzami zdravý životní styl, tak na vás tento zlozvyk bude mít o něco menší dopad. Některé potraviny sice snižují riziko rakoviny plic, stále však může vzniknout rakovina jiného orgánu. Nezapomínejte také hodně chodit na čerstvý vzduch a dodržovat pitný režim.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře