Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Jak velký vliv může mít na vaše tělo to, že si dáte denně jeden hrnek této potraviny?

Co se stane, když budete každý den jíst trochu cizrny? Porostou vám vlasy a nehrozí infarkt

cizrna
zdroj: Getty Images cizrna
aktualizováno 04.08.2019, 00:00 | 04.08.2019, 00:00 | doma.cz

Jak velký vliv může mít na vaše tělo to, že si dáte denně jeden hrnek této potraviny?

Cizrna je jednou z nejstarších vypěstovaných obilovin. Je velmi bohatá především na vlákninu, obsahuje ale také zdravé tuky, sacharidy a v neposlední řadě i prospěšné vitamíny a minerály.


Tento druh luštěniny je hodně oblíbený u vegetariánů a veganů, protože obsahuje nezanedbatelné množství bílkovin a dokáže tak skvěle nahradit maso. A věděly jste, že se z ní vyrábí oblíbený humus, respektive je jeho významnou složkou? Podívejte se, jaké zdravotní výhody vám konzumace cizrny přinese a proč byste neměly váhat začlenit ji do svého jídelníčku.


1. Pomáhá hubnutí


Proteiny a vláknina nacházející se v cizrně zpomalují trávení, díky čemuž máte delší dobu pocit sytosti. Po konzumaci cizrny budete mít také nižší chuť k jídlu, hodí se tedy i pro ty, které jsou zrovna v hubnoucím režimu.


2. Budete mít zdravější kosti


V cizrně je obsažen mangan, vápník, železo, hořčík, zinek a vitamíny K a A. Tyto látky jsou nezbytné pro růst kostí, jejich mineralizaci a produkci kolagenu.


3. Dobře působí na pleť


Pro zdravou kůži jsou vhodné vitamíny C, E a K, ty všechny do vašeho těla dostanete pomocí cizrny. Snadněji se vám budou hojit rány a zlepší se stav vašich vrásek. Kromě toho je cizrna správnou potravinou pro ty ženy, které trpí na suchou pleť. A aby toho nebylo málo, doporučuje se i těm, jejichž pokožka je citlivá na spálení sluncem.

 

ČTĚTE TAKÉ:

5 veganských potravin, které obsahují více bílkovin než vejce
Cizrnový koláč, který prostě musíte vyzkoušet
Hummus z cizrny RECEPT


4. Sníží hladinu cukru v krvi


Vláknina a bílkoviny, které jsou v cizrně, zabraňují rychlému zvýšení hladiny cukru v krvi po jídle. Měli by ji tedy konzumovat ti lidé, kteří mají problémy s cukrovkou. Hořčík a zinek navíc snižují riziko vzniku cukrovky 2. typu.


5. Sníží krevní tlak a má pozitivní vliv na srdce


Stejně tak cizrna obsahuje hořčík a draslík, které zabraňují vzniku vysokého krevního tlaku. Tím se zmenší možnost vzniku cévní mozkové příhody nebo infarktu. Rozpustná vláknina z cizrny sníží hladinu špatného cholesterolu, i to je dobré pro zdravé srdce.


6. Zlepší trávení


Dietní vláknina z cizrny také pomáhá lepšímu trávení, snižuje riziko vzniku dráždivého tračníku a brání zácpě.

 

cizrna
(Foto: Getty Images)


7. Zrychlí růst vlasů


Proteiny, vitamíny A a B a další živiny přítomné v cizrně zabraňují nadměrnému vypadávání vlasů a naopak podporují jejich růst.


8. Zbystří váš zrak


Cizrna obsahuje hodně vitamínu A a také betakarotenu. Ten má protizánětlivé účinky a předchází potížím spojeným s onemocněním očí.


9. Zvýší vaši soustředěnost


Cizrna obsahuje cholin, což je látka patřící pod vitamíny B. Ten je spojený s výkonem kognitivních schopností, proto budete mít díky cizrně lepší paměť a lépe vám půjde i zpracovávání nových informací.


10. Chrání proti rakovině


Kvůli míře zdravých živin, které jsou v cizrně obsažené, dokáže tato potravina potlačit vznik některých typů rakoviny. Jde například o butyrát, který umí redukovat zánět v buňkách tlustého střeva a snižuje tak možný vznik rakoviny tohoto orgánu. V cizrně jsou také saponiny, ty zase zabraňují růstu a šíření nádoru. Další vitamíny a minerály jako třeba vitamíny B brání vzniku rakoviny prsu a plic.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře