Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

V cestě za dokonalou postavou jsme ochotni uchýlit se k všelijakým extrémům. Hladovění je jedním z těch nejčastějších. Prázdné břicho splaskne a zhubneme i nějaké to kilo. Vypadá to jako ideální cesta za štíhlou postavou. Ve skutečnosti si však za...

Diety či nemoc vám rozhodily metabolismus? Co ho pomůže znovu nastartovat?

Zdravý životní styl
zdroj: Getty Images Zdravý životní styl
aktualizováno 12.09.2019, 00:00 | 12.09.2019, 00:00 | doma.cz

V cestě za dokonalou postavou jsme ochotni uchýlit se k všelijakým extrémům. Hladovění je jedním z těch nejčastějších. Prázdné břicho splaskne a zhubneme i nějaké to kilo. Vypadá to jako ideální cesta za štíhlou postavou. Ve skutečnosti si však zaděláváme na zpomalení metabolismu i na několik let dopředu. Co vše kromě hladovění ohrožuje naše cíle zhubnout a jak se tomu všemu bránit?

Metabolismus je zjednodušeně příjem živin a jejich následné zpracování. „Jestliže máme metabolismus zpomalený, naše tělo dlouho tráví zkonzumované jídlo, a tak nemá potřebu spalovat již v těle uložené tuky,“ vysvětluje Martina Dvořáková, dietní koučka KetoDiet. Projevem pomalého metabolismu není jen obtížné hubnutí, můžeme si všimnout i výkyvů nálad, únavy nebo nezvladatelných chutí.

 

Hladovka metabolismus nezrychlí


Lidé si často myslí, že když ze dne na den přestanou jíst, půjdou kila dolů. Zpočátku může dojít k poklesu váhy, především vody. Při hladovění bere tělo energii ze svalů a tuky přichází na řadu až poslední. Jenže právě svalová hmota spaluje více kalorií z okolních tukových tkání. Proto svaly hrají klíčovou roli v redukci tuků. Během hladovky vám budou ubývat svaly a tuky zůstanou. Přesný opak toho, co chcete.


Radikální dieta ale není jediným důvodem pomalého spalování kalorií. Může to být i nedostatek přijatých kalorií pro bazální metabolismus. Tím se rozumí minimální počet kalorií, které tělo potřebuje, aby i v klidu bylo schopné zajistit normální chod všech funkcí. Pohybuje se okolo 1000-1500 kcal na den bez zahrnutých aktivit. Mezi další příčiny patří malá pohybová aktivita, sedavý způsob života, špatný spánek a nedostatek bílkovin ve stravě. Ty jsou důležité pro výživu svalů. Opět se tím dostáváme k problému – málo svalů, neefektivní spalování tuků a kalorií.

 

Dieta
(Foto: Getty Images)


Svaly potřebují bílkoviny

 

Bílkoviny jsou složené z aminokyselin a sval se skládá právě z nich a vody. Hodnotný přísun bílkovin nám pomůže zbavit se tuků, aniž by došlo ke ztrátě svalové hmoty. Zařaďte bílkoviny ke každému chodu, i když zrovna dietu nedržíte, abyste předešli právě zpomalení metabolismu. Další výhodou stravy bohaté na bílkoviny je jejich vlastnost zasytit nás na delší dobu oproti sacharidům.


Kvalitním zdrojem bílkovin je maso, zejména hovězí, drůbeží a ryby, vepřové je tučnější. Dále vejce a mléčné výrobky (tvaroh, Cottage, mozzarella, bílé jogurty, olomoucké tvarůžky). Čerpat můžete i z rostlinných zdrojů, nejvíc bílkovin poskytují luštěniny (čočka, hrách, cizrna, fazole, sója), obiloviny a pseudoobiloviny (quinoa, amarant, pohanka, ovesné vločky), ořechy a semínka. Do jídelníčku můžete zařadit i proteinové nápoje a tyčinky, ideální jsou ve spěchu nebo před cvičením.

 

Chybujeme hlavně ráno


Snídáte koblihu s marmeládou a čaj? Možná vás zasytí, ale tělu doplní jen tuky a cukry. Navíc jde o energii, která vás nezasytí na dlouho. Proč ale máte po ránu takovou chuť na sladké pečivo a čokoládové lupínky? „Naše tělo celou noc zpracovává své zásoby energie. Ráno je hladina cukru v krvi velmi nízká. Pokud bychom ji nedoplnili, tělo by začalo s energií šetřit a uložilo si ji na horší časy. Organismus potřebuje ráno nakopnout, proto je kvalitní snídaně základ,“ vysvětluje odbornice. Alfou a omegou je pravidelná strava s dostatkem bílkovin a vlákniny, a to při každém jídle, tedy i při snídani.


Dejte si třeba ovesnou kaši doplněnou oříšky a semínky, tmavý chléb s tvarohovou pomazánkou nebo cizrnovou pastou, palačinky z proteinového prášku a banánu, vaječnou omeletu s hráškem a mozzarellou, toust s avokádem nebo arašídovým máslem nebo chia pudink s ovocem.

 

Snídaně
(Foto: Getty Images)

 

Mám tloušťku v genech


Látková výměna je ovlivněna mnoha faktory. Styl života je jeden a kondice druhý, náš metabolismus mohou zpomalovat ale i léky, věk nebo genetika. Jak stárneme, náš metabolismus se zpomaluje. Optimistická není ani menopauza, kdy se hladina estrogenu snižuje. Estrogen nám přitom pomáhá spalovat kalorie, stejně funguje i testosteron u mužů. Hormonální nerovnováhu může způsobit i snížená funkce štítné žlázy. Kortizol je dalším hormonem ovlivňující hubnutí. Pokud ho máme příliš, obvykle ve stresových situacích a při nedostatku spánku, má to opět negativní vliv na redukci váhy. V neposlední řadě to jsou i některé léky, např. kortikosteroidy nebo antidepresiva. Samostatnou kapitolou je i metabolismus diabetiků kvůli vysoké hladině inzulinu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Chcete shodit kila? Zjistěte, jaký jste metabolický typ!
6 superpotravin, které zrychlí váš metabolismus a pomohou vám s hubnutím!
Zakázaná jídla: Čím si na jaře zpomalujete metabolismus!

 

Nestačí změnit jen jídelníček

 

Co dělat, když zjistíte, že váš metabolismus nepracuje tak, jak má? „Nejdříve začněte určováním příčiny obtíží. Nehubnete kvůli tomu, že jíte málo, málo se hýbete nebo máte zdravotní potíže? Pokud je problémem deficit kalorií, pak doporučuji postupně navyšovat jejich příjem tak, abyste se dostali na svůj bazální metabolismus. Jestliže se dostatečně hýbete, přidejte kalorie navíc. Když chcete zhubnout, měl by být počet přijatých kalorií o něco menší než součet bazálního metabolismu a kalorií spálených aktivitami,“ vysvětluje odbornice.


Zároveň dbejte na dostatek spánku, ideálně 7-8 hodin. Několik studií prokázalo, že 4-5 hodin spánku opravdu nestačí. Zkontrolujte závěsy, světlo z pouličních lamp může nepříjemně narušit kvalitu spánku, aniž bychom si toho všimli. Minimálně dvě hodiny před spánkem nejezte, necvičte a nedívejte se na televizi ani do mobilu.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře