Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Hormonální jógová terapie, zkráceně HJT, je speciální druh jógy zaměřený na vyvážení hladiny hormonů v těle žen i mužů.

Cukrovka, menstruační bolesti či neplodnost: Pomůže hormonální jóga!

Jóga
zdroj: Getty Images Jóga
aktualizováno 30.10.2019, 00:00 | 30.10.2019, 00:00 | Karolína Šimečková

Hormonální jógová terapie, zkráceně HJT, je speciální druh jógy zaměřený na vyvážení hladiny hormonů v těle žen i mužů.

Původně byl tento jógový směr vytvořen hlavně pro ženy v menopauze, pro své blahodárné účinky se stal ale tak celosvětově proslulý, že se díky němu léčí daleko víc potíží. Od menstruačních bolestí, přes neplodnost a lehčí deprese, až po onemocnění štítné žlázy či cukrovku!


Co to vlastně je?


Celkově se jedná o středně náročnou sestavu cviků vycházejících z hatha a kundalini jógy a tibetských technik práce s energií, které napomáhají navrácení hormonální hladiny zpět do normálu. Obsahuje speciální cviky na reaktivaci produkce a hlavně na harmonizaci hormonů, díky čemuž se výrazně zlepšuje kvalita života. Při pravidelném cvičení vám může pomoci např. se zvládáním stresu, nedostatkem energie a daleko víc.

 


Pro koho je hormonální jóga určená?


Pro kohokoli, kdo se necítí úplně stoprocentně dobře ve svém těle a mohly by za to být zodpovědné právě hormony. Odborníci ji doporučují praktikovat při: předčasné menopauze, výrazných projevech menopauzy (návaly, nespavost, podrážděnost, deprese, emocionální nestabilita, snížení paměti, ztráta vitality, nízké libido, urogenitální suchost, migrény), výrazných projevem PMS, ztrátě menstruace a ovulace, neplodnosti, osteoporóze, problémech s inkontinencí, depresích, emocionální nestabilitě, snížení paměti způsobené nízkou hladinou hormonů, nedostatečné činnosti štítné žlázy, cukrovce, nespavosti, problémech s padáním vlasů, lámáním nehtů, suché pleti a akné či při syndromech karpálního tunelu.

 

ČTĚTE TAKÉ:
Zacvičte s menopauzou: Cviky, které zatočí s návaly, smutkem i inkontinencí
Jóga proti stárnutí: Tato sestava vám rozproudí metabolismus
Jak vyzrát na menopauzu? PROVĚŘENÉ PŘÍRODNÍ TRIKY z celého světa


Kdy hormonální jógu praktikovat?


Kdykoli máte čas a chuť. V hormonální józe není důležité, zda ji cvičíte večer či ráno, jde spíš o pravidelnost a o to, abyste nepřestávala jenom proto, že se výsledky dostaví v řádů týdnů či měsíců. Záleží na vašich časových možnostech, můžete si tento rituál dopřávat každý den, nebo 3x-4x do týdne, opět ovšem dáváme důraz na opakovanost, jinak nemůžete očekávat žádné výraznější účinky. Celkově trvá sestava něco kolem 30 minut a jedná se o cvičení rychlé, energizující a dynamické.

 


Jídelní omezení


Před samotným cvičením sestavy se doporučuje jíst pouze lehčí jídla, nejlépe 3 hodiny před cvičením nejíst vůbec. Zároveň byste neměla pít nic s vyšším obsahem cukru či povzbuzujícími účinky (kávu, energy drinky atd.)


Kde vás to naučí?


Abyste mohla sestavu praktikovat sama a v pohodlí domova, je nejprve nutné se ji v klidu a do detailu naučit. Místem, kde pravidelně pořádají jednodenní intenzivní seminář hormonální jógové terapie pod vedením zkušené jógové instruktorky Aylin Akyolové, je například Spa v hotelu Mandarin Oriental. Chcete-li pomalejší tempo, celovíkendový kurz má v nabídce například Dům jógy Praha, kde vás navíc naučí i cviky na pánevní dno dle Renaty Sahani. Nehodí-li se vám Praha, kurzy po celé ČR nabízí lektorka Jana Černotová (více na hormonalni-diabetes-joga.cz).
 

Každá pozice se zvlášť důkladně prochází a propojuje s ostatními technikami (dechem, vizualizací aj.), abyste na konci kurzu byla schopna sestavu cvičit doma.

 

 

Vlastní zkušenost

 

Sama jsem si seminářem hormonální jógy prošla. Mám problémy s hypofunkcí štítné žlázy, byla to tedy pro mě ideální příležitost, jak se přiučit metodě, která by mi mohla pomoct.

 

Absolvovala jsem seminář ve Spa v Mandarin Oriental. Na tomto kouzelném místě situovaném na Malé Straně si můžete vychutnat celodenní seminář v prostředí bývalé kaple ze 16. století.  Začínali jsme v deset dopoledne a v informativním emailu bylo doporučeno před samotnou lekcí nejíst. Při sestavě se totiž pracuje i s dechem a plný žaludek by mohl způsobit nevolnost a snížení komfortu během cvičení.

 

Předešlá zkušenost s jógou není nutná a na konci semináře dostanete skripta podle zakladatelky hormonální jógy Dinah Rodrigues s obrázky a popisky pro domácí cvičení. Žádné vybavení – kromě pohodlného oblečení na cvičení – s sebou není potřeba; hotel poskytuje jógamatky, ručníky a pití.

 

Překrásné prostředí a uklidňující atmosféra byla doplněna zkušenou instruktorkou Aylin Akyolovou, která po celou dobu vše velice přesně a do detailu vysvětlovala. Každý cvik, nádech či pozice rukou/nohou má při této sestavě svůj účel a musí se provádět exaktně.


Sestavu jsme si prošli celkem třikrát. Dvakrát s praktickou částí a jednou se skripty, abychom se ujistili, že opravdu všemu rozumíme. V případě, že si budete přát sestavu zopakovat a ujistit se, že ji provádíte správně, je možné se zúčastnit opakovací lekce pro absolventy semináře. Celkově se semináře pořádají 3x do roka a další je naplánován krátce po novém roce.

 

Od semináře utekl zhruba měsíc, po celou dobu praktikuji sestavu každý den a cítím se úžasně. I když cvičení slibuje skutečný ozdravný efekt až za nějakou dobu, samotná fyzická aktivita, tak blízká ženskému tělu, je přínosná, pomůže vám se protáhnout, uvolnit svaly, tělo okysličit. To samo o sobě pomůže s únavou, nevyrovnaností, negativními pocity i stresem. Opravdu to není vůbec náročné a myslím, že by to měl zkusit každý, kterého hormony „neposlouchají“ úplně tak, jak by měly.

 
Máte vlastní zkušenosti s hormonální jógou? Podělte se o ně v komentářích!

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře