Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Ačkoliv mnozí jsou přesvědčeni, že cesta ke štíhlosti je dlážděna jídlem, které jsme si odepřeli, pravý opak je pravdou. Naše tělo je chytré a na zlé časy umí reagovat po svém.

Hladověním nezhubnete, spíše naopak! Jezte víc a nezapomínejte na svačiny

Oběd v práci
zdroj: Thinkstockphotos Oběd v práci
aktualizováno 07.10.2019, 00:00 | 07.10.2019, 00:00 | doma.cz

Ačkoliv mnozí jsou přesvědčeni, že cesta ke štíhlosti je dlážděna jídlem, které jsme si odepřeli, pravý opak je pravdou. Naše tělo je chytré a na "zlé časy" umí reagovat po svém.

Jestliže začneme organismus trápit hladem, ukládá si tím víc do tukových zásob, ze kterých pak může čerpat energii na přežití. Vynechávání některých jídel, ať už je to snídaně nebo večeře, vede také často k záchvatům vlčího hladu, při nichž člověk hltavě a bez přemýšlení spořádá mnohem víc kalorií, než kdyby jedl pravidelně.

 

O tom, že snídaně je důležitá a roztáčí "dynamo" metabolismu už bylo řečeno i napsáno hodně. Ví se, že by měla pokrýt 25 % denního příjmu energie a obsahovat všechny důležité složky - bílkoviny nejlépe v podobě ne příliš tučných zakysaných mléčných výrobků, vitaminy a minerály ve formě ovoce a zeleniny i přiměřené množství sacharidů - ideálně celozrnného, tmavého pečiva.

 

Svačinu ovšem většina dospělých vynechává, přestože své děti by bez ní do školy nepustili. Argumenty, že od snídaně k obědu často uplyne mnohem víc hodin, než je pro žaludek zdravé, že mozek potřebuje stálý přísun energie, aby dobře pracoval, že kručení v břiše zamezuje soustředění, však platí jak pro školáky, tak pro jejich rodiče.

 

Svačinu si noste i do kanceláře

 

Rozhodně vám k redukci hmotnosti nepomůže ráno ve stoje u zrcadla vypít kávu, místo svačiny si dát energy drink, oběd vynechat a pořádně se najíst se až večer. "Pravidelnost má něco do sebe: zkuste si to šikovně načasovat: snídaně, svačina, teplý oběd, svačina, večeře. Klidně se můžete navečeřet třeba v osm večer, jestliže chodíte spát pozdě, nebo máte navečer pohybovou aktivitu. Upřednostněte ale kvalitní bílkoviny a zeleninu a dostatečně pijte,” doporučuje výživová poradkyně programu Cambridge Weight Plan Renata Štěpánová.

 

 

Příprava zdravé svačiny do práce zabere jen pár minut vašeho času, ale pokud jsou vaše rána hektická nebo se vám prostě krabičku i po sebe připravovat nechce, sáhněte po proteinové tyčince. Tu nakonec můžete mít "pro strýčka Příhodu" uloženou v kabelce nebo aktovce stále. Zakousnout se do ní můžete nejen v kanceláři, ale třeba i cestou na schůzku, v čekárně, zkrátka kdekoliv a kdykoliv se žaludek začne ozývat.

 

Nenechte tělo hladovět

 

Pokud malý hlad včas a zdravě uklidníte něčím "malým a zdravým", předejdete zpomalování metabolismu a také večernímu "luxování" ledničky. Zhubnout nebo si udržet svou ideální váhu zkrátka neznamená mučit se hladem, ale jíst rozumně. Cesta je spíše ve změně myšlení o svém zdraví a v lepší skladbě jídelníčku, ve které by neměly chybět kvalitní zdroje bílkovin, tuků a sacharidů, ale i dostatek vitamínů, minerálů, zdrojů antioxidantů a superpotravin.

 

ČTĚTE TAKÉ:

7 nejlepších dietních svačin: Co vzít s sebou do práce
Nejhorší snídaně všech dob: Těmto jídlům se vyhněte
Sedm nejlepších podzimních večeří, po kterých nepřiberete


Svačte kvůli hladu i svému zdraví

 

Svačina do kanceláře se ovšem od té, kterou připravujeme do školního batohu svých ratolestí, bude lišit nejen proto, že generační chutě jsou rozdílné. Hlavní přestávka v úřadu neexistuje, poradu neukončí přesně v deset zvonění a třeba v open space se často jíst vůbec nedá. Jiné jsou i výživové potřeby dětí a dospělých. Zatímco u dětí má strava zajistit růst a vývoj, u jejich rodičů a prarodičů může sloužit jako prevence chorob a mnohdy i jako lék.

 

Velmi zřejmé je to třeba v případě civilizační nemoci, jakou je cukrovka II. typu, jejíž současnou "epidemii" způsob výživy a celkový životní styl hodně ovlivňují. "Správné stravování a dostatek pohybu může mít velký vliv na to, jak se bude celkově cítit a co všechno bude moci dělat. Pozitivní změny životního stylu začínají nastavením vyváženého jídelníčku a trvalou redukcí váhy. Lékařské studie ukazují, že ztráta pouhých 5 až 7 % tělesné hmotnosti, zdravější strava a pravidelné cvičení mohou nástup diabetu 2. typu oddálit, a dokonce mu zabránit,” říká MUDr. Marta Klementová, vedoucí lékařka diabetologického centra DIAvize v Praze.

 

Zákeřný diabetes
(Foto: Profimedia)

 

Svačinka, která je vhodná jako prevence diabetu, ale třeba i nemocí srdce a cév, by měla obsahovat například rajčata. Jsou plná lykopenu, velmi účinné látky ze skupiny karotenoidů. Jde o významný antioxidant, který se jednak podílí na ochraně organismu před vznikem rakoviny a kardiovaskulárních chorob, ale také posiluje imunitu, snižuje tlak a hladinu cholesterolu v krvi. Mají také nízký glykemický index a kalorické hodnoty. Podle odborníků na výživu je vhodné sníst asi jedno a půl středně velkého rajčete denně.

 

Společensky přijatelná svačina jsou také různé typy ořechů. Pokud dáte pozor na klávesnici, lze je dokonce uzobávat i přímo u počítače. Ořechy a semínka obsahují velké množství zdravých omega3 kyselin a přisuzuje se jim příznivý vliv na mozkovou činnost. Jsou rovněž významným zdrojem hořčíku, vitamínu E, kyseliny listové, zinku, vlákniny, bílkovin. Ve vlašských ořechách navíc je také kyselina alfa-linolenová, která má blahodárný vliv na správné fungování srdce. Mají rovněž nízký glykemický index – například oříšky kešu 27 a arašídy jen 7.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře